Takk, Sukkertopp! Du skriver alltid gode svar, og så er dere jo i en del lignende situasjoner selv. Det med togbanen, f.eks.- her blir Alma veldig frustrert når Luna river ned eller ødelegger noe hun har bygget. Jeg prøver å holde Luna litt unna noen ganger, så Alma får leke litt i fred. Godt poeng å ikke la henne oppnå noe ved å slå/dytte. Her oppnådde hun jo oppmerksomheten hun ønsket da hun sparket, men først ble hun veldig lei seg da jeg ropte. Det er den "kjeftingen" jeg selv får dårlig samvittighet for. Til slutt fikk hun jo sitte på fanget, og fikk det hun ville ha (meg for seg selv), men jeg klarer ikke nekte henne akkurat det. Jeg hadde jo og en grunn til å si unnskyld. Men snakket veldig nøye med henne om at hun heller må snakke med meg enn å sparke Luna. Og i dag ble jeg veldig positivt overrasket, for i en lignende situasjon, sa hun "mamma, jeg vil sitte hos deg alene". Da tok pappaen Luna, mens jeg forklarte at det gikk greit nå, men når pappaen ikke er der, må jeg ta Luna på fanget og dersom hun vil det.
Vanskelig det der, jeg skjønner jo at hun har behov for å få være bare hun på mitt fang f.eks., men det går jo ikke alltid. I dag viste hun at hun hadde forstått hva jeg sa, og hun viser jo så ofte vilje til å hjelpe og også til å være god og snill mot Luna. God idé det der med å øve. Det skal jeg jammen gjøre med henne en gang. Øve på hva hun kan gjøre hvis det og det. Utrolig verdifullt da, for en god veiledning Felix og Anna får i livet!
Jeg må nok jobbe mest med den spontane kjeftingen, det med at jeg hever stemmen, når jeg burde være rolig og rasjonell. Hørtes lurt ut å gi korte beskjeder og være rask i situasjonene. Vi lærer jo litt av alle situasjoner, og jeg er sikker på at Alma og lærer mye. Men hun trenger mye oppmerksomhet og det å bli sett alene, uten Luna noen ganger. Jeg roser henne forresten også veldig når hun hjelper, kommenterer når de leker supert sammen, når Alma viser omsorg, osv. For det gjør hun jo og. Hun er ei utrolig god storesøster på tross av enkelte vanskelige situasjoner.