Desemberbarn og skolestart

Førstings

Elsker forumet
VIP
Novemberbarna 19
Hvordan er praksisen nå om dagen i forhold til desemberbarn og skolestart?

Er det mange som venter til neste skolestart? De er jo tross alt et år mindre enn de som er født i januar samme året :p Har det mye å si?

Synes 5 år virker så tidlig :p var selv 5 og det gikk fint, da :)

Det er etter gjeldende regler ikke et valg å begynne neste år med mindre det er vurdert av ppt at barnet er lite modent og derfor vil ha utbytte av et ekstra år i barnehagen.

Det å være født svært sent på året er jo et argument som kan være meget aktuelt men jeg tror ikke det er veldig vanlig, ikke her omkring i alle fall. Det er aktuelt særlig dersom det å vente et år kan medføre at barnet klarer seg uten spesped i skolen noe det ellers ville trenge.

De fleste skoler vil normalt takle "normalt utviklede desemberbarn" sånn at bursdagen i seg selv ikke trenger være avgjørende.

Jeg har selv en datter født en uke før det nye året og hun er derved knapt to uker fra å være året yngre enn sin eldste klassekompis. Hun er bare tre enda men sosialt og kognitivt kompetent for sin alder så med mindre det skjer noe uventet de neste to årene så begynner hun på skolen 5 år gammel ja.

Jeg var 7, så gammel er jeg Så verden forandrer seg...

Strenge krav for å kunne vente med skolestart sp nei det er nok ikke mange som gjør det

Det skal mye til ja. Også er det jo så individuelt! Er novemberbarn selv og var yngst i min klasse, var dog en av tre som kunne lese før skolestart eksempelvis.

Det er så forskjellig fra barn til barn, men ser åpenbart at enkelte kanskje burda gått på barnehagen ett år til. Men så har du i andre skalaen igjen som faktisk skjer oftere at barn blir søkt inn et år tidligere pga de allerede kan å lese og skrive.
Så om du kjenner at barnet ditt er sent utviklet og hadde vokst på å begynne et år senere på skolen så er det mulig å søke.

Mitt eldste barn begynte på skolen som femåring. Det har ikke vært noe problem. Han leste som fireåring.

Jeg begynte da jeg var 5. Prøvde å skulke bhg ved å late som jeg var syk, våren før jeg begynte på skolen. Spyttet litt i do og sa til de voksne i barnehagen at jeg hadde spydd, sånn at pappa skulle komme og hente meg.

Var mer enn skolemoden. Er lærer selv nå, og vet at dette gjelder ikke alle barn. Skolen har plikt til å tilpasse undervisningen, også for barn som ikke er moden for skolen. Det må mer lek inn i første klasse, og det kan se ut som den nye læreplanen vil åpne litt mer for dette.

Jeg har ei desemberjente, og kjenner på det samme... Syns 5 år er tidlig. Tenker da ikke mest på evnen til å lære å lese, men på behovet for å leike fritt. Tror ellers det er veldig forskjell fra skole til skole hvor mye leik-basert det første året er. Det virker heldigvis som at det mange plasser er på vei inn en større bevissthet rundt leik for leikens skyld i småskolen, ikke bare for å bake inn fag.

Har selv en som er født på nyttårsaften som blir 5 i år. Han har 1 år igjen i bhg før skole neste år. Kjenner det er tidlig. Allikevel blir jeg provosert når jeg møter folk som ikke kjenner mine barn men får høre når han er født som bare må lire ur av seg at han bare mååå gå ett år ekstra i bhg ene og alene pga bursdagen.

Hadde en diskusjon med ett søskenbarn av mannen som møtte ungene for andre gang for noen uker siden og hun var overbevist om at han burde utsette skolestart fordi han ville henge så langt etter de andre. Dette pga bursdag og at han har vært litt sen med språket men nå har komt seg veldig.

Man får ikke utsatt skolestart på bakgrunn av fødselsmåned. Det skal ganske tungtveiende grunner til. De fleste som henger etter på et eller flere områder, uavhengig av fødsels måned, tar igjen de andre barna etterhvert. Skolen har krav om tilpasset opplæring.

Jobber i barnehage, og vi har hatt barn som både har begynt 1 år tidligere og 1 år senere. Det var mye vanskeligere å få gjennom at et barn skulle begynne tidligere enn senere. Barnet som var født dagen før nyttårsaften var det veldig lett å få utsatt skolestart for. Hvis jeg husker rett ringte vi som barnehage bare til skolen som sa at det var greit. Og så tok vi en samtale med PPT som sa at det var greit, og det var det. Med barnet som skulle begynne tidligere måtte PPT teste barnet grundig osv.

Hvis man er bekymret for at barnet begynner for tidlig vil jeg anbefale å ha en god dialog med barnehagen. Barnehagen har mye kunnskap om barnet og skolestart, og kan gi råd og komme med anbefalinger :)

Som ped.leder har jeg aldri opplevd å ikke få utsatt skolestart til barn som jeg (og selvfølgelig foreldrene) mener kunne trenge det.

Back
Topp