Desinfisering...

JPSK

Elsker forumet
Det går hissig omgangssyke i barnehage til poden og jeg er livredd for at vi skal få det.. :( Syns bare det er så jævlig. Lurer derfor på hvordan dere desinfiserer huset hvis noe sånt kommer i hus? Mener å ha lest at noen gjør det. Bruker dere sprit el vanlige vaskemidler? Ja, og hva vasker dere?

Sent from my iPad using BV Forum

Det første vi gjør når vi kommer hjem er å gå på badet og vaske og sprite hendene. Har kun hatt omgangssyken i hus 2 ganger på 4 år.

Ellers setter jeg mannen hjemme med ungen hvis hun blir syk, for han har sterkest immunforsvar av oss to :p

Det har mannen her også så han tar poden om han får den. Men jeg går jo å kysser og koser med ham jeg da, så blir jo alltid smittet uansett. Håndvask er vi flinke til her i huset men i bhg er det jo så lett å bli smittet. I dag var det 9 voksne borte med spysyken, av 14 totalt.. Pluss mange syke barn.. Da er det en hissig sjuke...

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er livredd sånt og vasker ned hele huset hvis noen er syke. Vasker med vanlig rengjøringsmiddel først, egne produkter til vasker og toaletter, skyller og tørker godt før jeg går over med klorvann (mer effektivt enn antibac) overalt , inkl kraner, lysbrytere, dørhåndtak, fjernkontroller, mobiler etc. Skrur og på galskapsnivået når det gjelder å vaske hender og bruke antibac ofte, både når vi kommer inn, før vi spiser og noen ganger innimellom.

Hvis det er mannen som er syk blir han oppfordret til å ikke ta på ting, jeg henter alt til ham for å unngå at han tar på kjøleskap, kjøkkenskap og annet. Hvis jenta vår er syk prøver vi å begrense litt hvor i huset vi er, for å ikke spre basiller mer enn nødvendig. Jeg tar meg av vaskingen etter henne siden jeg er mest nøye, mens mannen bader og ordner med henne. Bruker alltid hansker når jeg vasker i forbindelse med omgangssyke. Og selvsagt, lukk dolokket (egentlig selvsagt alltid, men spesielt hvis noen har spydd eller hatt diare) før dere skyller ned. Ikke ha tannbørster nær hverandre og bytt når dere er friske.

Kan også legge til at jeg bytter alt sengetøy og håndklær ved behov og så fort man er frisk, vasker og antibacer lekene til snuppa, steriliserer smokker ofte, og passer på at drikkeflasker blir brukt i ekstra kort tid før de byttes ut. Hansker ved (bæsje)bleieskift Bruker høyere temperatur enn normalt på vaskemaskin og oppvaskmaskin.

Ser det fremstår som jeg er litt gal i innleggene mitt, men omgangssyke er det verste som finnes omtrent. Håper dere slipper unna da!!

Last edited:
Har hørt at noen bakterier lever i beste velgående i anti bac, men at klor tar alt. Vi har aldri smittet hverandre innad i huset etter at vi begynte å bruke klor

Omgangsyke er et virus. Norovirus, hos barn somregel rotarvirus. AntiBAC funker på bakterier å ikke virus.
Får å unngå denne syka vask alltid hendene når dere har vært ute, før matlaging og spising og etter do. Også viktig å lukke do lokket.

Eneste måten å få omgangssyken på er om spy eller avføring som inneholder viruset kommer i munnen, nesen eller øynene dine. Derfor, ikke ta deg til ansikte med mindre du er nyvasket på fingrene.

Vask over 60 grader dreper virus.
Klor fjerner virus når du skal vaske håndtak og andre overflater som blir ofte tatt på om som kan være bosted til viruset.

Er mange her som virkelig ikke liker denne sykdommen men veldig fint å se at det er mange som vil beskytte seg og familien mot det. God håndhygiene med såpe å lunka vann er gull verd for å holde seg frisk.

Man blir ikke smitta av noen før de spyr med mindre du får i deg avføringen deres på et vis.

Når barne ditt har spydd unngå å puste inn partiklene rundt spy bøtta/ doen i 10min så langt det lar seg gjøre. Etter 10 min er det ikke lengre fare for dråpe smitte fra oppkast spytt osv..

Håper dette lange nesten over dramatiserte innlegge er til nytte nå som spy sesongen treffer inn for fult! :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Bakteriene dør ved 63 grader. Derfor vasker jeg håndklær og sengetøy ved 90 grader hvis vi får noe slikt i hus.

Ellers er jo god håndhygiene veldig viktig (det er det jo egentlig alltid!).

Omgangssyke kan smitte i opptil 48 timer etter siste oppkast eller diare! Derfor er det så utrolig viktig at alle som får det faktisk blir hjemme i to døgn etterpå, slik at nye folk ikke blir smittet. Jeg ville nok hørt med bhg om de praktiserer disse reglene og evt. oppfordret de til å være strenge her. Mange bhg sier kun ett dørgn, men det er ikke nok. Er så utrolig viktig å begrense smitte. Hvis du først har fått det i hus er det vanskelig å bli kvitt før det har tatt runden!

