Desverre ser det ut som æ ikke kan vær medlem i forumet lengere.

rosedama

Gift med forumet
39år har æ blitt. Fått pes for mine skrivevanska hele livet. Gjordt narr av fordi æ skriv ord feil. Når æ kan skriv en blanding av bokmål å trønder får æ te å skriv å slapp mer av å vær en del av det andre som lett klare å skriv bokmål e en del av.
MEN desverre e ikke det tillatt i forumet hær. Å da e det desverre sånn at æ ikke kan vær en del av forumet. For frykta for å skriv feil å bli gjordt narr av pga mine skrivefeil e for stor.
Æ syns det e UTROLIG mange koselige damer hær som æ har lært masse av å som æ har fått støtte av når ting har vært tøft. Dokker e så god alle sammen. Å det e me tåra at æ no tar avskjed.
JA æ e rett å slett trist å æ grin no. For æ trudd verden hadd komme lenger. Å æ har trivdes utrolig godt i forumet.

Ønske dokker alle lykke til videre å ønske dokker alt godt. Detfortjene dokker hele gjengen [emoji173]️

Om admin fjerne det hær innlegget så håpe æ virkelig de kan fjern alle andre spor etter mæ å.
Å ja æ har gitt ei forklaring før te admin om hvorfor æ skriv ei blanding.

Hei.

Siden du tar det på åpent forum istedenfor å fortsette samtalen på pm så svarer jeg deg her. Håper det er ok. :)

Du er selvsagt velkommen til å bli på forumet.

Mange skriver som deg, på dialekt. Dette får vi mange klager på blant annet at de med dysleksi eller andre lesevansker. Jeg valgte derfor å nevne det for deg i slutten av pmen som gjaldt noe annet. At vi har hatt samtale om dette en gang før, og grunnen til at du skriver slik du gjør, husket jeg dessverre ikke i farten. Beklager det.

Du er som sagt velkommen til å bli her. :)

Ha en fin dag.

Hilsen Tamara, forumansvarlig.

Last edited:
Jeg har aldri hørt at folk ikke kan være på babyverden fordi de skriver på dialekt, så her må det være noe annet som ligger bak.

Herregud rosedama, nå skremte du livskiten av meg, trodde jo du hadde mistet babyen med den overskriften!! [emoji32]
Håper du velger å bli, dette bygger tydeligvis på en misforståelse. [emoji173]

Mange skriver som deg, på dialekt. Dette får vi mange klager på blant annet at de med dysleksi eller andre lesevansker.
.

Ville då tru at folk med dysleksi eller andre lesevansker hadde større forståelse for at ikkje alle klare å halda seg til eit reint bokmål/nynorsk skriftsspråk. Har sjølv dysleksi og veit eg ikkje klara luka vekk alle skriveleifane.
Ikkje la det hindre deg i å være på forumet! :/

3 gangen æ får beskjeden etter å ha forklart mæ 2 gang.

Trodde da virkelig dette var et forum for alle, ikke bare for folk som skriver perfekt bokmål eller nynorsk.. Beklager at du føler det sånn, Rosedama! For min del må du gjerne skrive sånn som du ønsker :-) Håper du fortsetter her inne sammen med oss :-)

Dette blir for dumt om ikke alle skal få være med i forumet.. om det er noe form ikke skjønner når man skriver går det jo an å spørre om de mener sånn eller sånn .. har selv skrivevansker.
Håper du blir rosedama [emoji173]

Tilføyer at jeg synes da heller at de som klager bør få beskjed om å ta hensyn og heller spørre vedkommende hva hun mener !

Dette blir tullete. Om noen ikke skjønner noe en annen person har skrevet så kan man A) Overse innlegget B) Spørre personen hva hun mener. Skal vel ikke måtte melde seg ut fra et forum fordi man skriver på dialekt eller ikke skriver 100% korrekt hele tiden.

Enig i at det er mer tungvint å lese dialekt, men det er ikke akkurat noe å lage et problem av!

Håper du holder deg her Rosedama! :)

Skjønner jo at reglene er der for en grunn og at andre med lesevansker kan få problemer også da, men forstår deg også! Sikkert en vanskelig situasjon for både forumansvarlige og deg/andre med lese/skrivevansker.

Videre synes jeg det er forferdelig om noen driver og påpeker skrivefeil hos andre. Det håper jeg virkelig at damene her i nov17 holder seg for gode til!
Viktigere å beholde en god "skravler" enn at alle må skrive perfekt grammatisk. Håper du blir [emoji173]

Skjønner jo at reglene er der for en grunn og at andre med lesevansker kan få problemer også da, men forstår deg også! Sikkert en vanskelig situasjon for både forumansvarlige og deg/andre med lese/skrivevansker.

Videre synes jeg det er forferdelig om noen driver og påpeker skrivefeil hos andre. Det håper jeg virkelig at damene her i nov17 holder seg for gode til!
Viktigere å beholde en god "skravler" enn at alle må skrive perfekt grammatisk. Håper du blir [emoji173]

Ja, det er vanskelig for oss å sette en grense.

"Skriv som man prater på dialekt" er svært vanskelig for de (oss, jeg har dysleksi jeg også) med lese og skrivevansker å forstå. Jeg forstår godt at en med dysleksi skriver på denne måten, men forumreglene våre sier faktisk at godkjente skriftspråk på forumet er bokmål, nynorsk, svensk, dansk og engelsk.

Vi bør alle etterstrebe å skrive korrekt norsk, både for vår egen del, og for at andre skal forstå det man skriver.

At noen påpeker en skrivefeil her og der har ikke skjedd, det det klages på er at man faktisk ikke forstår "skriv som man prater" skrivingen til enkelte her inne.

