Deres beste sjokoladekake?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Jeg vil lage en sjokoladekake, men klarer ikke bli klok på oppskrift. Prøvde en fra det søte liv som jeg ikke syntes ble noe god sist og er nå blitt skeptisk til å finne oppskrifter på nett :oops: Jeg tenker å prøve litt forskjellige typer og finne en favoritt slik at jeg har en go to oppskrift. Så da lurer jeg på, hva er din absolutt favoritt sjokoladekake oppskrift? :p

Jeg vil helst lage en rund kake med to lag, men om du bare har en langpanneoppskrift som du mener er to die for så del gjerne! :Heartred

Denne er desidert min favoritt. Laget den første gang til navnefesten til minstemann, og flere spurte etter oppskrift. :happy:

Last edited:
Israelkake https://www.detsoteliv.no/oppskrift/israelkake

3 lag da. Litt tidkrevende. Men den beste kaka jeg vet om. Og bonus - Glutenfri.

Lager ikke andre kaker jeg.
Denne hørte jeg om første gang av en venninne nylig! Fint at den er glutenfri da siden minsten ikke tåler hvete! Tenkte ikke hun skulle få sjokoladekake, og at jeg skulle lage en glutenfri banankake til henne for å ikke gi for mye søtt og sukker, men alltids en bonus at hun kan smake uten at det er krise! Hun tåler ikke melk heller da, men vi prøver å gi henne litt innimellom for å prøve å innføre det igjen i samråd med barnelege. Hun har blitt bedre så vi prøver å vende kroppen litt til det!

Mamma sin! (Er hun jeg har fått den fra i det minste. Hun har brukt denne oppskriften siden vi var små) Aldri smakt en bedre sjokokadekake. Er langpanne.

150 gr smør
2 egg
275 gr sukker
2 ts vaniljesukker
1 ss kakao (jeg pleier å ha i litt ekstra)
2 ts bakepulver
275 gr mel
1 1/2 dl melk

Smelt smør. Visp egg og sukker. Ha i det tørre vekselsvis med smør og melk. (Sikt i det tørre)

30x40 langpanne. (Jeg dobler oppskriften for å fylle mine langpanner)

Stek på 175 grader i 15 minutt på nederste rille.

Glasur:
75gr smør
1-2 ss kaffe
1ss kakao
2 ts vaniljesukker
200 gr melis

Smelt smør og bland med det tørre. Dryss over kokos.

Hadde tenkt å reise på besøk til svigers, men nå må jeg lage sjokoladekake :hilarious:

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/himmelsk-sjokoladekake-i-langpanne

Denne! Er min go to både privat og når jeg drev museumskafé back in the days (Vi hadde en fast gjeng som leide auditoriet vårt to ganger i året og de skulle alltid ha denne og gulrotkake servert når de var der, den er sååå god!). Eneste er at jeg bruker mindre sukker, ca 7,5dl, da kommer sjokoladesmaken bedre frem og den blir ikke like søt. Bruker også alltid seterrømme.

Varierer kremen på topp, ofte en enkel sjokoladekrem med kremost som base, da blir den ikke så tung og mektig. Jeg lager alltid langpanne, da resten går i frysen, men den er fast nok til å gå i rund form og to lag, såfremt at du lager den dagen før montering så den får satt seg litt. Denne oppskriften er til stor langpanne, så du får muligens noen muffinsformer i tillegg til 2 runde :)

Synd det ikke er innafor med så mye besøk disse tider for dette blir mange kaker å prøve! :hilarious: Får fryse ned og ha som backup!:p

Mamma sin! (Er hun jeg har fått den fra i det minste. Hun har brukt denne oppskriften siden vi var små) Aldri smakt en bedre sjokokadekake. Er langpanne.

150 gr smør
2 egg
275 gr sukker
2 ts vaniljesukker
1 ss kakao (jeg pleier å ha i litt ekstra)
2 ts bakepulver
275 gr mel
1 1/2 dl melk

Smelt smør. Visp egg og sukker. Ha i det tørre vekselsvis med smør og melk. (Sikt i det tørre)

30x40 langpanne. (Jeg dobler oppskriften for å fylle mine langpanner)

Stek på 175 grader i 15 minutt på nederste rille.

