Det å blø når en er gravid?! *OPPDATERT***

~Gravidigjen~

Betatt av forumet
Har 1000000 spørsmål rundt akkurat dette?  

når bør en ane at det er fare på ferde? 
Sist uke blødde jeg, men da var det mørkt/gammelt blod.. farlig? 
I går blødde jeg litt, friskt blod.. farlig? 
Har ikke hatt vondt når jeg har blødd da.. 
Bør jeg oppsøke lege? 
Er det vanlig å blø?  
ÆÆÆÆÆæææææ.... Redd, usikker og synes ikke det er noe kjekt..

Blødde ikke noe i forrige svangerskap.. Derfor jeg lurer nå.. 

Har da vært hos legen i dag som skrevet under her.
han bare kikka oppi, og såg ikke tegn til blødninger av noe slag i dag.. Heldigvis. 
Han ringte gyn.pol på sykehuset og de ville ha meg inn til ultralyd. (de har ikke  noe slikt på legesemteret her)  Legen skulle faxe inn infoen om meg, og sykehuset skulle ringe meg opp igjen ganske med engang. Men har enda ikke hørt noe enda.. bør jeg ta kontakt? eller skal jeg bare vente?!  dette var i 13 tida...   skulle få UL i kveld eller i morgen... 

Jeg er sykemeldt fra jobb nå pga blødninger, har tatt blodprøver for å sjekke om hcg stiger eller synker. og skal på ul neste tirsdag for å sjekke om alt er ok.

jeg ville dratt å fått sjekket det

Har litt samme problemstilling selv - se innlegg. Har sittet og søkt på nett om dette idag. Har forstått at det er normalt med blødninger, men at en skal følge med og helst snakke med lege. Her er noe informasjon jeg fant:

Blødning i første trimester av svangerskapet er forholdsvis vanlig. Hele 20 til 30 prosent av kvinner som føder ved termin, har hatt blødning tidlig i graviditeten og føder friske barn.

Ufarlige blødninger:

* Når det befruktede egget festes i livmorveggen vil 10-15 prosent blø.

Denne første blødningen kalles festeblødning eller implantasjonsblødning og er liten, smertefri og ufarlig.

* Hormonforandringer i svangerskapet gjør at livmorhalsen blir mer blodfylt og blør lettere. Dette skjer ofte rundt det tidspunktet man skulle hatt neste menstruasjon.

* Forskjellige lokale tilstander i skjeden kan også føre til småblødninger uten smerter. Dette kan være polypper og sår på livmortappen, eller skjedekatarrer. Blødningene påvirker ikke graviditeten.

* Små blodårer kan briste når som helst i løpet av et svangerskap. Det er en vanlig grunn til mange mindre blødninger man ikke finner annen forklaring på.

* Morkaken kan ligge over indre mormunn tidlig i svangerskapet, og en liten irritasjon eller forskyvning av morkaken i forhold til livmoren vil kunne resultere i blødninger. Dette kan for eksempel skje etter samleie og er som regel helt ufarlig.

Uff, ikke noe gøy. Jeg har blødd litt i alle mine svangerskap. Tre av fire ganger har det gått bra (hvis alt går bra denne gangen). Hadde det vært meg hadde jeg enten bestilt privat ul eller gått til legen for hcg prøver. Klarer ikke gå å bekymre meg. Ønsker deg masse lykke til!

Jeg mistet når jeg blødde nå forrige uke.
Begynte som lyserosa utflod i 5 dager og deretter litt friskt blod.
Var ikke mye, kom ikke i trusa, men hver gang jeg tørket meg på do.
Hadde heller ikke vondt.

Når det er sagt, så er det mange som blør under svangerskapet, som ender opp med friske og raske babyer :)
Så det er vanskelig å si?
Men ville absolutt bestilt time til lege og ultralyd :)

Masse lykke til.

spørs om jeg skal ringe legen i morgen da..  
Ble jo litt mer bekymret og skremt nå ja.. 
Men hvordan vet man at man eventuelt har mistet da?

Jeg har både blødd i et svangerskap som endte i MA, og i dette som (forløbi) går helt fint. Pga. vår forhistorie (2 aborter, prøverør...), fikk jeg komme på legevakten og fikk henvisning til UL. Jeg skal bare ringe igjen om det forverrer seg. Lav terskel der m.a.o.

Har fått time hos legen nå kl 13..  
Skulle få sånn tidlig ultralyd.. nervøs ja.. 

Håper du fikk gode nyheter?

DET var ikke mye å hente der...
Har skrevet litt oppdatering på toppen her.. 
Venter enda på telefon fra sykehuset om UL synes d er litt rart egentlig

Har du fortsatt ikke hørt noe? Ring og mas i morgen tidlig du! Håper du får komme inn i rett tid, er ikke noe artig å gå å vente på slikt! Lykke til iallefall, håper alt står bra til :)

Har da ringt å masa i dag..
Ringte først gyn.pol. de hadde ikke fått noe fax fra legen..  
Ringte legesenteret, de hadde faxa, hadde en kopi, pluss kvittering på at det var sendt, de sklle ringe å sjekke opp, eventuelt faxe ny. 
Legesentere ringte meg opp igjen, gyn.pol hadde forlagt henvisninga mi. 
Men skulle ringe meg i dag.. Så nå sitter jeg her å venter IGJEN da...   HURRAH!!! For noe dritt

Så irriterende at det skal bli slikt rot! Håper du har hørt noe nå og fått komme inn til en sjekk.

Fikk time på mandagen.. så må nok vente noen dager til.. 

Back
Topp