Synes det blir misvisende å skrive at antibac kun fungerer mot bakterier. Som jeg skrev nevner opp, her vasker vi hender først, så bruker vi Antibac (som funker mot bakterier, virus og andre mikroorganismer). Klor og salmiakk brukes under vask hjemme, men kan ikke klore henda til jentungen :p gå over dørhåndtak og karmer, og alt annet i barnehåndhøyde kan også være lurt.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Det står nå på min antibac at den tar virus, sopp og bakterier. Jeg elsker antibac! I kassene på jobb (H&M) står antibacen på rekke og rad, får helt noia av å ta på penger under influensa-sesongen :P

Desinfeksjonsmidler dreper ikke magevirus. Hender vaskes godt med såpe. Overflater (toalett, servant, benk, dørhåndtak sov) vaskes med ren klorin (ikke utblandet i vann, men tørk gjerne over med en våt klut etterpå med rent vann).

Takker for tips jenter! :)

Eg har hatt ei sprayflaske med blanding av klor og vatn ståande som eg bruker til å vaske over alt av dørhåndtak, lysbrytere, pc'er, fjernkontroller osv. Vasker fleire ganger om dagen.
Vi har brukt antibac til å vaske oss med siden vi kan ha det ståande i heile huset. Sist gang frøkna hadde det så blei ikkje vi smitta fordi om ho spydde i 5 dager.
Hater omgangssjuka og har ekstra panikk for den i år når eg har hyperemesis :-/

Vasker hender og bytter klær med en gang vi kommer inn døra. Jeg desinfiserer dørhåndtakene. Det er sykt mye ekkelt der. Anger på at jeg var med på bakterietester på jobben.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Vasker av alle dørhåndtak med Rodalon. Desverre kun å få kjøpt i Danmark :/ men hver gang noen jeg kjenner skal dit spør jeg pent om de kan ta med til meg så jeg er sjelden lenge tom av gangen for den er knalldrøy (sålenge leieboersatan ikke får fingrene i den.."bare låne litt vaskemiddel" i hennes verden er "tømme halve flasken i en bøtte og skvalpe det utover"...flytter snart GJESS!! høh avsporing ^^ ) normalt (når jeg ikke har leieboersatan) har jeg en sånn flaske i nesten 2år men jeg er sparsom i bruken da. Brukes til toalettvask, dørhåndtaker og så vasker jeg ned kjøkkenet med den når jeg har nedvask.

dørhåndtakvask har jeg med ujevne mellomrom uavhengig av sykdomsutbrudd da dette er forebyggende mot smitte.

Synes det blir misvisende å skrive at antibac kun fungerer mot bakterier. Som jeg skrev nevner opp, her vasker vi hender først, så bruker vi Antibac (som funker mot bakterier, virus og andre mikroorganismer). Klor og salmiakk brukes under vask hjemme, men kan ikke klore henda til jentungen :p gå over dørhåndtak og karmer, og alt annet i barnehåndhøyde kan også være lurt.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Det ligger i ordet antibac at den bare er mot baterier og ikke mageVIRUS.
http://www.byotrol.co.uk/boots_byotrol_hand_foamers.html

Denne hand desifiseringen fjerner virus også.

Ingen som har sagt at man skal vaske henda med klor, det er ikke bra for huden og sår hud er ikke bra.
Det beste man vasker henda med er vanlig såpe og lunket vann.

Det ligger i ordet antibac at den bare er mot baterier og ikke mageVIRUS.
http://www.byotrol.co.uk/boots_byotrol_hand_foamers.html

Denne hand desifiseringen fjerner virus også.

Ingen som har sagt at man skal vaske henda med klor, det er ikke bra for huden og sår hud er ikke bra.
Det beste man vasker henda med er vanlig såpe og lunket vann.
Når det står på antibacflaska at den tar virus også da?

De antibac flaskene jeg har lest på tar opp til 99% av bakterier.
Kommer ann på hvilken antibac du bruker tror jeg. På sykehus og hos tannlege bruker de en antibac 85% mer for å desinfisere.

"- Norovirus overlever frysing og inntørking og tåler temperaturer opp mot 60 grader. Nyere forskning viser også at bruk av alkoholbasert desinfeksjon ikke virker godt nok på dem, sier Lange fra Folkehelseinstituttet."

Viruset utvikkler seg også hele tiden så om du har fått det en gang i år betyr det ikke at du IKKE kan få det tre ganger til. Så derfor er 48 timers regelen gull verd. Sender du ditt halv friske barn i bhg før det har gått 48 timer smitter de andre barn som igjen smitter ditt barn også er det på`an igjen.

Det er ikkje antibac vi har brukt, men fleire andre typer desinfeksjonsmiddel.

Og så er det forskjell på rotavirus og norovirus. Vi har bare hatt rotavirus i hus.

Back
Topp