Dersom dere skulle bygge hus?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Dersom dere skulle bygge hus, hva synes dere ville være viktig å få med? Hva er jeg absolutt nødt til å få med? 

Og siden jeg ikke har uendelig med penger, hva synes dere er egentlig unødvendig, og mulig å ofre? Hva kan jeg klare meg uten?

Du kan klare deg uten varme i gulv annet enn på feks bad...
Droppe badekar
Fliser
Spotter
Gå for enkle lister
Velge enkel og rimelig kjøkken og badroms møbler.

Det er dessuten fordyrende med kvister og skråtak...Funkis hus, hus med flate/mer rette tak, er ofte rimeligere i utgangspunktet å bygge....

Når man bygger hus vil det vel alltid være ting man i ettertid ser at man skulle hatt/hadde klart seg uten..
Varme i gulv kan være greit på bad/gang/entre
Badekar kan jo være greit dersom man har barn.
Varmepumpe vil lønne seg i lengden(selv om den koster litt akkurat der og da)
Spotter er enkelt å greit, å gir et fint utrykk.
Jeg ville hatt fliser både på bad, gang og entre siden det ofte bader i vann der, å det blir fort stygt med vanli tre/parkett.

Vi har eier et gammelt hus nå som vi har pusset opp, og skal til høsten bygge selv.
Det jeg savner her er blandt annet:
-Større romslighet (dette vil jo løse seg selv, med et nytt hus)
-Flere kolonialskuffer i kjøkkene. (De store skuffene i benken. Vi har fire små, å det er aaalt før lite)
-Badekar

Når vi skal bygge vil jeg se litt mer på forskjellige løsninger, ikke bare ta det første å beste som vi har jort her..
Spesiellt kjøkkenet siden dette er verre og gjøre om.. Jeg ville bla. hatt et smalt vindu mellom over og underskap. Og skråstillt komfyr.

Tenk deg nøye om hva du savner i det daglige nå, hva du har som du trives med og hva du har som du kunne klart deg uten.

Lykke til!:)

Det viktigste er vel å sørge for en praktisk romløsning som passer deg og din familie. Resten kan gjøres om/oppgraderes etter hvert. Vi bor i et hus fra slutten av 70-tallet. Stua er kjempestor, men både bad og soverom er alt for små og ufunksjonelle. Løsningen vår ble å slå ut en vegg mellom et soverom og det eksisterende badet, for å få nok plass til bad/vaskerom (hadde vaskerom i kjelleren - maks upraktisk!) Problemet nå er at vi har for få soverom. Da vi pusset opp var vi barnløse - nå har vi snart tre unger. Og da blir behovene annerledes. 

Tenk på hvilke rom som er viktige for deg og hva som er enklest å gjøre om i ettertid. På kjøkkenet kan det f. eks være lurt å tenke godt over hvilke behov du/dere har og installere innredning deretter. Det er enklere å bytte fronter enn å gjøre om på hele innredningen. 

Lykke til!

Dytter på denne for deg siden vi skal bygge selv:)

vi boe i et hus som ble bygget i 2003 så det er jo ikke så gammelt, og mye er prkatisk men noe er også upraktisk. her er god planløsning, men det jeg savner er:
- større vaskerom med litt benk og skap plass
- dør mellom stue og kjøkken  (for å kunne stenge ute foreks steke os fra stua)
- flislagte bad
- stor veranda (vi har bare 2 små på ca 7 kvadrat hver)
- hvit trapp med mørke trinn ( istedet for furu som vi har)
- soverommene kunne godt vært litt større enn de er med tanke på at der er skrå tak, men det går greit.

andre ting som er viktig syns jeg er:

- bodplass (greit å ha mulighet å stue bort hagmøbler foreks på vinteren, sykler osv)
- stor stue
- god planløsning (viktig å få nytta all plassen man får på best mulig måte)
- Har man barn er det kansje greit å ha 2 bad (ungene blir jo ungdommer etterhvert og da brukes det lang tid på badet som regel)
- varmekabler på bad

vi har gulvvarme overalt, men bruker den bare i entré og på bad. når det er iiiskaldt har vi litt på å kjøkken også, men en varmovn kunne gjort nytten altså! siden vi har en utrolig "varm" parkett med struktur i som gir luftlommer og gjør at den blir litt varmere/mykere å gå på, så har vi ikke hatt behov for å bruke varmen i gulvet noe annet sted:)

spotter droppet vi, synes det er flott med vanlig belysning og er en lampe-fan! synes ofte flotte lamper og belysning kommer bedre frem i et "spot-fritt" miljø:) men det er jo en smakssak. du klarer deg i alle fall uten det:)

jeg ville investert i et godt gulv!

på badet har vi fliser på gulv, rundt badekar og som "benkeplate" på baderomsmøbelet. men på veggene har vi mdf-plater. ble fint det! kan legge ved et bilde:) du trenger i alle fall ikke fliser absolutt overalt.

kjøp ikea-kjøkken. en tredjedel av prisen ofte, og vel så godt:)

dette ble mye billigere enn å kjøpe ferdig møbel! det er moduler fra ikea-kjøkken + fliser som vi la selv og et speil fra jysk:) mangler dekkside og litt sånt her da, men bildet er gammelt:) her ser du mdf-platene på vegg også da. mye billigere enn flis + membran osv..

vi begynner å bygger om noen uker. Det jeg absolutt skulle ha var: 5 soverom, stort vaskerom, loftstue. Jeg har med disse kravene måtte senke kravet om vaskerom i 1eller 2 etasje. Det måtte flyttes i kjelleren for at det skulle bli stort nok til at klær kan tørkes inne der. Men vi har valgt å ha klessjakt fra 2 etasje og ned til vaskerommet. Så tror jeg skal overleve å måtte vaske klær i kjelleren. Mye skuffer og skap på kjøkkenet er greit. Og IKEAkjøkken er like bra som et annet kjøkken. Ellers så ville vi ha vannbårende varme, men av økonomiske hensyn så har me måtte kutte ut dette. Kommer til å ha varme på badene og gangen. Evt bi inngangen også. Vi har biinngang denne håper jeg blir praktisk når ungene kommer hjem gravskitne. Har vask her så regntøy kan skylles. Vi har ikke bygget ennå, men dette er tanker vi har gjort oss.

