Deres erfaring med kvalmestillende

HeidiG

Elsker forumet
Hei,

vet at en det er en del her inne som har vært mye kvalm både dette og tidligere svangerskap :Heartred

Dere som har fått kvalmestillende, hva er deres erfaring med dette? Hjelper det? Kjenner dere noen bivirkninger?

Er så mye mer kvalm dette svangerskapet enn forrige, og sliter rett og slett med å gjennomføre dagene mine. Jeg har et sterkt ønske om å kunne fortsette å jobbe, og ikke minst være helt tilstede for familien min. Så da tenkte jeg kanskje å høre med legen om kvalmestillende medisiner, men ville høre om deres erfaring først. Har dere tro på at det vil hjelpe? Er jo egentlig ikke så glad i å ta medisiner, og spesielt ikke nå som jeg er gravid, men spørsmålet er jo om det kanskje er verdt å prøve?

Jeg får afipran, med beskjed om å ta postafen i tillegg. Jeg syns det hjelper noe, det tar det verste. Jeg kaster ikke opp, og har noen perioder uten kvalme.
Eneste bivirkning er at jeg er trøtt, men det er jeg jammen uansett nå :hilarious:

Jeg er enig med deg om medisinbruk men kvalmestillende får man i samråd med lege, og de aller færreste går vel til det steget om de ikke har prøvd «alt» annet, som tørre kjeks og frisk luft og alt det der.
Så du burde heller prøve å tenke at du gjør det som er best for deg og dere. Fosteret er det ingen fare med selv om du tar noen godkjente tabeletter.

Fikk afipran, men legen ville bare la meg få 2 brett totalt. Fikk ta en om dagen. Hu mente nytten ikke. Veide opp for bivirkningene …
Det hjalp litt. Gikk fra å kaste opp 10-12 ganger om dagen til bare 3 :hilarious:

Fikk afipran, en eske, "fordi du bør ikke ta den hver dag". Gjorde slik at jeg ikke kastet opp, men var likevel uutholdelig kvalm. Men fikk ikke mer enn den ene esken som ble tom på null og niks :facepalm:

Jeg får afipran, med beskjed om å ta postafen i tillegg. Jeg syns det hjelper noe, det tar det verste. Jeg kaster ikke opp, og har noen perioder uten kvalme.
Eneste bivirkning er at jeg er trøtt, men det er jeg jammen uansett nå :hilarious:

Jeg er enig med deg om medisinbruk men kvalmestillende får man i samråd med lege, og de aller færreste går vel til det steget om de ikke har prøvd «alt» annet, som tørre kjeks og frisk luft og alt det der.
Så du burde heller prøve å tenke at du gjør det som er best for deg og dere. Fosteret er det ingen fare med selv om du tar noen godkjente tabeletter.

Takk for svar :shy:

Så du hadde opprettet en tråd om kvalmestillende, ble litt mer skeptisk til å spør om det :eek: Nei det er sikkert sant det du sier, at det gjerne er etter man har prøvd alt annet man eventuelt tester ut medisiner. Hos meg hjelper det å spise så og si hele tiden, men synes det er veldig vanskelig at det skal være diabetesvennlig kost :oops: Og ikke er veldig praktisk heller å måtte spise hver time :wideyed: Også er det sikkert et spørsmål om hvor mye jeg kan forvente av meg selv i denne perioden også, vil jo aller helst fungere som normalt, eller i alle fall i jobbsammenheng og på hjemmebane… men spørsmålet blir vel etterhvert om det er mulig, håper det i alle fall :smiley-angelic001

Fikk afipran, en eske, "fordi du bør ikke ta den hver dag". Gjorde slik at jeg ikke kastet opp, men var likevel uutholdelig kvalm. Men fikk ikke mer enn den ene esken som ble tom på null og niks :facepalm:

Oi, kjenner jeg blir skeptisk når jeg hører leger er skeptisk til å skrive det ut :wideyed:

Kastet opp en del forrige svangerskap, ikke hver dag, men kanskje sånn hver andre, og overalt :hilarious: Bensinstasjoner, på gata, på jobb :hilarious: Det syns jeg faktisk var mye mer håndterbart enn sånn det er nå. Kvalmen var liksom ikke så ille. Nå er jeg kvalm hele dagen, men ikke kastet opp mer enn en gang, men kvalmen er jo så altoppslukende :eek:

Fikk afipran, men legen ville bare la meg få 2 brett totalt. Fikk ta en om dagen. Hu mente nytten ikke. Veide opp for bivirkningene …
Det hjalp litt. Gikk fra å kaste opp 10-12 ganger om dagen til bare 3 :hilarious:

Hjelpes, kaste opp 10-12 ganger om dagen er virkelig ingen spøk :wideyed: Så bra du fikk medisiner som hjalp litt i alle fall!

Har du begynt å kjenne på kvalme denne gangen?

Hjelpes, kaste opp 10-12 ganger om dagen er virkelig ingen spøk :wideyed: Så bra du fikk medisiner som hjalp litt i alle fall!

Har du begynt å kjenne på kvalme denne gangen?
Kastet opp hver gang jeg spiste noe. Og kastet opp hvis jeg ble for kvalm :hilarious:
Ikke noe kvalm ennå, men er bare 4+1. det ble sånn ca i uke 5 sist. Så venter i spenning :inpain:

Jeg hadde oppstart med kvalme tirsdag forrige uke å har kastet opp 3-20 ganger i døgnet etter dette. I dag kom jeg meg ikke opp av senga før langt ute på dagen. Er nå over 24 timer siden siste matbit og den kom jo så klart opp i går kveld. Er kjempe sliten å lurer på om noen har råd og eventuelt når skal jeg ta kontakt med lege? Har time til jordmor på fredag først, men skal dette fortsette slik så er jeg usikker på hva jeg klarer. 3gangsfødende å nå 7 uker på vei.

Jeg hadde oppstart med kvalme tirsdag forrige uke å har kastet opp 3-20 ganger i døgnet etter dette. I dag kom jeg meg ikke opp av senga før langt ute på dagen. Er nå over 24 timer siden siste matbit og den kom jo så klart opp i går kveld. Er kjempe sliten å lurer på om noen har råd og eventuelt når skal jeg ta kontakt med lege? Har time til jordmor på fredag først, men skal dette fortsette slik så er jeg usikker på hva jeg klarer. 3gangsfødende å nå 7 uker på vei.
Ta kontakt med lege med en gang og få hjelp! Både med medisin og intravenøs væske. På deg høres det ikke ut som salt kjeks, cola og hvile vil fungere dessverre. God bedring :Heartred ps. Om ikke legen forstår hvor syk du er så drar du på legevakt eller ringer direkte til føden/gynekologisk, de vet stort sett mer

Ta kontakt med lege med en gang og få hjelp! Både med medisin og intravenøs væske. På deg høres det ikke ut som salt kjeks, cola og hvile vil fungere dessverre. God bedring :Heartred ps. Om ikke legen forstår hvor syk du er så drar du på legevakt eller ringer direkte til føden/gynekologisk, de vet stort sett mer
Tusen takk for svar. Skal ta kontakt med legevakt i morgen tidlig om ikke formen er noe bedre. Alt såm går ned kommer opp i løpet av 1 time så er lite energi å hente nå.

Back
Topp