Deres opplevelser med igangsetting?

Emily14

Betatt av forumet
✨️Julestjernene2023✨️
Hei! Jeg er førstegangsfødende og har termin til søndag. Jeg har fått beskjed om at hvis det ikke skjer noe over helgen så blir jeg satt igang på mandagen. Ønsker gjerne å høre dere som har blitt det tidligere sine erfaringer!

Gjerne fortell om det var da dere var førstegangs eller ikke også ❤️

Jeg ble satt igang i fjor, som førstegangs. De skulle uansett sette meg igang pga stort barn, men måtte gjøre det tidligere enn de hadde tenkt siden jeg fikk svangerskapsforgiftning. Satt inn ballong på formiddag og piller på ettermiddag 6. des, de tok vannet på ettermiddagen 7. des. Hun ble født på natten 8. des. Hadde termin 12. des.

Ballongen ga masse vonde rier i tre timer før det var helt rolig igjen og den ramlet ut. Pillene ga meg smårier, så de satte en morfinsprøyte i låret mitt for at jeg skulle få sove. Neste morgen bestemte de seg for å ta vannet, og jeg fikk da et rom til å føde på. Hadde en 37 timers lang latensfase fra de første riene og de første cm før fødselen var igang. Det var vondt, fikk ingen pauser mellom riene og de var ineffektive. Måtte sette meg på riedrypp, men siden det var rier hvert 10 sekund kunne de ikke skru den opp. Fikk epidural som måtte settes tre ganger, og når den faktisk satt skikkelig var alt greit. Jeg sovna med en gang, de skrudde opp riedryppet og jeg våknet til 10cm og pressetrang. Presset i bare 12 minutter, og det gjorde ikke vondt, var bare et trykk.

Det å bli igangsatt gir ofte vondere, mer ineffektive rier. Kommer an på hvor moden man er. Anbefaler å få satt epidural så fort som mulig, om du er okei med det. Om den bare funker på en side, så må du si ifra, de kan rette på det.

Jeg ble satt igang i fjor, som førstegangs. De skulle uansett sette meg igang pga stort barn, men måtte gjøre det tidligere enn de hadde tenkt siden jeg fikk svangerskapsforgiftning. Satt inn ballong på formiddag og piller på ettermiddag 6. des, de tok vannet på ettermiddagen 7. des. Hun ble født på natten 8. des. Hadde termin 12. des.

Ballongen ga masse vonde rier i tre timer før det var helt rolig igjen og den ramlet ut. Pillene ga meg smårier, så de satte en morfinsprøyte i låret mitt for at jeg skulle få sove. Neste morgen bestemte de seg for å ta vannet, og jeg fikk da et rom til å føde på. Hadde en 37 timers lang latensfase fra de første riene og de første cm før fødselen var igang. Det var vondt, fikk ingen pauser mellom riene og de var ineffektive. Måtte sette meg på riedrypp, men siden det var rier hvert 10 sekund kunne de ikke skru den opp. Fikk epidural som måtte settes tre ganger, og når den faktisk satt skikkelig var alt greit. Jeg sovna med en gang, de skrudde opp riedryppet og jeg våknet til 10cm og pressetrang. Presset i bare 12 minutter, og det gjorde ikke vondt, var bare et trykk.

Det å bli igangsatt gir ofte vondere, mer ineffektive rier. Kommer an på hvor moden man er. Anbefaler å få satt epidural så fort som mulig, om du er okei med det. Om den bare funker på en side, så må du si ifra, de kan rette på det.
Takk for tips og svar, settes pris på!❤️

Sniker fra oktober. Jeg ble igangsatt og var med på et studie som heter Saintstudiet. Hvis du har fått tilbud om å være med på det ville jeg takket ja. De tilbyr den til førstegangsfødende som skal igangsettes og lurer på om ikke den hadde veldig god effekt på meg.
Min igangsettelse varte i en halv evighet, så du bør forberede deg på at ting kan ta tid.

