Desperate foreldre. Hvordan få babyen til å sove lenger enn 45 min på natta (og dagen)?

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Vi har en baby på fem måneder som sover svært lite og vi begynner å bli ganske desperate. Lurer på om det en noen andre her inne som har vært i samme situasjon og har noen tips som kan hjelpe en ganske utfordrene situasjon.


Problemet er når babyen vår sovner, sover han svært sjeldent mer enn 45 minutter om gangen. Dette gjelder på dagtid og hele natta. Det vil si at hver eneste 45 minutt hele natt så våkner han, noe som er veldig utfordrende for oss som er foreldre. Sånn har det vært fra han var 2,5 mnd. Må legge til at han hadde mye magevondt fram til 3mnd.


Har du noe tips som har hjulpet deg med liknende problem? Føler alle rundt meg har babyer som bare sover i flere timer i strekk og skjønner ikke hvorfor vår baby ikke gjør det.

Vil legge til at babyen vår hater bil og vogn og klarer ikke å sove noen av plassene. Var på trilletur i to timer i går der alle babyen lå og sov i vogna si.. utenom min :/



Noe vi har prøvd til nå som ikke fungerer:
- Gi han masse mat før vi legger han
- Ikke gi mat før vi legger han
- Sjekke at bleia er ren
- Trille i vogn
- Kjøre bil (Han nekter å sove i bilen, uansett om vi drar på langtur)
- Prøve andre bilstoler
- Kjøre med han i andre biler som lager annen durelyd
- My Hummy
- Tyngdeposen
- Legge han ned når han er skikkelig trøtt for at han skal sovne selv. De gangene han gjør det, varer det bare 45 minutter
- Kle av han
- Kle på han
- Rape han


Det som har fungert til nå, men som vi ønsker å avvenne:
- Svøpe han veldig stramt
- White noise
(det fungerer hvis vi har 70 dB lydnivå eller høyere... men jeg synes det er for høyt å la stå på i timesvis mtp for hørselskade)
- Bysse han
- Sitte på siden av senga hans når det har 40 minutter og vugge han til det har gått 50 minutter. Da sovner han inn i en ny 45 minutters runde. Men kan jo ikke gjøre hele natta



Edit: Rettet opp i typos :)
 
Last edited:
Låsning i nakke og eller rygg. Eventuelt stille reflux.

Gode forslag det :)

Har vært inne hos manuellterapeut noen ganger og det har ikke hjulpet så mye desverre.

Spurte legen om stille reflux og om mulig væske i mellomørene når vi var inne sist, men kunne ikke finne noe galt der heller.
 
Tenker det bør utelukkes noe fysisk.

Sover han i bæresele eller inntil dere? Min sov kun over tid om vi samsov eller han sov i bæresele, i egen seng eller i vogn sov han overhodet ikke
 
Tenker det bør utelukkes noe fysisk.

Sover han i bæresele eller inntil dere? Min sov kun over tid om vi samsov eller han sov i bæresele, i egen seng eller i vogn sov han overhodet ikke

Kan være lurt det :)

Han sover i bæresela og inntil oss. Han er glad i bæresela og kan sovne nokså lett i den. Det kan hende han ville sovet lenger oppi den. Verdt å teste ut en langtur nå tenker jeg.

Litt godt å høre at det er andre som har vært i lignende situasjon. Håper det har blitt bedre for dere nå da :)
 
Vi må fortsatt svøpe jenta vår som er snart 6 måneder. Men nå gjør jeg det bare med en Ikea-sovepose som jeg har sydd igjen armhullene på. Så hun kan bevege armene (posen er ganske løs) inni posen. Hun sover med siden av meg. Med armhullene igjensydd våkner hun 3-4 ganger om natta for å ammes (og så sovner vi igjen), uten kan hun våkne 8-12 ganger!! Noe med at armene/hendene får for mye bevegelsesrom og i tillegg kjenner at jeg ikke ligger helt inntil henne :p

Ikke mye poeng å avvenne slike ting før de er klare, prøver man en natt uten og det blir krise så må man jo bare svøpe igjen natta etter.

Vår eldste svøpte vi (i ergobaby swaddler) til hun var 6 1/2 mnd, da trengte hun det plutselig ikke lenger.

Lykke til
 
Kan være lurt det :)

Han sover i bæresela og inntil oss. Han er glad i bæresela og kan sovne nokså lett i den. Det kan hende han ville sovet lenger oppi den. Verdt å teste ut en langtur nå tenker jeg.