Bare for å være tydelig fra forrige innlegg: jeg regner med at forumansvarlige må "håndheve" reglene , og at du sikkert må skrive bokmål fremover, selv om jeg forstår (og det virker som forumansvarlig over her også gjør) grunnen din for å skrive på dialekt.
Det jeg mener å si er at om du skriver bokmål, med en hel haug av skrivefeil, så er det bedre enn alternativet der du ikke skriver med oss i det hele tatt..... jeg håper ikke du opplever oss som en gjeng som vil erte /mobbe /påpeke skrivefeil. .....

Helt enig i det du skriver !

Blir for dumt.. må jo ha litt forståelse for dem som sliter med denne type ting ! Gjør det ikke noe bedre for dem !

39år har æ blitt. Fått pes for mine skrivevanska hele livet. Gjordt narr av fordi æ skriv ord feil. Når æ kan skriv en blanding av bokmål å trønder får æ te å skriv å slapp mer av å vær en del av det andre som lett klare å skriv bokmål e en del av.
MEN desverre e ikke det tillatt i forumet hær. Å da e det desverre sånn at æ ikke kan vær en del av forumet. For frykta for å skriv feil å bli gjordt narr av pga mine skrivefeil e for stor.
Æ syns det e UTROLIG mange koselige damer hær som æ har lært masse av å som æ har fått støtte av når ting har vært tøft. Dokker e så god alle sammen. Å det e me tåra at æ no tar avskjed.
JA æ e rett å slett trist å æ grin no. For æ trudd verden hadd komme lenger. Å æ har trivdes utrolig godt i forumet.

Ønske dokker alle lykke til videre å ønske dokker alt godt. Detfortjene dokker hele gjengen [emoji173]️

Om admin fjerne det hær innlegget så håpe æ virkelig de kan fjern alle andre spor etter mæ å.
Å ja æ har gitt ei forklaring før te admin om hvorfor æ skriv ei blanding.
Som den skaptrønderen jeg er synes jeg det er veldig deilig å lese litt trønderske ord innimellom. Kan ikke helt se at dette er vanskeligere for de med lese og skrivevansker å forstå enn det som blir autokorrigert av telefonene til debattanter.

Utover at jeg blir mektig provosert over det som fremstår som selektiv regelhåndheving kan vi jo lage en dialektordliste her på november.

Jeg håper du blir her i gruppen og klarer å legge dette bak deg[emoji7]

Ja, det er vanskelig for oss å sette en grense.

"Skriv som man prater på dialekt" er svært vanskelig for de (oss, jeg har dysleksi jeg også) med lese og skrivevansker å forstå. Jeg forstår godt at en med dysleksi skriver på denne måten, men forumreglene våre sier faktisk at godkjente skriftspråk på forumet er bokmål, nynorsk, svensk, dansk og engelsk.

Vi bør alle etterstrebe å skrive korrekt norsk, både for vår egen del, og for at andre skal forstå det man skriver.

At noen påpeker en skrivefeil her og der har ikke skjedd, det det klages på er at man faktisk ikke forstår "skriv som man prater" skrivingen til enkelte her inne.

Forumreglene er diskriminerende! Dere bør endre regelen, og legge til at de som har en spesiell grunn til det, må få skrive på dialekt. Noen skriver på dialekt bare for "moro skyld", og det forstår jeg at dere vil unngå. Men at noen veldig få gjør det som følge av vansker, kan jeg ikke se noen problemer med. Rosedama har en god grunn til å skrive på dialekt! Jeg har forståelse for at noen med dysleksi kan ha problemer med å forstå dialektskriving. Men jeg vil ikke tro det er noe lettere for dem med lesevansker å lese nynorsk, dansk, svensk og engelsk enn trønderdialekt! Hva mener dere som har lesevansker? Er det lettere å lese svensk enn trønderdialekt?

Jeg håper virkelig du blir her, Rosedama :Heartred Du er ei positiv dame som holder liv i forumet vårt!

Last edited:
Æ skriv på en veldig pen trøndersk innpå hær. Skriv myyyy mere bredt te vanlig. Å gjør mitt beste for å skriv korekt. Æ har aldri blitt mobba innpå hær men fått passet påskreve mange andre plassa. I lang tid lot æ vær å skriv på nett pga det. Men det å ikke MÅ skriv bokmål e en lettelse å befrielse for min den. Å har som æ har forstått veldig lite skrivefeil da. På samme måte som æ faktisk snakke my feil på norsk, glemme ord mens på engelsk snakke æ helt rett uten å glem ord. Æ har ikke dysleksi men en svikt i å få ut ting rett som følge av adhd.
Ps:sug på å skriv engelsk å.

Men æ har rett å slett kanskje en angst når det kjæm te å må skriv bokmål etter at både lærera å eleva mobba å voksne å kolega i voksenlivet. Å da e det lettar å ikke skriv i det heletatt for min del.

Ja det finnes en stor forskjell på å prøve å skrive bokmål/nynorsk med dialeltord for å klare å gjøre seg forstått og skrive innsnøvla dialekt!
Da mp regelverket myknes opp altså....
Vil ha deg her rosedama :-) du krydrer jo virkelig forumet her med din personlighet!

Ja det finnes en stor forskjell på å prøve å skrive bokmål/nynorsk med dialeltord for å klare å gjøre seg forstått og skrive innsnøvla dialekt!
Da mp regelverket myknes opp altså....
Vil ha deg her rosedama :-) du krydrer jo virkelig forumet her med din personlighet!

Å da grein æ en skvett igjen. Så koselig sagt [emoji173]️

Back
Topp