Dersom de er trøtte på dagen??

*Gullungene*

Forumet er livet
Noen av deres som sover enda?
Snuppa slutta å sove på dagen nov.08 (alt for tidlig, for hun VAR skikkelig trøtt på ettermiddagstid. Var bare at hun sovna så sent på kvelden og sov for lenge på dagen til at hun var trøtt til leggetid i bhg)
Anyway, nå legger hun seg ca kl.19.00, våkner mellom 07 og 07.30.
Men hun bli til tider VEEEEELDIG trøtt på dagen, spesielt om hun har våknet på natten, eller brukt litt tid før hun sovnet på kvelden.

I dag f.eks har hun vært SKIKKELIG sur, ingenting er bra, hun blir sint for det meste, kommer hun bort i en ting får hun "kjeeeempevondt" og det høres ut som om verden går under.
Nå er hun på badet med pappaen for å pusse tennene, og naboene må sikkert tro hun får rundjuling, for hun hyyyler verre enn verst!

VET det skyldes at hun er kjeeeempetrøtt, men hun NEKTER å sove på dagtid.

What to do?

Tilbyr henne å vile osv osv, men nei...

Og det er så synd, for hele dagen blir bare virrvarr, og hun blir heelt utenfor.

Frida nekter også å sove selv om hun er trøtt, men hun sovner fortsatt ofte i bilen. vi sier at hun får lov til å sove litt, men at hun ikke må. Yderst sjelden sovner hun foran tven også. Vanligvis ser hun ikke så mye på tv, men når hun er veldig sliten så får hun slappe av litt foran tven.

Det er slitsomt når de er så slitne at de får sammenbrudd for hver minste ting.

Kan dere ikke "tvinge" henne til å hvile litt? Evt på sofaen under teppe med kosedyr eller noe sånt? Gustav vil gjerne hvile når han er trøtt. Helst i armkroken, så barn med hvilenekt er ukjent for meg.

Uansett så trenger trøtte unger som trasser noen som tar beslutninger for seg. Så da kunne dere jo bestemme litt hviletid på sofaen. Altså som en koselig og trygg stund. Mitt beste bud...

Vi foreslår gjerne å gjøre noe rolig med Frida vi også, å sitte i fanget og lese bok f.eks. Hun sier stort sett nei, men av og til sier hun ja og da er hun ofte litt mer opplagt etterpå.

Vi lar ikke Solveig sove på dagen. Men det hender at hun sovner i bilen.

Ellers er jeg fan av at barn tror de kan bestemme noe vi voksne allerede har bestemt. og når ting går på tverke her så endrer vi taktikk slik at det blir et overraskelsesmoment fremfor forsvar. Vet ikke om det er noen råd du kan bruke. Men lykke til uansett!

ORIGINAL: namba

Frida nekter også å sove selv om hun er trøtt, men hun sovner fortsatt ofte i bilen. vi sier at hun får lov til å sove litt, men at hun ikke må. Yderst sjelden sovner hun foran tven også. Vanligvis ser hun ikke så mye på tv, men når hun er veldig sliten så får hun slappe av litt foran tven.

Det er slitsomt når de er så slitne at de får sammenbrudd for hver minste ting.

Ja, bilen er en "hit" her og. Eneste gangen hun sovner.
Hun kan og hvile foran TV`n, men fortsatt trøtt.

ORIGINAL: Olive76

Kan dere ikke "tvinge" henne til å hvile litt? Evt på sofaen under teppe med kosedyr eller noe sånt? Gustav vil gjerne hvile når han er trøtt. Helst i armkroken, så barn med hvilenekt er ukjent for meg.

Uansett så trenger trøtte unger som trasser noen som tar beslutninger for seg. Så da kunne dere jo bestemme litt hviletid på sofaen. Altså som en koselig og trygg stund. Mitt beste bud...

Jada, hun får klare retningslinjer når hun er trøtt [:)]
Hun får hvile i fanget mitt (mamma er tingen når hun er trøtt)
men hun skulle ha sovet, altså.
Det er den der når hun har sovet liiiiite, så hun TRENGER hun
å sove på dagtid.

ORIGINAL: namba

Vi foreslår gjerne å gjøre noe rolig med Frida vi også, å sitte i fanget og lese bok f.eks. Hun sier stort sett nei, men av og til sier hun ja og da er hun ofte litt mer opplagt etterpå.

Ja, det ELSKER Nora også :)
Det gjør vi masse, for å få inn litt "hvile"
men det er dette med sovingen da.... [&:]

jeg kan ikke huske når Johanna sluttet å sove på dagen jeg - det er veldig lenge siden i alle fall! Som regel merker vi ikke noe til det heller - hun er sliten på kvelden, og veldig glad for å legge seg, men det er ytterst sjelden hun sovner i bilen, og hun har aldri sovnet sånn "morsomt" oppi maten eller på hodet i sofaen eller noe

Har ingen gode råd for Oliver setter seg gjerne i sofaen for å slappe av! Av og til kan han sovne også!
Ellers så elsker han å sitte på fanget under en film o.l.

Er jo ikke sikkert hun trenger å sove! Kanskje bare å sitte litt i sofaen og bli lest for el. noe?

Maja har sånne dager hvor hun er helt utslitt.
Og vi tilbyr henne å sove hvis det er altfor ille. Men da bør hun legge seg senest ett dersom det ikke skal påvirke natta. Noen ganger "tvinger" vi henne til å legge seg. Altså vi siker at hun skal. Og så ser vi om hun sovner. Og enkelte ganger sier hun selv at hun vil sove, og så legger hun seg i senga på eget initiativ.

Men det er ganske vanlig at hun er utrolig sliten de siste to timene før leggetid, og da er det hyl og skrik for den minste ting, og hun slår seg, og blir sint, og bare maser. Og får alltid anfall på badet når hun skal pusse tenner osv. Men det bare overser vi, og er glade når hun legger seg, hehe

Jeg har samme problem med Mina til tider, men i ukedagene da hun er i bhg går det greit. Men helgene er egentlig verst om vi bare er hjemme. Det hender jeg legger henne litt i helgene, og begrenser sovingen..

Marcus sluttet med å sove på dagen føre han fyllte 2 år, hender han er så sliten at han sovner på veien hjem fra bhg, i bilen bort te mamma og pappa.

Nå sliter vi med å holde han våken, for han er så sliten, han holdt på å sovne under stuebordet i sted.

Raphael sover enda noen dager. Ikke hver dag nei, men et par ganger i uka kanskje? Dette regulerer han selv, både hjemme og i barnehagen... Han er en kosegutt da, så han liker å ta "time-out" og slappe av [:)]

Back
Topp