Fliser og spotter ville jeg ikke hatt uansett.

Belegg på bad, vaskerom, gang og kjøkken er 100 ganger lettere å vaske- og det er viktig for meg.

Spotter synes jeg ikke er så fint, mye fine lamper ute og går.

MEN jeg ville hatt eget vaskerom med egen inngang, gjerne videre til kjøkken. Mye skap og oppbevaring der.

Flere boder både inne og ute.

Enkelt kjøkken fra Ikea, men ville tenkt nøye gjennom løsninger som passer for alle. Vindu mellom skapene ser jeg for meg er veldig upraktisk mtp rengjøring. Men hver sin smak.

Ekstra soverom som brukes som gjesterom.

Egen stue (loft/kjeller) til barna er større.

Varmepumpe er et must synes jeg.

Badekar er fint å ha (har ikke selv) men ville hatt det i tillegg til dusj, evt på eget bad.

Vi har bodd oss litt på plass i huset vi startet å bygge i 2009 og det jeg virkelig skulle ønske vi hadde hatt råd til var kjeller! Da har man masse oppbevaringsplass, noe vi gjerne skulle hatt mer av.
Vi har 5 soverom, kunne ikke hatt færre!

Når man bygger nytt hus har vi erfart at varmepumpe blir litt unødvendig, huset vårt holder GODT på varmen, så godt at eneste vi gjør om vinteren er å ha på litt lunk på varmekablene i 1.etg. Vi har enda ikke fyra opp i vedovnen vår, så for oss har den vært overfladisk:P
Vi følte heller ikke behov for å ha sentralstøvsuger.

Hvis dere bygger 1,5 etg hus ville jeg bygd med oppløft, det gjør at man får mye bedre nytteplass i 2. etg.

Tenk på hvilke rom du gjerne vil ha litt plass. Jeg skulle f.eks. ønske at badene våre var litt større.

Når det kommer til åpne løsninger og andre romløsninger må dere nesten finne ut hva DERE ønsker, noen vil alltid råde dere til det ene eller andre, men det er dere som skal leve der!
Se på hus som er til salgs på finn.no, der er det ofte tegnet opp romløsninger, få inspirasjon derfra:)

Mitt beste råd er vannbåren varme. Dersom dere ikke vil ha det er det kun nødvendig med varmekabler i baderomsgulvet. Anbefaler også å ha d i gulvet i gangen/vindfanget og vaskerommet.

Anbefaler vaskerom på det sterkeste!!

Vil også anbefale varmepumpe (luft til luft). Vi sparer enormt på strømmen med det.

Vi bygger nå, ting som var viktige for oss var 4 store soverom, stort bad og romslig kjøkken.
Barna har fått sin egen loftstue, noe jeg tror kan bli prakitsk nå som de begynner bli eldre.

Eller var også et stort vaskerom med egen inngagng fra utsiden noe jeg ønsket. på denne måten kan jeg gå rett ut med klesvaska til snorene, og barna kan gå denne vegen når de er sølete osv.

Når det gjelder fliser, spotter osv så må du se etter hva du selv liker og ønsker, ikke bare nøy deg med noe, du skal tross alt leve i dette huset i mange år fremover.

for at vi skulle kunne få med ting som var viktige for oss (f.eks mange soverom, osv osv, så løste vi dette ved og ha en utleie leilighet. Dette resulterer faktisk i at vi har bedre råd pr mnd enn hva vi har i dag.

Lykke til. :)

Tusen takk for masse gode svar! :) 

LilleLavendel: Badet ditt var nydelig! :) Jeg har lagret bildet for inspirasjon.

Jeg elsker husplanlegging så jeg svarer selv om jeg ikke har bygd selv ;)

Ting jeg ville hatt (selv om vi sikkert ikke får råd til alt jeg kan tenke meg):
- STORT vaskerom med egen inngang (gjerne med dør inn til kjøkkenet)
- Romslig kjøkken som har god plass til alle i en travel hverdag
- egen tv-stue (trenger ikke og være så stor)
- vannbåren varme
- en trapp som ikke tar opp mer plass en absolutt nødvendig (veldig fint med disse store trappeløsningene, men jeg vil BO på flest mulig kvm).
- boder, boder og atter boder (evt en stor garasje med mye oppbevaringsplass)

Hvor kan man spare:
- velge billige løsninger (f.eks. IKEA)
- gjøre en del arbeid selv
- Evt ikke innrede mer enn det man trenger i første omgang og heller tatt resten etter hvert

Til syvende og sist synes jeg ikke man skal ta til takke med noe man egentlig ikke vil ha bare pga pris, men heller prøve og finne rimeligere løsninger så langt det lar seg gjøre. Innenfor rimelighetens grenser selvsagt - for 2 mill kan man ikke forvente et slott liksom :P

Back
Topp