Jeg er ikke noen fan av timeout, men dette høres ut som en litt annen variant? Hvor lenge må de sitte der? Kan de komme tilbake når de vil?
Vi er nødt å sende de på rommene sine av og til, men det er siste utvei hos oss. Det er feks hvis en hyler og skriker pga sinne og ikke klarer roe seg ned, type kaster store tunge leker el. Da får den det gjelder beskjed at de må slutte, så får de beskjed om å slutte og at hen evt må på rommet hvis ikke fordi vi ikke kan ha denne situasjonen i stua. Så til slutt er det rommet, med beskjed om at de kan komme ut når de vil, så lenge den bestemte atferden tar slutt. Sint og sur kan de fortsatt være, men hyling og kasting må opphøre. Tilbud om at en voksen kan være med dem. Det er for å avverge at noe skal bli knust i stua, og for å beskytte den andre av dem mot overlast gjennom et søsken som hyler så trommehinnen holder på å sprekke at vi gjør dette. Det er ikke en straff, og vi forsøker å løse situasjonen uten å bruke rommet, de fleste ganger står også døra åpen.
Tenker at dette med å be de sitte og tenke seg om, minner meg personlig litt om skammekrok. Å få beskjed om å roe seg ned er noe annet, og noe barnet kan trenge. Å få beskjed om å tenke seg om antyder at barnet har gjort noe galt, men har de det da? Det kan, som noen over skriver, være gode grunner til at et barn utagerer der og da. Ofte er det den som føler seg liten og maktesløs som gjør det. Da blir det ikke riktig å antyde at de skal nærmest skamme seg. Det er forståelig at barnet kan være sint og lei seg, men man må skille mellom følelse og oppførsel. Her blir det slått sammen med beskjed om å tenke seg om. Så den som ble herset med av et søsken og blir sint til slutt, får jo da egentlig beskjed at de ikke har rett å reagere.
Nå vet jeg ikke hvor mye barna er hos besteforeldre, men jo mer de er der, jo større del av oppdragelsen deltar de naturlig i fordi barna også vil teste dem litt når de kjenner dem så godt. Likevel er min erfaring at ungene er veldig greie med besteforeldre, onkler og tanter. Hva hun mener er å slå seg vrang er jo vanskelig å si, men man må alle sammen akseptere ganske mye rart fra ungene uten at det skal løses med å "sende de i skammekroken", det meste må løses med å snakke med dem.