Desperat! Hva gjør jeg galt?

smiley :)

Glad i forumet
Assistert-jentene
Septemberbarna 2019
Beklager rotete innlegg, men hodet og kroppen er så sliten...

Lille er godt over 1 år og jeg ammer mye fortsatt. Det har blitt slik at hun sover med puppen som smokk dessverre. Om natta kan hun gråte, når jeg tar henne til min seng så vil hun absolutt ha puppen inni munnen og hun drikker ikke engang før hun sovner ila noen sekunder.
Så er det slik at hun kan gjerne våkne hver andre time omtrent mange ganger. Sover max 4 timer i strekk uten å våkne de dagene vi er heldig. Hun fikk pupp i tide og utide.

Nå forsøker jeg å avvenne henne fra puppen og få henne til å sove uten den. Jeg la henne, hun sov i ca 3 timer og våknet. Så nynnet jeg og bærte jeg henne gangske lenge, men hver gang hun sovnet så våknet hun idet jeg la henne ned. Jeg vet at om jeg hadde gitt pupp hadde det gått på null komme niks, også kunne jeg ha flyttet henne over til hennes seng, men så kan jeg ikke det for det er jo nattaamming vi skal slutte med. Og er det riktig å bysse og bære på henne når jeg først ønsker å få henne til å slutte med en "avhengighet" til at jeg igjen gjøre henne avhengig av meg ved å bysse henne? Hva burde jeg gjøre istedet? Å la henne gråte ut er ikke et alterativ.

Nå er hun våken og vi er i stua og jeg er desperat da helse for tiden ikke er på topp og jeg trenger absolutt natthvile og kroppen sliten med betennelser.

Blir usikker på alt, burde vi ikke kommet ut til stua? Er det riktig å nynne, bysse og bære henne når hun skal slutte med noe hun er avhengig av....trenger rett og slett litt veiledning.
Nå når hun er våken, så tar det vel tid før hun sovner igjen, men vil jo bli samme kamp igjen, er det bare å holde på slik til hun gir seg?

Har du noen tips til en sliten og usikker mor.

I mine unge dager brukte jeg metoden der man lot barnet gråte ut ved å gå inn etter bestemte tidspunkt inn til rommet og roe ned, med lengre og lengre mellomrom, og lovet meg selv å aldri bruke den igjen.

Høres ut som du gjør så godt du kan og er en god og trygg mamma hvertfall ❤️

Kanskje du kan få noen tips her. Hennes største søvnassosiasjon nå er jo brystet, så det vil muligens fungere å jobbe mot å gi henne en annen assosiasjon enn det. Men det tar som regel litt tid.

https://lillemini.com/sovn/sovnassosiasjoner/

Kan far hjelpe deg litt? Du lukter melk og det gjør ikke far. Det kan derfor være lettere for han å roe.

Kan far hjelpe deg litt? Du lukter melk og det gjør ikke far. Det kan derfor være lettere for han å roe.

Dessverre så bli han stressa og skaper mer stress rundt lille enn det som er til hjelp i denne situasjonen. Skulle ønske han kunne ta over, men det går dessverre ikke virker det som :(

Høres ut som du gjør så godt du kan og er en god og trygg mamma hvertfall ❤️

Kanskje du kan få noen tips her. Hennes største søvnassosiasjon nå er jo brystet, så det vil muligens fungere å jobbe mot å gi henne en annen assosiasjon enn det. Men det tar som regel litt tid.

https://lillemini.com/sovn/sovnassosiasjoner/
Takk <3 og takk for fin forslagsside.

Nå har jeg heldigvis brukt white noise en stund på henne så håper det er til noe hjelp. Koseklut, smok osv har aldri fungert så det slo vi fra oss tidlig.
Nå sovna hun endelig og da ammet jeg i stua, så fikk pappa overta (som ikke fikk roet henne ned) så jeg tok henne igjen og da sovnet hun til slutt mens jeg gikk med henne.

Man blir så usikker når man er midt i det og føler man ikke får det til. Så dukker masse spørsmål sånn som om det var riktig å ta med henne ut i stua når hun ikke roet seg ned og la henne leke (i flere timer til hun ble trøtt igjen) eller burde vi blitt på rommet og bare forsøkt vårt beste enda hun hadde vært vrang og bare blitt der....men jeg vet ikke hva som blir mer riktig...Kan ikke akkurat google i det øyeblikket heller :/

Ingen ammer en tenåring i søvn. Om det funker nå, og du er komfortabel med det så er det ikke farlig å fortsette med å amme i søvn, også ved oppvåkning. Det er heller ikke farlig å skape nye søvn assosiasjoner om du heller vil det.

