Det å trene i svangerskapet

Ikke i bruk

Forumet er livet
Fysisk aktivitet i svangerskapet er godt for både mor og barn – både fysisk og psykisk. Daglig bevegelse på minimum 30 minutter eller 3 x 10 minutter med en intensitet så høy at du nesten ikke kan føre en samtale, anbefales.

Gravide som er fysisk aktive, opplever dessuten ofte:

• lettere svangerskap og fødsel
  • redusert risiko for svært stor vektøkning
  • bedre allmenntilstand
  • bedre selvfølelse
  • færre tegn til stress
  • bedre glukosetoleranse og insulin-følsomhet
  • bedret helsetilstand dersom en har svangerskapsdiabetes

Trener du?

Les mer om trening i svangerskapet her

Jeg leste om man ikke trente før svangerskap, skal en visstnok ikke begynne når en er gravid?
Kan ikke akkurat skryte på meg å være i spesielt god form...

Jeg leste om man ikke trente før svangerskap, skal en visstnok ikke begynne når en er gravid?
Kan ikke akkurat skryte på meg å være i spesielt god form...
Det er sunt å være i bevegelse, trenger ikke hoppe rett på beinhard trening, men å få opp kondisen samt styrke grunnmuskulatur er ikke dumt.
Jeg går i skogen i ulendt terreng i raskt tempo f.eks.

Det er sunt å være i bevegelse, trenger ikke hoppe rett på beinhard trening, men å få opp kondisen samt styrke grunnmuskulatur er ikke dumt.
Jeg går i skogen i ulendt terreng i raskt tempo f.eks.
Kanskje jeg skal prøve å samle litt energi til å komme meg utenfor døren da :)

Kanskje jeg skal prøve å samle litt energi til å komme meg utenfor døren da :)
Når man først kommer seg ut så pleier det å være greit, særlig med litt bra musikk på øra. ;) Jeg har i hvertfall fått litt mer energi igjen siste 2 ukene, selv om jeg fortsatt er veldig mye trøttere enn det jeg er til ellers.

Når man først kommer seg ut så pleier det å være greit, særlig med litt bra musikk på øra. ;) Jeg har i hvertfall fått litt mer energi igjen siste 2 ukene, selv om jeg fortsatt er veldig mye trøttere enn det jeg er til ellers.
Du har nok rett i det... dørstokkmila vettu! ;)

Jeg trener pilates 2 ganger i uka, og har fast turavtale med en venninne hver uke.

Blir ikke noe særlig høy intensitet for tiden, merker jeg blir fortere andpusten enn før, men vet ikke om det skyldes graviditeten eller forfall pga redusert trening i sommer. Kunne ikke jogge ifm stimulering til IVF, og de vanlige aktivitetene hadde ferie..

Jeg har og hatt opphold i trening pg.a IVF og nå senere ekstrem kvalme. Føler sofa og seng har grodd fast på ryggen.
Nå begynner det å slippe og jeg vil gjerne trene igjen. Men er usikker på slikt som jogging. Er det greit? Eller bør jeg holde meg til rask gange?

Jeg har og hatt opphold i trening pg.a IVF og nå senere ekstrem kvalme. Føler sofa og seng har grodd fast på ryggen.
Nå begynner det å slippe og jeg vil gjerne trene igjen. Men er usikker på slikt som jogging. Er det greit? Eller bør jeg holde meg til rask gange?

Jogging skal gå helt fint! Men det kan jo være greit å begynne litt rolig meg intervaller med jogging og gange, hvis du har ligget mye stille. Greit å bygge det opp rolig, så du ikke tar deg helt ut første gangen.

Jogging skal gå helt fint! Men det kan jo være greit å begynne litt rolig meg intervaller med jogging og gange, hvis du har ligget mye stille. Greit å bygge det opp rolig, så du ikke tar deg helt ut første gangen.

Diskuterte det med mannen. Han vil ikke at jeg skal jogge. Gå er greit. Så da vet jeg ikke helt. Ikke gøy å gå mot hans vilje merker jeg.

Jeg pusser opp hjemme , så er relativt aktiv hjemme for tida og aktiv på jobben . Det er mer enn nok for mitt bekken. Egentlig for mye, men jeg klarer jo ikke sitte i ro heller :(

Trener ikke på treningsenter, aldri gjort ..orker ikke... :p er tynn og lat

Jeg trener så ofte jeg kan. Varierer fra uke til uke hvor mye det blir pga bekkenløsning, jobb og barn. Trener styrke og kardio. Har lagt på meg mye i de siste svangeerskapene så er nødt til å prioritere litt trening :)

Jeg var ute og løp i går, klarte så vidt å fullføre 6 km.. før var 6 km noe jeg løp hvis jeg hadde dårlig tid eller bare trengte å komme meg ut en kjapp tur.. nå føltes det som om jeg aldri hadde løpt før

Jeg lurer på hvor hardt man kan presse seg? Jada, jeg skjønner at man skal lytte til kroppen og ta det rolig, men fra et medisinsk perspektiv av ren nysgjerrighet, hva kan skje da om man ligger i 80-90% av makspulsen? Kan man besvime eller kan man risikere en s.a?

Jeg har nettopp meldt meg på gravidsvømming. Gleder meg til å begynne!:happy:

Har værg og svømt i et lite kvarter, fikk kjempe vondt i bekkene. Har trent før jeg ble gravid. Svømme skal jeg ikke , men skal gjøre noen enkle øvelser på trenings senteret :)

Springer etter og løfter på en 13 kg og 20 mnd gammel gutt - bruker det som trim [emoji23]

Springer etter og løfter på en 13 kg og 20 mnd gammel gutt - bruker det som trim [emoji23]
Har to av de der. Hvis du sier det, så regner jeg også det som trening [emoji23]

Back
Topp