Det å bli gavid etter fylt 40 år.

Linda4

Andre møte med forumet
Vet noen hvorfor det eventuelt kan være vanskelig for noen å bli gravid etter fylt 40 år. Selv om de har barn fra før. Er alderen en faktor for at man ikke blir gravid når man stadig prøver? Bare noe jeg lurte litt på om det var noen som kan komme med noen meninger☺️

Som alle fertilitetsleger sier; alderen er den viktigste faktoren for fertilitet. Alderen på kvinnen er også alderen på eggene. Når man har barn fra før, tar en pause og prøver å bli gravid igjen flere år senere så kaller man det sekundær infertilitet. Grunnen til sekundær infertilitet er som oftest på grunn av alder

Som nevnt over her blir eggene eldre, altså blir det færre gode egg, og man kan oppleve at det tar lenger tid å bli gravid og man kan oppleve flere spontanaborter. Når det er sagt er fertilitet også veldig individuelt. Og selv om fertiliteten synker med årene, er det ikke en bryter som slås av.

I følge fertilitetlegen jeg gikk til undervurderer man også ofte at mannens alder også spiller inn, det er ikke bare kvinnens egg som får dårligere kvalitet.

Kvaliteten på eggene blir dårligere sa gynekologen til meg. Jeg er over 40 år og har blitt forholdsvis lett gravid men har mistet flere ganger før den spiren som nå er i magen og er kommet til 24+2. Er ulikt fra kvinne til kvinne hvor fort eggene eldes og kvaliteten går ned.

Som det nevnes her blir eggene eldre og da går også kvaliteten på disse ned jo eldre kvinnen blir.

Jeg ble gravid med nr. 1 i en alder av 35 år. Den satt på pp4 og opplevde ingen kjemiske eller MA/SA før terminspiren satt.

Med nr. 2 hadde jeg nok en kjemisk pp’en før terminspiren satt (testet ikke, men TR kom 4 dager på overtid). Denne terminspiren satt på pp11 og da var jeg 37 år.

Nå er jeg gravid med nr. 3 i en alder av 39 år (er 11+3 i dag). Dette er min 5. graviditet siden april 2024 (kjemisk, MA, kjemisk, kjemisk). Spiren jeg har i magen nå satt på pp8.
Enn så lenge ser alt bra ut og vi har ved to anledninger sett hjerte slå på UL.

Man hører ofte at menn kan lage barn hele livet … joda , men spermen blir vesentlig dårligere med årene . Og det er også forskjell på kvinners egg , noen er nærmest tomme for de er 35 og andre har rikelig med store fine egg ved passerte 40 .

Men er man prøver og over 35 så hadde jeg helt klart fått privat for å sjekke egga . Det koster heller ikke så mye , for man blir tullerusk av å håpe hver mnd . Ikke minst når man er ganske sikker på at man har eggløsning også har man egentlig ikke det likevel .

Back
Topp