Jeg ble satt igang i fjor, som førstegangs. De skulle uansett sette meg igang pga stort barn, men måtte gjøre det tidligere enn de hadde tenkt siden jeg fikk svangerskapsforgiftning. Satt inn ballong på formiddag og piller på ettermiddag 6. des, de tok vannet på ettermiddagen 7. des. Hun ble født på natten 8. des. Hadde termin 12. des.
Ballongen ga masse vonde rier i tre timer før det var helt rolig igjen og den ramlet ut. Pillene ga meg smårier, så de satte en morfinsprøyte i låret mitt for at jeg skulle få sove. Neste morgen bestemte de seg for å ta vannet, og jeg fikk da et rom til å føde på. Hadde en 37 timers lang latensfase fra de første riene og de første cm før fødselen var igang. Det var vondt, fikk ingen pauser mellom riene og de var ineffektive. Måtte sette meg på riedrypp, men siden det var rier hvert 10 sekund kunne de ikke skru den opp. Fikk epidural som måtte settes tre ganger, og når den faktisk satt skikkelig var alt greit. Jeg sovna med en gang, de skrudde opp riedryppet og jeg våknet til 10cm og pressetrang. Presset i bare 12 minutter, og det gjorde ikke vondt, var bare et trykk.
Det å bli igangsatt gir ofte vondere, mer ineffektive rier. Kommer an på hvor moden man er. Anbefaler å få satt epidural så fort som mulig, om du er okei med det. Om den bare funker på en side, så må du si ifra, de kan rette på det.