Jeg ble lagt inn lørdag morgen og gikk rett på Angusta-piller siden vannet mitt hadde gått og man da ikke setter inn ballong. Jeg tok pillene hele lørdagen og fikk litt smårier, men fikk paralgin forte for å sove og riene ga seg også. Søndagen starter jeg med pillene tidlig om morgenen, men fikk beskjed om å slutte med pillene på ettermiddagen da føden var full. Mandag skjedde det samme, fikk beskjed om å slutte med pillene kl 15 da føden var fremdeles full. Siden vannet mitt hadde gått for fire dager siden fikk jeg en jordmor til å sette meg opp på en "hasteliste", jeg tok resten av pillene utover kvelden og jeg fikk da fødestue med bare to cm kl 22 på kvelden. Da hadde jeg tatt maksdose på 16 piller og hadde bare drypp igjen som alternativ

På føden satte de epidural og jeg fikk drypp. Ikke ta drypp før du har fått epidural, ellers så kan du risikere å få stormrier uten pause som hun over skriver. Etter jeg fikk drypp gikk det tre timer fra 3 cm til full åpning, og presset i 14 minutter før han var ute. Så da gikk det veldig fort plutselig! Jeg syns fødselen var fin og overraskende lite smertefull, men bare veldig, veldig lang.
Masse lykke til :)

Fjerdegangs her, og første igangsettelse:
Fikk ballong kl 10.30. Den falt ut kl 13.20. Hadde vonde og regelmessige sammentrekninger med ballongen. Men det ga seg da ballongen var ute. Pga kapasitet ble det ikke tabletter før kl 16. Hadde litt murringer og sammentrekninger etter det. Ny runde med tabletter kl 20. Begynte med rier ca 20.30. De ble smertefulle kl 20.40. Vannet gikk ca 21.30. Hun ble født kl 22.19.

Smerten var likestilt mine spontane fødsler :)

Sniker! Jeg ble satt i gang i juni (uke 39+3) som andregangs pga lekkasje av fostervann. Jeg var allerede moden, så fikk klistér og drypp. De første to timene skjedde så og si ingenting, men deretter kom stormriene uten forvarsel. Disse riene kjentes vondere enn da jeg fødte spontant, og pga det valgte jeg å ta epidural midt i forløpet. De skrudde av dryppet for at jeg skulle hvile, men kroppen skjønte hva den skulle gjøre uten mer hjelp. Da jeg hadde sovet to timer ble jeg plutselig vekket at pressetrang!! En, to, tre pressrier... og popp! Babyen var ute på 10 minutter. :D ❤️❤️❤️ Det ble en fin fødsel og opplevelsen var veldig positivt.
Ingenting å være redd for! Det kommer til å gå helt fint!

Førstegangs. Jeg ble satt i gang pga vannavgang over 24 t. Fikk da ballong, under 8 timer senere var hun ute. Men hos meg falt ikke ballongen ut som den skulle. Så jeg følte meg dessverre glemt av personalet da jeg ikke fikk fødestue tidlig nok pga de visste ikke at jeg var i aktiv fase tidligere. Lå og skreik mens jeg var på dobbeltrom med ei annen. Ikke for å skremme, de mente fødselen min var rask og ukomplisert, noe som er riktig. Men veldig intenst. Lystgass hjalp litt på når jeg endelig fikk det. Var ikke så mange press før hun var ute. Sa også ifra at jeg følte meg mye alene med sterke rier og de har lagd notat og plan til meg for neste gang.