Glasur:
75gr smør
1-2 ss kaffe
1ss kakao
2 ts vaniljesukker
200 gr melis

Smelt smør og bland med det tørre. Dryss over kokos.
Tror det blir denne i første omgang, da slipper jeg å dra på søndagsåpen butikk! :D

Håper du blir fornøyd! Glasuren blir jeg ikke helt klok på, da. Holder igjen en del melis og blander i litt og litt etter som jeg ser. :)
Den ble veldig god! Tror jeg klare å tulle til noe for den ble så «myk» at den smuldra opp med en gang jeg tok i den :eek: Så måtte bruke skje til å spise fordi den bare falt fra hverandre, var veldig god da! Glasuren funka helt fint for meg, men etter ønske fra sambo må jeg holde tilbake litt på kaffen :hilarious: Jeg liker godt litt kaffesmak. Utrolig enkel kake da! Tok bare 10 min å smette den sammen :D

Jeg leter også etter en god oppskrift..! Men er på jakt etter en som er sånn "svampete" (men ikke våt). Og ikke sterk. Altså ikke bløt, kompakt eller brownie-konsistens. Er noen av dem over noe slikt tro? Vil ha en sånn type der man bare strør litt kokos på, så er den bra.. Vet ikke hvilken type ts er ute etter her, min oppskrift fra mamma er veldig god, men den er litt kompakt. Bruker ha sjokoladekrem på.

Jeg leter også etter en god oppskrift..! Men er på jakt etter en som er sånn "svampete" (men ikke våt). Og ikke sterk. Altså ikke bløt, kompakt eller brownie-konsistens. Er noen av dem over noe slikt tro? Vil ha en sånn type der man bare strør litt kokos på, så er den bra.. Vet ikke hvilken type ts er ute etter her, min oppskrift fra mamma er veldig god, men den er litt kompakt. Bruker ha sjokoladekrem på.
Den jeg prøvde i går var svampete og ikke fudgy :) Den hadde en ganske mild og god smak også! Hvis du dropper kaffen i glassuren så blir det ikke sterk smak på den heller (Cosacita sin oppskrift).

Jeg er på utkikk etter alt mulig! Jeg har en oppskrift på en skikkelig klissete og fudgy kake som er kjempe god, men ønsker en som jeg kan lage til en pyntekake med to lag som kan dekoreres og da passer det best med en litt svampete kake, men jeg tar gjerne i mot de andre også fordi jeg alltid er interessert i å prøve nye oppskrifter! :) Det finnes forskjellige teknikker for å lage det ene og det andre i forhold til hvordan man blander ingrediensene, men jeg husker ikke hva de var, fikk det forklart i en youtube video en gang. Jeg tror det du tenker på er det som kalles en chiffon cake.

Den jeg prøvde i går var svampete og ikke fudgy :) Den hadde en ganske mild og god smak også! Hvis du dropper kaffen i glassuren så blir det ikke sterk smak på den heller (Cosacita sin oppskrift).

Jeg er på utkikk etter alt mulig! Jeg har en oppskrift på en skikkelig klissete og fudgy kake som er kjempe god, men ønsker en som jeg kan lage til en pyntekake med to lag som kan dekoreres og da passer det best med en litt svampete kake, men jeg tar gjerne i mot de andre også fordi jeg alltid er interessert i å prøve nye oppskrifter! :) Det finnes forskjellige teknikker for å lage det ene og det andre i forhold til hvordan man blander ingrediensene, men jeg husker ikke hva de var, fikk det forklart i en youtube video en gang. Jeg tror det du tenker på er det som kalles en chiffon cake.
Takk! Da får jeg prøve den!

Den ble veldig god! Tror jeg klare å tulle til noe for den ble så «myk» at den smuldra opp med en gang jeg tok i den :eek: Så måtte bruke skje til å spise fordi den bare falt fra hverandre, var veldig god da! Glasuren funka helt fint for meg, men etter ønske fra sambo må jeg holde tilbake litt på kaffen :hilarious: Jeg liker godt litt kaffesmak. Utrolig enkel kake da! Tok bare 10 min å smette den sammen :D

Så bra du likte den! Hmm, så smuldrete skal den jo ikke bli, så noe må ha skjedd, ja.
Nei, ikke alle er glad i den kaffen. Jeg hadde i ekstra kaffe da. Klarte å tulle til glasuren og den ble rar i konsistens :hilarious: Jeg og glasur er generelt ikke gode venner... Ja, den er veldig fort gjort å lage! Og jeg syns den er best dagen etter en natt i kjøleskapet :)

Back
Topp