Her sitter vi med mini til han sovner i egen seng, og om han våkner i løpet av natten legger vi oss på madrass ved siden av han. Gikk direkte fra amming og byssing til det. Tok 1 uke før han gikk fra 9 oppvåkninger til 2, og nå sover han stort sett nesten rundt. Han var 10.5 mnd da vi startet.

Her tar han hverken sutt eller kos, men har kosedyr i senga. Da vi begynte var det mye gråt, men han var ikke alene. Vi satt med han, strøk litt og snakket med han. Sitter stort sett, 30-45 min, men han er roligere nå.

Dessverre så bli han stressa og skaper mer stress rundt lille enn det som er til hjelp i denne situasjonen. Skulle ønske han kunne ta over, men det går dessverre ikke virker det som :(

Kanskje du kan ta med han på helsestasjonen også kan dere snakke med helsesøster sammen for å få litt råd

Beklager rotete innlegg, men hodet og kroppen er så sliten...

Lille er godt over 1 år og jeg ammer mye fortsatt. Det har blitt slik at hun sover med puppen som smokk dessverre. Om natta kan hun gråte, når jeg tar henne til min seng så vil hun absolutt ha puppen inni munnen og hun drikker ikke engang før hun sovner ila noen sekunder.
Så er det slik at hun kan gjerne våkne hver andre time omtrent mange ganger. Sover max 4 timer i strekk uten å våkne de dagene vi er heldig. Hun fikk pupp i tide og utide.

Nå forsøker jeg å avvenne henne fra puppen og få henne til å sove uten den. Jeg la henne, hun sov i ca 3 timer og våknet. Så nynnet jeg og bærte jeg henne gangske lenge, men hver gang hun sovnet så våknet hun idet jeg la henne ned. Jeg vet at om jeg hadde gitt pupp hadde det gått på null komme niks, også kunne jeg ha flyttet henne over til hennes seng, men så kan jeg ikke det for det er jo nattaamming vi skal slutte med. Og er det riktig å bysse og bære på henne når jeg først ønsker å få henne til å slutte med en "avhengighet" til at jeg igjen gjøre henne avhengig av meg ved å bysse henne? Hva burde jeg gjøre istedet? Å la henne gråte ut er ikke et alterativ.

Nå er hun våken og vi er i stua og jeg er desperat da helse for tiden ikke er på topp og jeg trenger absolutt natthvile og kroppen sliten med betennelser.

Blir usikker på alt, burde vi ikke kommet ut til stua? Er det riktig å nynne, bysse og bære henne når hun skal slutte med noe hun er avhengig av....trenger rett og slett litt veiledning.
Nå når hun er våken, så tar det vel tid før hun sovner igjen, men vil jo bli samme kamp igjen, er det bare å holde på slik til hun gir seg?

Har du noen tips til en sliten og usikker mor.

I mine unge dager brukte jeg metoden der man lot barnet gråte ut ved å gå inn etter bestemte tidspunkt inn til rommet og roe ned, med lengre og lengre mellomrom, og lovet meg selv å aldri bruke den igjen.
Husk at grunnen til at hun roer seg så lett når hun ammes/bysses/bæres/annet hun roer seg av og at hun reagerer slik når det blir borte er fordi hun formidler et behov:Heartred
Du kan ikke gjøre henne avhengig av dette:Heartred

Ingen ammer en tenåring i søvn. Om det funker nå, og du er komfortabel med det så er det ikke farlig å fortsette med å amme i søvn, også ved oppvåkning. Det er heller ikke farlig å skape nye søvn assosiasjoner om du heller vil det.

Her sitter vi med mini til han sovner i egen seng, og om han våkner i løpet av natten legger vi oss på madrass ved siden av han. Gikk direkte fra amming og byssing til det. Tok 1 uke før han gikk fra 9 oppvåkninger til 2, og nå sover han stort sett nesten rundt. Han var 10.5 mnd da vi startet.

Her tar han hverken sutt eller kos, men har kosedyr i senga. Da vi begynte var det mye gråt, men han var ikke alene. Vi satt med han, strøk litt og snakket med han. Sitter stort sett, 30-45 min, men han er roligere nå.

Fint å høre at det går bedre for dere nå.

Jeg forstår jo det, men nå er det slik at jeg har en del betennelser i kroppen og greier ikke å sove, i tillegg til at jeg tror at alle de oppvåkningene som nærmer seg minst 10 ila natten, hver natt, er nettopp pga hun vil ha pupp. Så for begges del hadde det vært bedre å gjøre noe med det. Greit at hun våkner noen ganger men såpass mange ganger blir for mye i lengden.