Sniker. Har blitt igangsatt to ganger, både som førstegangs og da som andregangs. Første gang tok det 20 timer med litt rier i starten før ballongen falt ut (etter en god natts søvn). Kom inn på sykehuset etter noen timer, var 4cm, og fikk tabletter. Tablettene gjorde ingenting, så etter et par timer til tok de vannet og satte drypp. De skrudde av dryppet etter kanskje en halvtime, for riene var effektive. Fra vannet ble tatt tok det ca. 6 timer i aktiv fødsel før han var ute. Fikk epidural som dessverre ikke virket. Selve pressetiden tok kanskje 20-30 minutter. Fin opplevelse :)

Andre gang gikk det mye raskere med ballongen, den datt ut etter 3 timer. Måtte dessverre vente i 10 timer med ineffektive maserier etterpå før de hadde kapasitet til å fortsette igangsettingen, så det gjorde at jeg var ganske sliten. Fikk endelig tatt vannet kl. 02 på natta, og da tok det 3 timer med ganske vonde rier før jeg ba om epidural. Etter epiduralen gikk jeg fra 6-10 cm på 20 minutter, og han var ute 10 minutter senere. Så da kroppen endelig fikk slappet av gikk det fort. Grei opplevelse det også, selv om det var kjipt å sitte «på vent» så lenge. Har ellers likt å bli igangsatt, har føltes kontrollert og trygt. Var ikke moden på forhånd noen av gangene, så ballong var effektivt på meg.

Masse lykke til! :love2

Sniker..
Har blitt satt igang 4 ganger :laughing002 kan dessverre ikke si noe om hvordan det har vært i forhold til en spontan fødsel.. men gangen har vært ganske lik:

1. gang i 2011 (7 dager etter termin): modningspiller i 2 døgn. Ballongkatet, mer piller, tok vannet ved 3 cm - aktiv fødsel i 10 timer. Tok totalt 4 døgn. Epidural og lystgass.

2. gang i 2013 (9 dager etter termin): ballongkatet, falt ut etter 3 timer. Piller… Tok vannet ved 3 cm - aktiv fødsel 50 minutter. Tok totalt 24 timer. Kun lystgass.

3. gang i 2020 (dagen før termin): ballong. Falt ut etter 3 timer. Piller… Tok vannet ved 3 cm. Hadde en utrolig dårlig korona-jordmor som nekter meg å følge kroppen.. aktiv fødsel 3,5 time. Tok totalt 28 timer. Kun lystgass.

4. gang i 2023 (12 dager før termin): ballong. Falt ut etter 3 timer. Piller. Piller. Piller .. baaah! Tok endelig vannet natt til dag 3, ved 3 cm. BÆNG. 32 minutter aktiv fødsel. Tok totalt 3 døgn. Kun lystgass.

Murringene og riene mens pillene blir satt er som en heftig mens-runde. Så merker man GODT når riene virkelig starter. Kan se for meg at pille-riene er som latensfasen til spontan fødsel. Bare kjedelig at det for noen (meg) tar litt tid til tross for flergangsfødende :laughing002