Litt godt å høre at det er andre som har vært i lignende situasjon. Håper det har blitt bedre for dere nå da :)

Vi gikk mange flere timers turer med min, det var de eneste gangene han hadde 2-3 timers dupper :p
 
Vi må fortsatt svøpe jenta vår som er snart 6 måneder. Men nå gjør jeg det bare med en Ikea-sovepose som jeg har sydd igjen armhullene på. Så hun kan bevege armene (posen er ganske løs) inni posen. Hun sover med siden av meg. Med armhullene igjensydd våkner hun 3-4 ganger om natta for å ammes (og så sovner vi igjen), uten kan hun våkne 8-12 ganger!! Noe med at armene/hendene får for mye bevegelsesrom og i tillegg kjenner at jeg ikke ligger helt inntil henne :p

Ikke mye poeng å avvenne slike ting før de er klare, prøver man en natt uten og det blir krise så må man jo bare svøpe igjen natta etter.

Vår eldste svøpte vi (i ergobaby swaddler) til hun var 6 1/2 mnd, da trengte hun det plutselig ikke lenger.

Lykke til


Takk for det!

Godt å høre at andre også svøper babyen sin ennå. Det blir litt som du sier at etter å ha prøvd en natt uten og å ha opplevd krise så fortsetter man å gjøre det som fungerer. Greit å slippe unødvendige krise-netter.

Hehe, det var lurt å sy igjen IKEA-soveposen. Kan se for meg at min kommer til å dytte ut tutten, men det gjør kanskje ikke noe. Han er ikke så glad i den tutten uansett :p Får finne fram nål og tråd og øve på husmorferdighetene mine igjen tror jeg :)
 
Dersom noe fysisk utelukkes så vil jeg forslå bæresjal eller sele. Da fpr dere gjort ting mens babyen sover på dere. De får også ivaretatt kroppskontakt som mange babyer trenger og den får følelsen av å svøpes som er beroligende. Kanskje den lille rett og slett trenger å være "på" dere.
 
Vil bare si: det går over! Tungt når det står på, jeg har vært i dine sko flere ganger. Selvsagt utelukke at det er noe fysisk. Men min erfaring i kombinasjon med både syke og friske barn er at søvn er utfordrende første året. Noen bare er bedre/dårligere sovere enn andre, desverre.
 
Du skrev dere hadde spurt lege ang stille refluks. Har dere mistanker om det pga symptomer?

Har dere prøvd å heve hodeenden på senga til babyen litt? Mine to barn har begge slitt med stille refluks. Soving med hodet litt hevet har hjulpet her iallfall, det er ett av tipsene man får av lege og helsesøster når det gjelder refluks :)
 
Vil bare si: det går over! Tungt når det står på, jeg har vært i dine sko flere ganger. Selvsagt utelukke at det er noe fysisk. Men min erfaring i kombinasjon med både syke og friske barn er at søvn er utfordrende første året. Noen bare er bedre/dårligere sovere enn andre, desverre.

Det hjelper å høre det. Synes det er fint du deler din erfaring, får inntrykk at så mange rundt meg har sovebabyer. Skikkelig kjipt når jeg har hatt en fæl natt og føler meg helt ubrukelig for så å åpne snappen og lese kommentaren "i dag sov hun fra 20 - 8, skjønneste babyen". Lignende har skjedd så mange ganger.

Får bare prøve å være tålmodig og trøste meg med at det vil gå over innen ett år eller forhåpentligvis tidligere.
 
Du skrev dere hadde spurt lege ang stille refluks. Har dere mistanker om det pga symptomer?

Har dere prøvd å heve hodeenden på senga til babyen litt? Mine to barn har begge slitt med stille refluks. Soving med hodet litt hevet har hjulpet her iallfall, det er ett av tipsene man får av lege og helsesøster når det gjelder refluks :)

Takk for tipset :) Jeg har prøvd å heve hode-enden også, men det har ikke hatt noe effekt desverre.

Grunnen til at jeg mistenkte det var fordi han ikke likte å ligge på ryggen. Enten det var i vogna, på bleiebordet eller babygymmen. Men alt dette gav seg når han ble 3 mnd, så det skyldes nok bare magevondten.
 
Har du lest om ‘four month sleep regression’?
https://www.babysleepsite.com/baby-sleep-patterns/4-month-sleep-regression/

Kan høres ut som 45 minutter er lengden på søvnsyklusen til babyen og at den våkner da fordi den ikke selv forstår hvordan finne søvnen videre.


Takk for linken! :)

Det vi har opplevd stemmer veldig bra med beskrivelsen i linken du sendte. Jeg var ikke klar over at det kunne starte så tidlig om allerede 8 uker gammel, men det gjør det visst. Egentlig så håper jeg at det bare er 4 month sleep regression, for da vil den perioden være over snart. Krysser fingrene for det!
 
Samsoving var det som funket her:)

Nå sover både jeg og baby veldig bra de aller fleste netter!
 
Back
Topp