Det å ligge på ryggen og magen

Spire_ønske

Elsker forumet
Hei. Fagfolk sier at man ikke skal ligge på ryggen etter rundt uke 20 på grunn av "vena-cava-syndromet" som sikkert de fleste har hørt noe om. Men her er et lite utdrag fra helsenett.no:

"Syndromet oppstår når livmoren presser på venen som fører blodet tilbake til hjerter fra bena. Det fører til at kvinnen får lavt blodtrykk og føler seg uvel. Surstofftilgangen og blodtilførselen til babyen blir også påvirket.

Norske gravide har fått vite vært at det ikke er farlig å sove på ryggen så sant man ikke selv føler ubehag ved sovestillingen. Nå viser en ny studie at ryggsoving kan presentere en risiko for barnet selv når moren ikke føler ubehag ved stillingen".

Så er det folk rundt meg som sier at det ikke er farlig, så lenge det ikke er ubehagelig for meg. Akkurat det å ligge på ryggen er ikke min favoritt, så det går bra. Men det å ikke kunne ligge på magen er et stort problem for meg.
Gynekologen sa til meg for en stund siden at etter uke 17-18 så bør jeg være forsiktig med å ligge på magen, evnt ha en pute under magen.. Også er det andre som sier at det er bare å ligge på magen så lenge det er behagelig. Kjenner jo at det er litt rart å ligge på magen nå som magen har blitt stor, men det går greit.

Vil gjerne høre deres erfaringer og råd.

Ryggen er hvertfall ingen fare, får du vcs, merker du det, det er skikkelig ubehagelig. Ang magen skal det jo ikke være noen fare så lenge det ikke er ubehagelig. Du vil automatisk skifte stilling i søvne også, om du ligger ubehagelig

Jordmoren min var meget klar og tydelig på at jeg skulle ligge på den måten som var mest behagelig for meg, og som ga meg best søvn.

Om man ligger på ryggen og får problemer med vena cava, er det ikke verre enn at man snur seg. Det er ikke farlig for fosteret, ei heller for mor.

Jeg sover oftest på magen og gjør det fortsatt. Har gjort det langt ut i svangerskapet med tidligere barn, vinkelen blir bare mer skrå etter hvert. Har også sovet på rygg og ikke hatt problemer med vena cava. Men dette er jo bare mine personlige erfaringer.

Det var en liten studie, og man endrer ikke retningslinjer eller råd på bakgrunn av en enkeltstudie. Ut i fra den artikkelen du siterer så skal man ikke ligge på høyre side heller. Nå sover ikke jeg på rygg uansett, men veksler på sidene gjennom hele natten og har ikke tenkt å gi meg med det:)

Takk for svar dere:)
Da forstår jeg det slik at det ikke skal være noe problem å sove på ryggen og magen så lenge det ikke er ubehagelig for meg.

Vena Cava merkes for å si det sånn.. slet med det veldig i sist svangerskap. Blodtrykksfall liggende på massasje benk for å nevne en episode. Begynte p kaldsvette og ble dødskvalm. Så det klarer du ikke sove deg gjennom.. vedr mageleie kan jeg bare si hva jeg selv opplever og det er at jeg ikke greier. Tror kroppen finner den stillingen som den trives i når den skal sove.

Vena Cava merkes for å si det sånn.. slet med det veldig i sist svangerskap. Blodtrykksfall liggende på massasje benk for å nevne en episode. Begynte p kaldsvette og ble dødskvalm. Så det klarer du ikke sove deg gjennom.. vedr mageleie kan jeg bare si hva jeg selv opplever og det er at jeg ikke greier. Tror kroppen finner den stillingen som den trives i når den skal sove.
Det hørtes ikke særlig godt ut nei..
Jeg har hittil ikke følt meg dårlig når jeg de få gangene har ligget par minutter på ryggen. Når det gjelder å ligge på magen, så går det ok for en liten stund nå, men kjenner det ikke er behagelig lengre nå som magen vokser godt.

Har kun hørt at det kan skje når man ligger på magen, jeg fikk i april i år å jeg lå mye på rygg i slutten av svangerskapet å det gikk helt fint.

Har kun hørt at det kan skje når man ligger på magen, jeg fikk i april i år å jeg lå mye på rygg i slutten av svangerskapet å det gikk helt fint.
Vena Cava er inn mot ryggsøylen din. Så mageleie skal være uproblematisk sånn sett. Ikke alle som merker noe til vena Cava syndrom under svangerskapet

Det hørtes ikke særlig godt ut nei..
Jeg har hittil ikke følt meg dårlig når jeg de få gangene har ligget par minutter på ryggen. Når det gjelder å ligge på magen, så går det ok for en liten stund nå, men kjenner det ikke er behagelig lengre nå som magen vokser godt.
Lytt til kroppen. Den finner den stillingen som er "best" mulig for deg [emoji7]

Eg sover egentlig på magen; ligge på siden med magen vent litt ned. Eg merker ingenting av det enda og jordmor sa det var null stress. Ingen gravide som ligge fastspent i ulike stillinger heller, du snur deg jo uansett om natta. Håper eg klara sove komfortabelt så lenge eg kan. [emoji1]

Back
Topp