det økonomiske

Lillemy26

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Min mann har plutselig fått helt panikk når det kommer til det økonomiske til babyen vår. Vi er to stykk med Ok/bra inntekt og vi har ingen utfordringer økonomisk. Begge tjener rundt en halv million i året. Han synes vi skal kjøpe alt brukt, til og med vogn. Jeg er enig i at det er mulig å kjøpe brukt vogn. Men siden dette er vår første, så ønsker jeg heller å betale litt mer for en ny vogn. Han har pris som første pri, mens jeg har kvalitet og sikkerhet først.. noen råd?

Hva med å sette dere ned å skrive ned alt dere trenger? Regne med at dere får noe klær i gave? Så skrive ned det som er minimum og bare det som trengs i starten. Og cirka sum for ny kontra brukt. Så kan du si at du gjerne er med på å kjøpe mye brukt, men når det kommer til vogn er det noe du skal bruke ekstra mye, og at du derfor vil ha litt mer å si på den. At du tenker sikkerhet. Og så spørre om det er OK med mye av det andre brukt, men at den er ny? Da kan dere få mer når dere skal selge den igjen også...

Hvis dere finner vognen dere begge kunne tenkt dere brukt til en ok pris sammenlignet med fullpris i butikk, ville jeg absolutt vurdert det. Det vi valgte å gjøre var å kjøpe emmaljunga med sportsdel og understell nytt (siden det er det som får mest slitasje), og så kjøper vi babybagen brukt. Der sparer vi ca 2500kr. Men det er jo ikke alle modeller og merker en kan velge å ikke ha med babybag.

Men jeg ville kun kjøpt brukt vogn dersom det er lite slitasje, ok pris og en vogn dere begge virkelig vil ha. Vi byttet vogn tre ganger det første leveåret til storebror (ja, ganske håpeløst), og det var fordi vi ikke ville legge i så mye penger, for vi tenkte "det kan da umulig være nødvendig å betale 10 000+ for en vogn vi er fornøyd med?"
Det kan bli dyrt hvis dere ikke velger en vogn som passer deres livsstil og behov/boforhold. Tenk smart, brukt er kjempeflitt, kan jo komme over mange kupp! En babybag blir brukt type 6-8mnd, og det er minimal slitasje. :) Det viktigste er at dere er enige, og så skader det jo ikke å dra og se på noen av de aktuelle vognene som ligger ute. :)

Her er det omvendt, det er alltid jeg som må tenke økonomisk. Vogn var vel det eneste rådyre vi kjøpte nytt første gangen. Det er faktisk ikke så utrolig dyrt (som jeg trodde) å få baby når man har ok inntekt og handler rimelig (typ ikea, ikke babyshop). Dessuten trenger man ikke så mye klær i de minste størrelsene. Vis ham hvor mye dere kan spare på andre innkjøp, så får du ham nok med deg. Pluss at vogna kan brukes til flere barn, og da er det greit den er litt nyere.

Hvis dere planlegger flere barn kan du argumentere med at vogn, seng og alle store ting kan brukes til neste barn. Vi kjøpte ny vogn til barn nummer en, til 10 000kr, og denne gangen slipper vi jo det kjøpet. Dermed er vogna nede på 5000kr per barn, får vi et til senere er vi nede på enda mindre. Hvis vi hadde kjøpt vogna brukt forrige gang, hadde vi nok ikke brukt samme vogn denne gangen. Det kan være lurt å gå og se dere ut en vogn dere vil ha, så ha is i magen og vente på salg i en av de store kjedene. Både barnas hus og baby care har ofte kampanjer med enten prosenter på vogn, eller at du får med gavekort når du handler over en viss sum. Håper dere kommer fram til noe dere begge er fornøyd med! :)

Mannen min kan ofte bli litt nervøs når han føler han ikke har oversikt, og da kan jeg i grunn snakke for meg selv også. For oss funker det alltid å legge en plan, skrive opp hva som trengs og innhent ca priser og legg opp en plan på hvor pengene skal komme fra. Ofte så kan det å ikke ha oversikt gi en overveldende følelse, mens når man vet hva man har å forholde seg til så kan det roe ned tankene litt.

