Deres mening om en sak.

buster

Forumet er livet
Da jeg var på kontroll med Julian sa helsesøster at jeg måtte kutte ned fra ca.1000 ml mme per døgn,
til ca 500 ml per døgn.

Skulle prøve å gjøre dette litt gradvis..
Minka da med 50 ml først og ga mer grøt.

Så kom vi ned på 800 ml per døgn + 1 stor porsjon grøt til kvelds/frokost og litt frukt på dagen. 

MEN desse dagene har han vært skikkelig sutrete og virka småsulten, og i forgårs natt våkna han i 4 tida og roa seg ikke før han fikk flaske(nekta pupp) og drakk masse! og da er vi jo oppe i 1000 ml i døgnet igjen!!!

Så igår gav jeg han det han ville ha på dagtid og da sov han til 06.00 som vanlig!

Virker jo som han trenger såpass mye, får jo masse grøt også. Vil jo ikke at han skal være sulten, og er jo dumt å måtte begynne å gi han på natta!!

Ble litt langt dette, men virker som han trenger det han får...
Har dere noe tips til hva jeg kan gjøre?

Tror ikke det er tørste for han drikker vann når han er tørst, men vil ikke gi seg med bare det...
Takk for svar![:)]

Uff, ikke lett det der. Vet at de anbefaler 5-6 dl MME inkludert det du evt lager grøt av, når de begynner å få grøtmåltider fordi for mye MME hindrer opptak av jern. Men du kan jo ikke la gutten gå sulten. Har rett og slett ikke noe godt svar til deg. Hva ønsker du selv å gjøre?

Det har jeg hørt før. De sa det samme til meg da Christian var liten. Og jeg prøvde, men det ble et sant hel.... hjemme. Samtidig skulle jeg ikke gi han mat om natta, men etter to timer med skrik ga jeg opp og da slukte han 200 ml med en gang. Christian har alltid vært stor ( 9610 g ved 5 mnder ) og han elsket mat. Fikk grøt opptil 3 - 4 ganger om dagen og et stort middagsglass.

Jeg tar dette med en klype salt. Hvis ungen min er sulten får han mat. Og det er bare du som vet når han er sulten. Så neste gang helsesøster spør så si at det funker kjempeflott.... Trenger ikke vite alt henne heller ???

Klemmer

tusen takk for svar!!![:D]

Hanne79: Vil jo ikke at han skal være sulten da, er jo verken tykk eller tynn gutt, akkurat passe.
Så jeg vil gi han det han vil ha. Er jo ikke noe kjekt verken for han eller meg at han skal være sulten og sutrete hele dagen, og att på til må begynne med nattmåltid når vi ikke har hatt det før!! så tror jeg kommer til å gi det han vil ha..

Linka: Er godt å ha en erfaren mamma her å spørre! [;)] Nei hun trenger jo ikke vite alt... når gutten er fornøyd er vel det ett tegn på at han har det bra, og det var ikke når jeg kutta ned..
stakkars lille vennen...

ORIGINAL: careen

er helt enig med Linka, det viktigste er at gutten er fornøyd.
han er jo bare 5 mnd enda så det kan jo forandre seg igjen i løpet av noen uker.
snakka med ei i dag som sa at de hadde gått vekk igjen fra det om at de måtte ha grøt fra 6 mnds alder pga for lite jern( vet ikke om det stemmer) hun hadde fullammet lenger enn 6 mnd og jenta hennes hadde høyere jerninnhold enn gjennomsnittet for barn på samme alder. så det er sikkert forskjellig fra barn til barn.

det er du som kjenner gutten din best, og ikke helsesøster

[:D]Ja er jo det![:D]
han får jo grøt både morgen og kveld og den elsker han!! så han får vel i seg jern! men de vokser jo mye nå og skal lære mye, det krever jo en del energi det også da..

ORIGINAL: buster

tusen takk for svar!!![:D]

Linka: Er godt å ha en erfaren mamma her å spørre! [;)] Nei hun trenger jo ikke vite alt... når gutten er fornøyd er vel det ett tegn på at han har det bra, og det var ikke når jeg kutta ned..
stakkars lille vennen...