Men tok dere ham ut til stua om han gråt mye, eller holdt dere bare ut og fortsatte å kose, hva gjorde dere direkt når han gråt og ville ha amming og byssing?

Fint å høre at det går bedre for dere nå.

Jeg forstår jo det, men nå er det slik at jeg har en del betennelser i kroppen og greier ikke å sove, i tillegg til at jeg tror at alle de oppvåkningene som nærmer seg minst 10 ila natten, hver natt, er nettopp pga hun vil ha pupp. Så for begges del hadde det vært bedre å gjøre noe med det. Greit at hun våkner noen ganger men såpass mange ganger blir for mye i lengden.

Men tok dere ham ut til stua om han gråt mye, eller holdt dere bare ut og fortsatte å kose, hva gjorde dere direkt når han gråt og ville ha amming og byssing?
Når han fikk eget rom så sluttet han å våkne på natten ganske raskt. I starten holdt vi han i senga og strøk over han til han sovnet. Nå er det nok at vi ligger ved siden av han.

Fins det annen sted man kan søke hjelp, råd og veiledning når det gjelder barn og søvn, bortsett fra hos helsesøter?

Fins det annen sted man kan søke hjelp, råd og veiledning når det gjelder barn og søvn, bortsett fra hos helsesøter?
Det finnes ulike forum også på Facebook. Og søvnkonsulenter.

Eneste jeg kommer på er lilleminis. Det er jo en betalt tjeneste da. Ellers så blir det høre om helsestasjonen har utvidet tilbud eller om du kan få snakke med noen andre som arbeider der :)

Jeg forstår veldig godt at dette er vanskelig, jeg tror ikke det er lett for noen (i så fall veldig få) å avvenne med nattamming. Det som er, er at når man ønsker å lære barn noe, enten det er å sove natta igjennom uten pupp, ligge i egen seng, sovne uten smokk eller hva som helst, så er vel den eneste sikre måten å faktisk gjennomføre det som skal læres med veiledning og omsorg. Dvs at man er i nærheten og gir trygghet, men at det som skal læres faktisk gjøres. Dette kan jo fort innebære gråt, men det gjør jo det meste som barn protesterer mot. Det er jo et sunnhetstegn at de gråter for å protestere, da er de sterke og sunne barn. Å la et barn ligge alene og gråte er ikke det samme som å tillate gråt i protest mens man er tilstede :) det går ofte raskere å få til endringen enn det man først tror, bare man er tydelig og konsekvent, uten å være hard. Håper det løser seg for deg:Heartred

Jeg har slitt mye med å få min til å sovne selv. Så du har min aller dypeste medfølelse!

Problemet her har faktisk vært (og er til en viss grad enda) meg. Jeg ble for usikker på om det jeg gjorde var riktig, var ukomfortabel med situasjonen og endte opp med å bli sint på meg selv fordi jeg ikke "fikk det til".
Nå er alle barn forskjellige, men jeg tenker at dersom du er usikker på at det du gjør er riktig så blir det vanskelig å få det til. Om du har bestemt deg 100% for å slutte med puppen så sender du ut andre signaler en du gjør dersom du bare ønsker det.
Når det kommer til hvordan du gjør det så må du finne det som du er komfortabel med. Kanskje tar det lengre tid enn når noen andre gjør det på en annen måte, men er du komfortabel med det du gjør så gjennomfører du det.

Eks: min mann fjerner alle bamser, utenom 1, fra guttens seng med en gang han tøyser lengre enn vi aksepterer. Guttungen gråter og mannen er der å trøster og roer ned. Etter 10 minutter så har gutten sovnet.
Jeg går opp og fjerner 1 bamse av gangen og det blir ikke samme fortvilelse over situasjonen. Min måte tar fort 30-60 minutter, men jeg orker ikke å være den "stygge" som gjør gutten så lei seg.

COS-kurs (cirkle of security) er noe jeg anbefaler til alle som er/skal bli foreldre. Ellers så har kanskje kommunen ett lavterskel tilbud som du kan benytte deg av?
Eventuelt om du har råd så kan man kontakte privatpraktiserende som hjelper deg med å få barn til å sove.
Har hørt mye positivt om sovehjelp.no, men har aldri tatt meg råd til å prøve ut selv.

Har du forsøkt ammehjelpsgruppen på Facebook? Det er jo ikke en søvnside, men mange kloke mødre har gode tips angående ammeslutt og nattavvenning.

Back
Topp