Det er i hvertfall et godt argument at dere trolig skal ha flere barn og dermed kanskje kunne kjøpe enkelte ting nytt mtp gjenbruk. Og ikke minst at det er fullt mulig å selge ting videre også etter bruk. Og selvfølgelig kjøpe brukt :)

Takk for alle svar:) jeg har rimelig roen selv ja, men det er nok fordi jeg er veldig trygg på det økonomiske da jeg har god kontroll.
Vogn ønsker jeg å kjøpe nytt (ja, det er det dyreste!)
Seng og stellebord kan fint kjøpes pent brukt. Vi har lite plass på badet, då en kombinasjon med stelletopp på seng er noe jeg kikker på..
Bilsete ønskes kjøpt nytt pga sikkerhet.
Vugge kan også kjøpes pent brukt.
Jeg har heller ikke noe behov for å kjøpe dyre klær.. vi er som sagt to stykk og det stresser meg at han stresser så mye. Vi har jo Ok inntekt begge to:)

Høres ut som oss. Han synes ting skal koste minst mulig.
Jeg er opptatt av andre ting, og liker å kjøpe utstyr jeg trives med å bruke.
F.eks. barnevogn er noe man bruker veldig mye, jeg brukte den jo mange timer hver dag!

Vi hadde en gammel, stor, stygg arvet barnevogn. Jeg gikk med på å ha den først, og så heller kjøpe om den ikke var bra nok.
Men han synes selvfølgelig den var bra nok.

Nå kjøper jeg det aller meste for egne penger.
Vi har bare delvis felles økonomi, har en pott vi betaler inn til regninger, resten disponerer vi som vi selv vil.

Jeg bruker pengene mine på barnevogner (har hatt 13-14 stk på 3 år), barneklær, osv.
Han kjøper bensin (jeg kjører ikke bil), øl, snus osv.

Jeg har det så mye bedre når jeg bestemmer, orker ikke diskutere for hver ting jeg kjøper.
Hadde det vært opp til han hadde vi hatt bare bruktklær til barna.

Takk for alle svar:) jeg har rimelig roen selv ja, men det er nok fordi jeg er veldig trygg på det økonomiske da jeg har god kontroll.
Vogn ønsker jeg å kjøpe nytt (ja, det er det dyreste!)
Seng og stellebord kan fint kjøpes pent brukt. Vi har lite plass på badet, då en kombinasjon med stelletopp på seng er noe jeg kikker på..
Bilsete ønskes kjøpt nytt pga sikkerhet.
Vugge kan også kjøpes pent brukt.
Jeg har heller ikke noe behov for å kjøpe dyre klær.. vi er som sagt to stykk og det stresser meg at han stresser så mye. Vi har jo Ok inntekt begge to:)
Kjøp ny vogn! Jeg hadde en gammel først. Glemmer ikke første barselgruppetreff. Vi var på helsestasjonen og skulle på trilletur etterpå.
Jeg synes alle hadde så fine vogner, mens jeg var flau over vogna vår.
Det var første barnet, det er jo spesielt!

Og det var jo ikke for at vi ikke hadde råd, men fordi samboeren synes det var unødvendig å bruke penger på vogn.

For å si det sånn, utstyr og klær til et spedbarn er ingenting i forhold til utgiftene barnet bringer med seg de neste årene:happy: Selvfølgelig er det veldig lurt å være fornuftig med pengene, selv om en har god råd. Men er det noen gang dere har god råd, så er det før dere får barn:D Nå vet ikke jeg hvordan privatøkonomien deres er, en kan ha ok/bra inntekt men likevel ha dårlig råd pga skyhøye huslån, billån osv, men dere burde jo ha litt til overs i mnd med lønnen dere har. For å si det sånn så går det mellom 10-15000 i mnd på mine to små (barnehage, SFO, klær, fritidsaktiviteter osv), så det blir ikke billigere med årene:p

Sett opp dette regnestykket: Pris på vogn / antall timer brukt i året. Hvis ikke det holder sett opp nytt regnestykke: summen dere bruker på bil i året / timer brukt. Selv om de begge går på hjul får du sykt mye mer for pengene når det gjelder vogn ;) Poenget mitt er at den kommer til å bli myyyye brukt så invester i en god vogn hvis dere har mulighet til det. Går dere for brukt må dere kanskje kjøpe ny når dere får nummer 2 og vinninga går opp i spinninga.

Back
Topp