Deres erfaringer ang pollenmedisiner..

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Hva liker dere best, og hva har funket best og dårligst?

Jeg skal be om ny resept på både tabletter, dråper og spray nå. 
Lurer på hva jeg skal bruke. Syns kanskje Lomudal var mildere på øya enn Livostin. Svir mer med Livostin'en syns jeg. 

Har prøvd Tefal eller hva de tablettene heter og no annet ræl vi har liggende hjemme.

Men nesespray har jeg aldri prøvd. Så her MÅ jeg ha tips om det beste dere har prøvd :D.
Jeg snørrer hele året hele døgnet og vil virkelig prøve å se om jeg kan begrense det litt.

Thanx snupper 

Hompetitten skrev:
Dette bruker jeg:
nesepulver
øyedråper

Og da.... ettersom du bruker det... så synd du det er bra? Bedre enn annet?
Har aldri hørt om nesepulver faktisk. Så ut som en astmaspraydings.

TonjeJenta skrev:

Hompetitten skrev:
Dette bruker jeg:
nesepulver
øyedråper

Og da.... ettersom du bruker det... så synd du det er bra? Bedre enn annet?
Har aldri hørt om nesepulver faktisk. Så ut som en astmaspraydings.

Turbohaler, det er vel en astmaspraydings ;)

Jeg kjøpte noe i hellas som het FML av alle ting, både øyedråper og nesespray, beste jeg har brukt. 
Ellers har jeg aldri funnet noe i Norge som fungerer.

Har prøvd mye rart opp i gjennom.

Men har endt foreløpig på:

Øyedråper:  Opatanol   (dette er de eneste øyedråpene jeg har brukt, og er veldig fornøyd med de.  Glemte de en gang på ferie og kjøpte livostin reseptfritt på apoteket, fytti satan! det gjorde vondt værre....)

Tabletter:  Telfast,  har brukt både Cetirizin og Aerius før, men blir så veldig veldig trøtt av disse. Og mer trøtt enn jeg er trenger jeg ikke blir ;).

Nesespray: Avimys, denne inneholder mindre kortison enn Nasonex som er den jeg har brukt i "alle" år, før jeg fant denne.  Nasonexen er ikke så mild og god på såre slimhinner. Noe i hvertfall mine er etter å gå å snørre hele året.

Tabletter: Aerius. De eneste som virker på meg og som jeg ikke blir så trøtt av. Er også trygg for gravide

Nesespray: Nasonex den med grønt lokk

Øyedråper: Husker ikke navnet, men de kommer i sånne små engangstuber. Mange i en pakke.

Nå har jeg ikke allergi selv, men et barn med allergi.

Han bruker smeltetabletter Aerius. Livostin nesespray (han hater å bruke nesespray, akkurat som mor og far) Og Opatanol øyedråper.
Det er det som fungerer best på han. Har vært innom livostin øyedråper og cetrizin tabletter.

Mamma har også allergi, hun bruker også Aerius (vanlig tabletter).

Tabletter: Har prøvd MYE men Cetrizin er det eneste som virker. 
Øyedråper: Lomudal
Nesespray: Lomudal
Innhalator: Ventoline discus

Allergisprøyta funka supert i år, jeg fikk plutselig kraftig reaksjon i år.

Eg e multialergikar og bruke ei blanding av diverse pilla + nesespray.

Piller: Aerius, Atarax og Singulair

Nesespray: Budensonid

Har gått t spesialist og prøvd meg fram med mange ulike pillar og nesespraya, men denne kombinasjonen va da så passa best for meg..
Et lite tips e å ta pillane på kvelden før du legge deg, då søve du godt og sleppe å bli trøtt av di på dagen ;)

Lindakbj skrev:
Eg e multialergikar og bruke ei blanding av diverse pilla + nesespray.

Piller: Aerius, Atarax og Singulair

Nesespray: Budensonid

Har gått t spesialist og prøvd meg fram med mange ulike pillar og nesespraya, men denne kombinasjonen va da så passa best for meg..
Et lite tips e å ta pillane på kvelden før du legge deg, då søve du godt og sleppe å bli trøtt av di på dagen ;)

Det er et godt tips det ang tablettene :)
Men i perioder jeg reagerer veldig må jeg ta tabletter to ggr om dagen. Så både morgen og kveld. Men er så trøtt uansett, så pleier ikke påvirke veldig mye :P

Jeg anbefaler virkerlig rhinocort turbohaler (som på bilde over her). Denne har jeg brukt noen år nå og den virker skikkelig. Før jeg fikk utskrevet denne satt jeg som regel på legevakten for å få hjelp til å puste, med denne har jeg blitt en del bedre. Jeg liker best cetrezin tablettene, de gjør meg ikke trøtt og fungerer greit, men som regel ender jeg opp med sprøyte i rompa i slutten av mai, da har jeg det fint resten av sommeren. Det viktigste jeg har lært er å forbygge, altså begynne på medesinene før pollen sesongen begynner. Har man allergi hele året bør man jo i samråd med lege finne ut hvordan man kan gjøre hverdagen fin og uten plager.

Nå er jeg så heldig at jeg har sluppet å bruke medisiner noen år, men det endrer seg vel så snart jeg flytter fra byen til en leilighet omgitt av trær... Uansett, jeg gikk på zyrtec, livostin øyedråper og Rhinocort pulver da jeg var liten. Rhinocorten mistet jeg etterhvert virkningen av, og fikk nasonex, som var helt forferdelig, luktet blomsterfaenskap og ga meg intens hodepine, så den kan jeg ikke anbefale. Jeg hater og nesespray, så jeg vil nok foretrekke pulver. Øyedråper brukte jeg til 2006, men byttet merke da jeg fikk linser. Jeg husker dessverre ikke hva de heter, men de kom i en blågrønn eske og var fordelt i ampuller. Jeg byttet også fra zyrtec til cetrizin og gikk og en liten stund på vallergan. Alle hadde rimelig lik virkning, men vallergan har det med å gjøre folk hakket trøttere og blir ofte brukt som sovemedisin. Det fungerte ikke som sovemedisin på meg.

Mortania skrev:
Nå er jeg så heldig at jeg har sluppet å bruke medisiner noen år, men det endrer seg vel så snart jeg flytter fra byen til en leilighet omgitt av trær... Uansett, jeg gikk på zyrtec, livostin øyedråper og Rhinocort pulver da jeg var liten. Rhinocorten mistet jeg etterhvert virkningen av, og fikk nasonex, som var helt forferdelig, luktet blomsterfaenskap og ga meg intens hodepine, så den kan jeg ikke anbefale. Jeg hater og nesespray, så jeg vil nok foretrekke pulver. Øyedråper brukte jeg til 2006, men byttet merke da jeg fikk linser. Jeg husker dessverre ikke hva de heter, men de kom i en blågrønn eske og var fordelt i ampuller. Jeg byttet også fra zyrtec til cetrizin og gikk og en liten stund på vallergan. Alle hadde rimelig lik virkning, men vallergan har det med å gjøre folk hakket trøttere og blir ofte brukt som sovemedisin. Det fungerte ikke som sovemedisin på meg.

Brukt også de ampullene. Er vel Lomudal eller nå sånt. Har den i vanlig flaske nå. Kan misfarge kontaktlinser, men jeg tar bare en stund før og etter jeg har linsene på øya. Så skal nok prøve å bruke vanlige dråper selv om jeg bruker linser. For syns de ampullene ikke er bra nok rett og slett. 

Men kan vanlige folk bruke sånn pulver da? Jeg har ikke no problemer med pust tror jeg...men snørrer no veldig hele året.. renner og renner.

Back
Topp