Gode opplevelser alle 4! ❤️

Jeg ble satt igang pga svangerskapsforgiftning i uke 38. Fikk ballong på torsdag kveld som ga veeeeldig smertefulle kramper, brukte ved 3t i dusjen med «kokende» vann for å dempe smertene - var verre enn rier. Så forsvant smertene og jeg la meg. Ballongen falt ut fredag kveld uten at noe skjedde. Fikk akupunktur og én pille vaginalt, la meg igjen. Lørdag morgen våkner jeg halv 6 med sammentrekninger. De blir regelmessige fra kl 07, men ikke vonde. Koser meg med riene - endelig skjer det noe! Jm inn kl 09 for sjekk, og har med seg neste pille, men jeg sier at jeg allerede har regelmessige rier (3 ganger 1 min per 10 minutt) så behøver ikke flere tabletter. Jm var ikke helt med på det, ingen førstegangs som kun trenger én tablett. Men klarer å overtale henne + hun hun fikk sett ctg :) Så ble ikke flere piller. Jeg vandrer rundt på sykehuset hele lørdagen for å holde riene igang - de dabbet av når jeg la meg med. Kl 19 fikk jeg komme inn på fødestue, men da riene fortsatt dabbet av når jeg la meg ned mente jm det «ikke var ordentlige fødselsrier». Jeg bare «nei vel» med attitude og øyerull - jeg visste jo selvsagt det var det. Hehe. Når jeg kom inn på fødestue gikk det slag i slag. Skulle egt ha epidural pga de er redd for bt, men de hadde jo så god tid, liksom, så begynte å bestille blodprøver 19:30. Blodbanken kom vel rundt kl 20. Måtte legge meg på siden da junior var en stjernekikker (og derfor han ikke kom ned, sto i bekkeninnngangen hele veien) og så gikk hjertelyden ned på riene. Når jeg la meg på siden kl 20 fikk jeg koblede rier, altså ingen riepause, så det var ganske så tøft. Jeg lot bare kroppen jobbe og snart fikk jeg spontan trykketrang. Ble snudd på ryggen igjen og jm undersøkte 20:30, 8 cm, men hodet i bekkeninngangen, begynte da med lystgass som første og eneste smertelindring. Ploppet ut på én rie rett før 21, i vannposen. Syntes jeg hadde en drømmefødsel, og har ingenting å klage på - eller, han kom så fort og jm var ikke forberedt, så jeg fikk en stor rift, det kunne jeg godt vært foruten, men ingen plager så går greit :)
Det viktigste jeg tenker er å stole på kroppen. Kvinner er designet nettopp for å kunne føde. Dette klarer du :D

Ble satt i gang nå i november. Ballong falt ikke ut selv og tok tabletter i to dager - uten effekt. Null rier/ murringer.
Så hadde jeg spontan vannavgang og han var ute etter 7 timer :) Så kan gå fort.
Men hadde først rier nesten uten pause som var også sykt effektive. Fra 3 til 10 cm etter 7-8 rier. Fikk pause med epidurial.

Jeg er midt i en igangsetting nå. Er førstegangs, og har blitt satt i gang pga. overtidig svangerskap. Er nå hjemme med ballongkateter, og skal inn igjen i morgen, antar det da blir modningstabletter. Ballongen har gitt en del murringer og ubehag, men ikke falt ut ennå. Kanskje ikke så mye til hjelp siden jeg foreløpig ikke har vært gjennom hele opplevelsen, men står hvert fall i det samme :)

Jeg er midt i en igangsetting nå. Er førstegangs, og har blitt satt i gang pga. overtidig svangerskap. Er nå hjemme med ballongkateter, og skal inn igjen i morgen, antar det da blir modningstabletter. Ballongen har gitt en del murringer og ubehag, men ikke falt ut ennå. Kanskje ikke så mye til hjelp siden jeg foreløpig ikke har vært gjennom hele opplevelsen, men står hvert fall i det samme :)
Masse masse lykke til, håper løpet går fint for seg, gjerne oppdater hvis / om du orker! ❤️

Ble satt i gang med første 11 dager over termin. Kom inn kl.08 på morningen, men de tok meg ikke inn før i 11 tiden. Var veldig moden så jeg trengte hverken ballong eller piller. De tok vannet i 11-12 tiden og satt meg på drypp i 15 tiden (tror jeg) om det ikke var senere. Hadde stormrier med drypp, så de måtte sette den litt ned, men da kom det ingen rier. Så de følte seg litt frem med dryppet. Hadde så god effekt av det at de ikke klarte helt å finne riktig mengde, men i journalen min står det at jeg ikke hadde mer enn 30 (ml tror jeg) maks. Var i aktiv fødsel i 6 timer der 21 minutter av de var pressrier.

Denne gangen håper jeg at fødselen starter av seg selv, men synes ikke det var ille å bli satt i gang altså. Var bare ventingen på å få kommet i gang som var drygt. Premien på slutten er fantastisk :Heartred

Back
Topp