des09 alenemødre

Maiiks

Glad i forumet
Oktoberskatter 2014
Jeg ble alenemor for en månedstid siden, da jeg og BF ble enig om at det er det beste.
Bor fortsatt med han, men leter meg grønn etter leilighet.

Har dere noen erfaringer og råd å komme med eller?
Sånn når det gjelder alenemortilværelsen liksom:)

Trives dere? Hva gjør dere om dagene?
Hvordan er det når ungen er hos BF?
Samarbeider dere bra med BF? Evt hvilket samvær har de..

Thanks[:D]

Hei.

Nå har jeg vært alene siden jeg var gravid i 4 mnd, så er veldig vant til å ha ansvaret for en liten en alene. Jeg syns derfor det har gått overraskende bra. Får masse tid med bebsien og man slipper å irritere seg over at BF ikke står opp om morgenen/leker med bebisen nok etc. (Sikkert ikke alle som hvr det sånn i et forhold da, he he. men man må jo fokusere på det som er positivt ved å være alene). Det Kan være slitsomt når det gjelder søvn. Merker det er dager jeg gjerne skulle hatt en annen som kunne stå opp med Kasper slik at jeg kunen sovet ut. Men man bli vant til det.

Selv om bruddet var relativt stygt (BF var utro og forlot meg for hun andre...kastet meg mer eller mindre ut av leiligheten [&:]), så har jeg klart å samarbeide bra med han etter at Kasper kom til verden. Han besøker Kasper en gang i uken, tar en trilletur/avlaster meg en dag (dvs. 2 dager pr. uke) + at vi akkurat har innført overnatting hos BF annenhver helg. Det går strålende her. Jeg vet at Kasper koser seg maks hos BF og han er alltid i supert humør når han kommer hjem, i tillegg til at Jeg får ny energi og tid til å savne Kasper, så ikke npe problem her med å gi han fra meg en natt[:)]

Vi har ikke noe skriftlig samarbeid på papiret. Vi tester litt for å se hva som funker, og gjør vel en avtale etterhvert ved behov. (Forutsetning at man kan snakke sammen). Jeg har hovedansvaret.

Skal du kjøpe elelr leie leilighet? Dersom kjøp ( forutsetn. at du har fast jobb), er husbanken veldig behjelpelig med lån om man er i en litt vanskelig situasjon (som man jo er ved et plutselig brudd med barn involvert). Ellers har Nav støtteordninger. Du har minst krav på dobbel barnetrygd. Resten avhenger av inntekt, utgifter etc.

Jeg trives med å være alene. Fordelen er jo at man kan bestemme mye selv. Er litt ensomt noen kvelder når Kasper har lagt seg, men jeg prøver å kose meg i mitt eget selskap med en kopp te, god bok feks.

Håper dette gjalp litt. Lykke til med leilighet og tiden fremover. Det order seg sikkert [:)]

Tusen takk for svar jenter!

Jeg har søkt på overgangsstønad, utvidet barnetrygd og småbarnstillegg.

Jeg har jo permisjon til uti november engang, så får jo foreldrepenger + redusert OV og utvidet barnetrygd til da.

Jeg skal leie i første omgang iallefall, har ikke jobb å gå tilbake til etter permisjonen så får neppe noe lån.

Men er fryktelig vanskelig å finne leilighet da![&o]
Leier dere eller har dere kjøpt? Hvor stor er leiligheten? 1 eller 2 soverom?

Å en ting til[8D]: Hvordan syns dere det går økonomisk??

Med full OV, utvidet barnetrygd, småbarnstillegg, barnebidrag og kontantstøtte etter han har fyllt året kommer jeg til å ha 20000kr i mnd.

Har dere bil??:P

Her er jeg alene.. altså alene alene :P
Har ungen hele tiden, bf ekke i bildet..
Men jeg stortrives.. Vi gjør hva vi vil, når vi vil.. Trenger ikke ha hensyn til noen..
Kan sove på dagen ;) hahah!
Vi drar mye på babytreff.. Trilleturer..
Har også fysio osv. Såem.. Er ikke mangel på ting.
Ellers går det i husarbeid, tv og slasking om vi ikke er på tur eller besøk :D

Ser du har fått svar på hva du har rett på, så gidder ikke gå inn på det :P

Jeg har vært alene siden snuppa var 4 måneder.. Jeg har det mye bedra alene.. Nå går samarbeidet bra, men det har vært dårlig en stund... Vi tar dagene som det kommer, men er på trilleturer og treffer andre babyer... Snuppa har dagsamvær hver onsdag, torsdag og annenhver helg..

Jeg har kjøpt leilighet. Nå vet jeg ikke hvor du bor da, men i Oslo er det dyrt å leie, så lønte seg for meg å kjøpe nesten uansett. Eier en toroms. Økonomisk går det hel greit. Har ikke masse penger til overs, men klarer meg bra. Nå får jeg kun dobbel barnetrygd av Nav ( og barnebidrag fra BF da) og resten er foreldrepenger/lønn.[:)]

Jeg har ikke bil, men har planer om å skaffe meg det snart. ( Der spiller det økonomiske inn- må spare litt først[&:])

Økonomisk kan jeg si det sånn at vi hadde bedre råd når jeg var alene, enn nå etter at BF flyttet inn med oss.
Så hvis du klarer tenke litt økonomisk skal du nok klare det helt fint når det gjelder penger.

Jeg ville hatt to soverom(om du har råd til det) siden nå er det ikke lenge til det hadde vert godt at de sover på eget rom.

Ellers er det som de andre sier du får gjøre ting på din måte, når du vil som du vil..
er selvfølgelig mye fordele mer å bo med noen men når det kommer til ungene hadde jeg det like greit alene. (men det er vel fordi jeg føler med som en alenemor, uten å være enslig)

Bruk tiden bare dere to, og inviter gjerne venner på besøk på kvelden for det kan lett bli litt ensomt av og til.

Tusen takk for flotte svar igjen jenter :-)

Dialogen mellom meg og BF går kjempegreit foreløpig.
Vi er enige om det meste :-) Så den biten er grei.

Er bare overnervøs for det økonomiske![8|]
Selv om jeg får dobbelt så mye utbetalt i måneden når jeg er alene, så blir det jo også dobbelt så mange utgifter ![8D]

Leilighet, bil, bensin, forsikringer, telefon, mat, husholdningsartikler.. Huff..[8|]

Men hvor mye betaler dere i leie da jenter?? Og hvor mye bruker dere på mat og husholdningsting iløpet av en mnd?

du står nok sterkt økonomisk, tror ikke det blir noe problem.. pluss at du har rett på mye mer støtte som enslig forelder, enn som samboere..
Så lenge du finner deg en leilighet som ikke er ekstremt dyr skal du klare det helt fint..[;)]

Synd det ikke virket mellom dere, men det er jo flott dere har så god dialog!! Dette klarer du helt fint tenker jeg!!

Back
Topp