Desperat etter halsbrann råd/tips

Mini Marihøna

Forelsket i forumet
MayDay2021
Har siste uka fått ille halsbrann og er spesielt plaget av sure oppstøt.
Har prøvd div kjerringråd og halsbranntabletter (novakuzid) som hjalp forrige svangerskap. Denne gangen virker det som om ingenting lindrer. Har tatt 2 halsbranntabletter som lindrer i kanskje 10min før det er på igjen. Står jo 1-2 tabletter ved behov, men er vel ikke innafor med nye 1-2 tabletter hvert 10. min.
Er desperat etter noen tips og råd som har hjulpet dere som kanskje kan hjelpe meg også. Skal til lege på onsdag og skal ta opp da, men ønsker gjerne en lindring før den tid...

Har hørt Lovehearts-godteri skal hjelpe. Jeg skal kjøpe det selv til uka, for halsbrann er noe dritt. Og jeg liker ikke sånne tyggetabletter.:wtf:

Sniker

for meg hjelp det å unngå mat som trigger halsbrann. Det er sikkert individuelt men merket forverring ved
Brus
Tomatsaus, alt med tomatsaus til og med pizza
Mye halvfabrikert mat
Alt av juice og sitrus
Mat med mye fett
Sterkt krydret mat

I tillegg hadde jeg god effekt av gaviscon tyggetabletter, reseptfritt. Funker ikke det kan du be om resept på omeparzol (usikker på stavemåte) som er litt heftigere og trygt kan brukes av gravide

Jeg syntes Gaviscon mikstur fra apoteket fungerer bra. Svelger raskt og tar en bitteliten slurk vann etterpå så smaken ikke ligger i munnen. Kan være verdt et forsøk, ser den virker på en litt annen måte enn det du har prøvd (hilsen en som syntes Felleskatalogen er spennende :pompus:).

Sniker fra februar ☺️

Jeg har vært mye plaget med halsbrann, og kunne få det av å drikke et glass vann, eller etter lunsj som besto av skive med hvitost og et glass melk. Eller bare helt plutselig uten å ha spist. Så det gikk altså ikke an å regulere med kost. Jeg forsøkte diverse midler fra butikk som melk, Samarin, Love hearts, samt flere remedier fra apoteket. Gaviscon mixtur samt Titralac og Novaluzid tyggetabletter. Min erfaring er som din, funket 5-10 min også njet.

Nevnte det for overlegen jeg er på vekstkontroller hos på sykehuset og han sa at når remedier ikke funker, og det kommer uavhengig av hva man spiser, så er det et mekanisk problem som kommer av at baby + diafragma og alt annet presses oppover og skaper trykk på spiserøret. Det hjelper derfor ikke å regulere hva man spiser og ingen tyggetabletter kan lette på det trykket. Derfor er dette dessverre et problem som tenderer til å bli verre, jo lengre ut i graviditeten man kommer.

Han sa også at det å gå rundt med halsbrann over tid ikke er bra og at det kan gi spiserørsbetennelse. I blant trengs det reseptbelagte legemidler som jobber lenger nede i magen med å nøytralisere magesyren, fremfor de reseptfrie remediene fra apoteket som legger seg oppå syrepumpen som et «lokk», det vil ikke hjelpe hvis problemet er mekanisk. Jeg fikk resept på Nexium og begynte å ta det samme dag. Og siden har jeg ikke vært plaget og kan ligge både på siden og på ryggen, og slipper å sovne sittende!

Anbefaler absolutt behandling dersom det ikke blir bedre. Skulle egentlig ønske jeg hadde luftet det med lege tidligere, kunne spart meg både for mange dager, kvelder og netter med halsbrann, og også en del hundrelapper på apoteket :hungover: God bedring :happy:

Lovehearts har vært min redning! Har prøvd flere tips og triks, men til slutt var det det som funket best. Og selvfølgelig ikke spise mat med masse krydder/chili!

Som mmmi skriver, for noen hjelper absolutt ingenting:hungover: jeg er en av de som dessverre blir såpass plaget av halsbrann. Det som funker for en, funker ikke nødvendigvis for en annen. Hvilken mat jeg spiser eller hva jeg drikker er ikke avgjørende for om halsbrann kommer eller ikke:shifty: For den kommer uansett!!:sour:

Foreløpig ikke plaget enda. Men har vært det i de to andre svangerskapene. Da var det gaviscon mikstur som hjalp, og å spise mandler hjalp faktisk også veldig. Om du til slutt har prøvd alt uten effekt er det kanskje lurt å tenke over det som "mmmi" skriver og vurdere andre alternativ med legen. Tvi tvi, håper du finner noe som hjelper. Halsbrann er grusomt!

Enn så lenge demper mandler og skummet kulturmelk det såpass at eg får sove, men må vite at eg alltid har ein av tingene, helst begge deler, i hus ellers er det krise!!!
Men blir det verre enn dette så må eg ta det med legen..
Det er nok litt tilfeldig når det kommer, men ein del matvarer trigger halsbrannen meir enn andre ting gjer.

Levde på Mandla/marsipan og surmelk forrige svangerskap.. og når det ikkje døyva så var det flytande gaviscon som blei redning...
Lykke til, halsbrann er fælt :(

Sniker.. sjokolademelk og fløteis funket for meg forrige svangerskap. Måtte opp hver natt å spise is for å få sove videre :bag: ikke så sunt men alt som kan hjelpe :hilarious:

Jeg tygde Gaviscon til den store gullmedaljen sist, og skal kjøpe inn snart nå også. Kjenner den kommer hver kveld når jeg legger meg ned, men er ikke så ille at den plager meg ordentlig enda :happy:

Back
Topp