Skjønner deg godt. Tror man må ta det litt på "feelingen" jeg. Så lenge han er fornøyd er det det som teller. Stå på vennen !
Klemmer

Tusen takk!!![:D][:D][:D][:D]

Er så glad for å ha dere!! Blir litt sentimental jeg nå!![:(][;)]

Tusen takk!!![:D][:D][:D][:D]

Er så glad for å ha dere!! Blir litt sentimental jeg nå!![:(][;)]

Alltid glad for å hjelpe vet du. Hva skulle vi gjordt uten hverandre ?
Klemmer

[:)]Da jeg fikk den beskjede på helsestasjonen, gjorde jeg ikke noe med det. Du kjenner jo ungen din best. Jeg ga bare den samme mengde litt lenger. Selv om hun skulle hatt mer. Dette har jeg gjort med begge mine, og de har vokst opp å blitt helt normale i både lengde og vekt.
Du bør heller stole på deg selv.
Lykketil[:)]

Hanne79: Så jeg vil gi han det han vil ha.

Da gjør du det[;)]

Det går kansje ann å gi han mer grøt som skal blandes med vann?
- om du/helsesøster er redd for at han får i seg for masse mme?[8|]

JRjr liker veldig godt Nestlé sin grøt (fra4mnd) "Havregrøt med ris og hvete"
Vi blander den ut med vann, og har noen ganger litt [link=http://www.nestlebarnemat.no/no/products/assortment/drink/24353Prer?lastDocumentKey=%7BCC523114-646C-4CA9-90BC-079A41500497%7D]fruktsaft[/link] i den - da blir den veldig god! (Denne - eller [link=http://www.nestlebarnemat.no/no/products/assortment/drink/2512-3%20Ananas%20Aprikos%20?lastDocumentKey=%7BCC523114-646C-4CA9-90BC-079A41500497%7D]Denne[/link])

ORIGINAL: ~Fiorelina~

Det går kansje ann å gi han mer grøt som skal blandes med vann?
- om du/helsesøster er redd for at han får i seg for masse mme?[8|]

JRjr liker veldig godt Nestlé sin grøt (fra4mnd) "Havregrøt med ris og hvete"
Vi blander den ut med vann, og har noen ganger litt [link=http://www.nestlebarnemat.no/no/products/assortment/drink/24353Prer?lastDocumentKey=%7BCC523114-646C-4CA9-90BC-079A41500497%7D]fruktsaft[/link] i den - da blir den veldig god! (Denne - eller [link=http://www.nestlebarnemat.no/no/products/assortment/drink/2512-3%20Ananas%20Aprikos%20?lastDocumentKey=%7BCC523114-646C-4CA9-90BC-079A41500497%7D]Denne[/link])

Tusen takk for tips! [:D]
Gir han Nestle sin hvetegrøt med frukt(er egentlig fra 6 mnd da) og den elsker han!!
Den blandes ut med vann..
Og han får så mye mme han vil ha, får jo grøt til frokost/kvelds + frukt om dagen..
trenger det vel da, de vokser jo mye!! [:)]

altså... ikke for å lage skår i gleden, men det spiller ingen rolle om du gir grøt med vann eller MME, fordi det er samme mende MMEpulver i begge deler.

ORIGINAL: Hanne79

altså... ikke for å lage skår i gleden, men det spiller ingen rolle om du gir grøt med vann eller MME, fordi det er samme mende MMEpulver i begge deler.

Ok.. men han får mat så han er fornøyd! Synes det er det viktigste..
Ikke er han noe tjukk heller!! [:D] Han trenger sikkert det han får...

Syns absolutt du gjør det rette her buster!
følg din egen vilje...dette ser du bedre enn noen annen! [;)]
du kjenner Julian best så det så.... klart det hadde vert anneledes om han var kjempe tynn eller kjemåe tjukk, men han er jo bare sunn og frisk så da er det nok bare å fortsette slik! [:D]

ORIGINAL: Hanne79

- åh - det visste jeg ikke - takk for info[:)]  - men JR spiser endel fruktmos og grønnsakmos også, han, og DET er godt - og uten MME[;)][:D]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp