Deres beste leggetips for store barn?

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Gubben spurte nettopp om stor eller liten stekepanne ville gi best effekt...... 
så... Hva er DERES beste leggetips og regler?

Typ:
- Ligger du ikke på puta får du ikke sutten.
- Bærer du rett tilbake i seng om ungen krabber ut? Lar du ungen leke i senga?
- Lys på/av?
- Lar du ungen grine?

Mina er 5 1/2 år og har vært lett å legge hele tiden. Men jeg har vært konsekvent fra starten av.
Her går vi først på badet og tar på pysj, pusser tenner ol.
Så leser vi en bok, synger et par sanger og så sier jeg natta. Så går jeg ut og hun sovner innen ca 10min.
Hun har lyset over senga stå på og jeg skrur det av når hun har sovnet.

Her så kan jeg si at døren blir lukket helt om han ikke legger seg fint eller tuller i senga, hører han ikke da så sier jeg at jeg teller til 3 så lukker jeg døra. De gangene jeg må telle og døra lukkes, så går jeg ikke inn før han åpner døra igjen, spør han da om han skal legge seg fint, får et ja til svar og han legger seg uten tull.
Heldigvis er det sjeldent jeg trenger å telle til 3, er som oftes nok å si at jeg teller.

Som oftes så legger han seg uten tull, ligger å skravler med de to vennene sine før han sovner.

Haha stekepanne ja... joda vi er flere som blir fristet av og til
Men jeg skal ikke klage guttene mine er egentlig veldig flinke i dag. (vi har jo strevd med nattsoving, men selve leggingen har egentlig ikke vært et stort problem)
Jeg ammet begge til de var 17 og 18 mnd og da byttet jeg ut puppen med bok. Det gikk problemfritt og vi leser fortsatt for dem og kommer til å gjøre det i mange år fremover. Den roen man får på den måten er veldig god. Samtidig så prater vi roligere om ting hvis det er noe de har lyst å fortelle.

Men guttene deler rom og det gjør jo at de av og til tuller litt. Spesielt om en ikke er så trøtt. så det blir det kanskje litt masing fra meg, men de roer seg. Jeg ber de bare være stille flere ganger.

Men de får lov å ha lys på. Vi har en sånn lampe over senga med veldig svak pære. Taklampa skal være av. Ellers får de lov å lese bøker og ha bamsker i senga. så lenge de ikke forstyrrer den andre bryr jeg meg ikke. Jeg kan ikke forlange at de sovner med en gang. Jeg gjør jo ikke det selv engang. Så de pleier somregel og blad litt i bøker og så legger de den fra seg og sovner.

Skal jeg skru av lyset?
Da må døra lokkes igjen.

De setningene fungerer veldig bra :)

Har, heldigvis ikke hatt det problemet noe særlig.. De gangene hun har skapet seg så får hun skape seg. Jeg sier som regel at hun ikke trenger å sove, men at hun skal ligge i sengen sin, så om hun vil lese litt kan hun det, eller om hun vil leke litt så kan hun det, men hun skal være oppi sengen sin. Det går som regel ikke mer enn en halvtime, så sover hun..

Gutten vår er 3,5 år og vi legger han som vi alltid har gjort. 
Etter barne-TV og kveldsmat er det rett på badet (som regel ca kl 19).
Etter stelling sier han god natt til den forelderen som ikke legger (vi legger annenhver kveld) og får velge en bok. Så blir han lest for, sier god natt og legger seg ned etter å ha slått av lyset selv. 
Han får velge om vi skal synge eller sette på lydbok, så sitter vi der til han har sovnet. Det pleier å ta ca 5 minutter, noen ganger kortere og en sjelden gang lengre. 
Hvis han tuller får han klar beskjed om at han får være der alene, for vi sitter ikke der for at han skal tulle, men for at han skal sove. Og han koser seg veldig med at vi sitter inne hos han og roer seg da med en gang. 
Det er veldig sjelden det er noe tull, men det har hendt at jeg har gått ut og bedt han gi beskjed når han er klar for å høre etter, slik at jeg kan sitte der til han sovner. 

Edit: det hender også at han tuller ved stelling og ikke kler av seg, nekter tannpuss osv. Da pleier vi å si at hvis han tuller slik så "bruker han opp" tiden vi har til å lese bok og da kan vi ikke gjøre det fordi han da sovner altfor sent. Hvis han fortsatt ikke hører blir det ikke boklesing, kun sang eller lydbok. 

Det viktigste er vel å være konsekvent :)

Eldste mi blir tre år i juli. Hun spiser kveldsmat og så går vi på badet og tar kveldsstell. Går på rommet og da leser vi en bok (hun velger hvilken) og synger en sang. Hvis hun lager tull sier vi at det ikke blir lesing/sang og da roer hun det som regel.

Etter at hun byttet til stor seng gikk hun ut av sengen mange ganger de første ukene. Da fulgte vi henne tilbake i sengen og gikk ut igjen, igjen og igjen og igjen og igjen osv. (jeg satt på en stol på utsiden av rommet. På det meste fulgte jeg henne sikkert tilbake 50 ganger) Det tok flere uker, men etter det har det ikke vært tull. Hun får lov til å leke/lese i senga, men det er sjelden hun gjør det.

I begynnelsen gråt hun litt når hun ble fulgt tilbake til sengen. Jeg lot henne gråte litt, men hvis det ble mye gikk jeg inn til henne og forklarte at hun måtte sove. Der må man nesten kjenne på det selv, når man skal gå inn og ikke :)

hvis du ikke holder deg i ro i senga nå så tar jeg cdspilleren din!!!

vi lærte en metode av sove karin å det har funka svært greit. ikke noen gråtekur hvor man går ut av rommet. så om man orker litt i noen dager så funker det fett

Jeg har enn gutt på 3,5 år som elsker å drøy litt på kveldstid:) Men nå er vi inne i enn god rytme der vi går på badet, tar nattstellet, sier god natt til den som ikke legger og inn i senga. Over senga hans har han ett handymandy lys som han får lov til å ha på en liten stund. Vi synger eller leser så får han lov til å leke i ti minutter. Da må lyset av og spøkelse lyset fra IKEA på. Så er det som regel stille:)

Kl 19 er det voksentid her i heimen. Da må barna på rommet sitt. Forlanger ikke at de sovner med en gang, de kan godt få lov til å leke litt stille og rolig på rommet før de går i seng og legger seg selv. Har fungert veldig bra her ihvertfall. Jeg gir de frihet innenfor visse rammer/ grenser. Dermed viser jeg at jeg stoler på de, og de blir veldig fornøyde når de får litt frihet og kan få lov til å velge selv når de er trøtte nok til å sove. Barna er 3 og 5 år.

Her legger begge barna seg samtidig. De ser barnetv, og spiser kvelds mens de ser det. Så går vi på badet 18.40, steller de, leser bok på rommet, synger 3 sanger, så er det natta. 

Tror det er viktig å være konsekvent, og ha faste rutiner =) Det har vi hatt hele veien. Er ikke alltid de sovner med en gang, ligger gjerne å prater litt, men det gjør ingenting =) Storesøster er 4,5 og lillebror er snart 2. 

Har ingen faste regler, har ikke behov for det føler jeg.
Noen ganger orker jeg ikke være nede hos de hele tiden, og da kan de få lov å ha på lys osv.
Eneste regelen da er at de ikke leker, ikke bråker og at de holder senga. De kan godt få prate sammen og ha på lyset.
Hvis jeg er nede hos de og har lest og jeg vil at de skal sove asap, så er det forbudt å snakke, forbudt med lys og knapt lov å røre på seg:P

-Følge inn på rommet
-Evt. kose litt på ryggen og/eller synge en sang
-Si god natt
-Gå ut
-Lukke døra
-Sovings

Sånn gjør vi det. ;)

Ummm følger med her.... Les Albert Åberg inlegget LOL! Sliter med dette vi. Men hva som begynner å virke, er å dessverre true med at mobilen blir tatt bort.... Hun fikk den i 8 års gave

Min ligger her våken og skravler meg i øret akuratt nå, men sånn til vanlig går det bra altså :P

Men ja, rutiner, rutiner, rutiner. 
Vi dusjer, pusser tenner, inn i senga, lese bok, synge sang, kos og nuss og si natta. Gjort det samme siden han var bitteliten.
Er det krangling får han bare krangle som regel, har jeg sagt god natt er det natt, ferdig med det. Han trenger ikke sove, men må ligge i senga. 

Jeg forteller hva som skal skje,også gjennomfører vi!

TonjeJenta skrev:
Gubben spurte nettopp om stor eller liten stekepanne ville gi best effekt...... 
så... Hva er DERES beste leggetips og regler?

Typ:
- Ligger du ikke på puta får du ikke sutten.
- Bærer du rett tilbake i seng om ungen krabber ut? Lar du ungen leke i senga?
- Lys på/av?
- Lar du ungen grine?

Med store barn tenker jeg på unger OVER 3 år, og da bruker man ikke tutt.

Lys av og mørkt i rommet er tips ellers, da vet barnet det er natt. 

Ellers har jeg lite tips da jeg har en 4 åring som omtrent løper i sengen da han er så glad i å sove.

Hmmmm.... Hvis ikke du kommer deg opp i kassa nå slår jeg av modemet,og slår det ikke på igjen før til høsten! (Altså,han vet at jeg ikke kan leve uten data da,så at det er en tom trussel er ikke vanskelig å forstå) Og egentlig har jeg ikke brukt den trusselen på ca 5 år... Siden han alltid legger seg etter meg om kvelden, ekstremt B menneske og snart 19 år.... Han har styrt legging og alt selv siden han var ca 14.
Minsten går på badet,pusser tenner,steller seg,legger seg. Jeg legger meg ned sammen med ham,så ligger vi å prater en stund om viktige ting..(Stort sett om Pokemon.) Så sier jeg god natt,går ut. Han leser litt,synger litt og sovner.
Vi leser nede på stua før tannpuss, det er en del av vår rutine.

Back
Topp