Det ammende bryst..

Bomchicka

Februar 2014
Februar 2014 - Skjult forum
Desemberskatter 2016
Novemberfnuggene 2023
Jeg fødte en nydelig gutt i full fart natt til mandag. Vi koser oss hjemme om dagene og er i full gang med amming :)
Da jeg av sykdomsmessige grunner ikke skal ha feber høyere enn 39-40 bekymrer jeg meg veldig for tette melkeganger og brystbetennelse, og kjenner dette plager meg ekstremt mye da jeg tenker på det mer eller mindre hele tiden :/
Men er det slik at alle små kuler man kjenner i brystet er tegn på tette melkeganger? Hvordan er det med melkekjertler og slikt? Og hvor i brystet kan man kjenne tette melkeganger? Over alt- både nært brystvorte og areola, høyt oppe på bryst nesten under armen?
Mange spørsmål fra en bekymret førstegangsmor :)

Og helt til sist- noen som har god erfaring med pumping så tidlig for å åpne/forebygge tette melkeganger?

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg kan noen ganger få veldig harde vonde kuler i brystet. Mitt beste triks da er en varm (veldig varm) dusj. Masser kulene forsikring og tøm brystene for melk. Etter 15-20 minutter så er kulene borte :)

Med pumpa får jeg bare større melkproduksjon, og da er det vel enklere å få betennelse om brystene ikke tømmes?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg måtte pumpe for å få de ut, og fikk klumper overalt i brystet. Masser når du ammer/pumper så kommer de lettere ut. Hvis du klarer å håndmelke er kanskje det bedre i forhold til å ikke øke produksjon.

Det er vanlig med kuler pga hovne melkekjertler så tidlig. Kulene du får ved tette melkeganger og betennelse er vonde. Melkespreng og hovne kjertler er jo også vondt - men på en annen måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men da er det mer ømt og sprengt, mens tette melkeganger så er bare kulen vond (ikke bare øm).

Du kan fint pumpe litt, så ser du etterhvert om brystet blir helt mykt og fint etterpå når melkekjertlene ikke er hovne lenger. Pump etter amming.

Gratulerer forresten :)

Back
Topp