Deres behov etter fødsel

Frk.Eplefrø

Glad i forumet
Novemberlykke 2018
Julikulene 2020
Selv om det å ha baby er utrolig kos er det ingen hemmelighet at det til tider kan være blytungt også. Og jeg kan bare tenke meg hvordan det kan føles når man skal dele oppmerksomheten mellom flere barn. Når jeg fødte storebror tok det nesten ett år før jeg følte meg som et eget individ igjen.

Så jeg lurer på om dere har noen tanker om hvordan dere skal ta vare på dere selv og deres behov i den nye familiesituasjonen? Har dere noen hobbyer dere vil fortsette med, eller andre ting dere gjør for dere selv?:)
 
Selv om det å ha baby er utrolig kos er det ingen hemmelighet at det til tider kan være blytungt også. Og jeg kan bare tenke meg hvordan det kan føles når man skal dele oppmerksomheten mellom flere barn. Når jeg fødte storebror tok det nesten ett år før jeg følte meg som et eget individ igjen.

Så jeg lurer på om dere har noen tanker om hvordan dere skal ta vare på dere selv og deres behov i den nye familiesituasjonen? Har dere noen hobbyer dere vil fortsette med, eller andre ting dere gjør for dere selv?:)

Åh det der er så vanskelig men viktig! Jeg brukte også sikkert minst et år før jeg kom til meg selv igjen. Forskjellen nå er at vi bor 5 min unna mine foreldre, kontra 2,5 time som vi gjorde sist.
Så håper (vet) at de vil tilby seg å passe både storesøster og lillebror når vi trenger det.

Ellers fikk jeg meg en ny hobby i fjor sommer, og det er stolpejakt. Passer for hele familien og jeg klør i bena etter å komme meg ut og gå langt!

Så er jeg glad i å bare se på tv og tenke på meg sjæl :hilarious: kommer til å bli drit merkelig og litt tøft å ikke ha den tiden etter storesøster er i seng :p
 
Som en gave til meg selv har jeg kjøpt meg ipad og pen så jeg kan fortsette å tegne digitalt uten å må koble til pc'en:) dette kan fint gjøres mens baby sover ;) skal også så fort som mulig ta opp hundetrening for det savner jeg veldig etter å ha vært så mye dårlig
 
Ja sant, det er viktig å ta vare på seg sjøl etter bebi er komt ut. Det eg gjorde sist og som er viktig for meg er å komma meg ut å gå ein tur sammen med venninner, viktig å vera litt sosial uten bebi og snakka om litt andre ting. Ellers shopping, svømming/trening, ut å eta med mannen.
Sist så tok ikkje bebi pupp og eg var veldig fri til å gjera det eg ville på ettermiddag/kveld, noko så var veldig deilig! Gjorde ikkje kjempe masse altså ;) men om der var noko så kunne eg bli med på da :)
 
Jeg skal være glad om jeg bare får dusje alene ha ha.... Kan føles som reine spa behandling d...
Storesøster var 3.5år sist når lillebrtor kom... Han sov ikke i d hele tatt første 7mnd.
Så forventer d blir tøft nå og håpe på litt sovebaby nå... Nå er de andre 2år og 5.5år...

Tur i naturen er jo veldig fint om man orker. Elsker å ta naturbilder
 
Jeg håper at svømmehallen åpner igjen etter sommerferien sånn at jeg kan starte opp svømming en kveld i uka igjen. Det hadde vært veldig deilig. Eller så blir det nok enten å gå en tur tidlig morgen eller etter leggetid bare for å få litt tid for meg selv. For meg er det å bare få være litt fri fra alle og ha litt egentid ganske avgjørende på formen. Blir nok mange trilleturer med babyen også, men ikke helt det samme som å kunne få gå litt alene :p
 
Jeg er førstegangsfødende og sikkert litt i «bobla» og håper at bebisen kan bli med på alt jeg selv liker :p Men det kan og vil nok sannsynligvis endre seg med tiden!

Jeg håper at jeg og mannen kan fortsette med reiser i Norge og verden, dra på konserter og dyrke interessen for å spise god mat :) Selv om mange prioriteringer endres når man får barn håper jeg at flere av dem kan kombineres. :)
 
Jeg og kjæresten har snakket en del om det, og han er veldig innstilt på å ha mini så jeg kan få trent (min/vår terapi) igjen, og at jeg kan få tatt meg en god dusj med litt ansiktsmaske/pleieprodukter osv. Også håper vi at kanskje besteforeldrene i nærheten kan trille tur innimellom så vi kan trene sammen :angelic:
 
Jeg skal holde på med phd, så jeg kommer til å ha litt «på si». Sist gang tok jeg master og det funka det altså, selv om det var tøft til tider. Trives godt med å gjøre noe som jeg føler er veldig «meg» og som ikke jeg forbinder med hverken morsrollen eller hjemmet. Og da er det å skrive en fin avsporing :) Ellers vil jeg satse på venninnekvelder (der jeg får besøk) annenhver uke, med snacks og drinker (alkoholfri så lenge jeg ammer seff!). Og så er jeg glad i teater, konserter og film, så hvis det kommer noe veldig spennende til byen tenker jeg å prøve å få det med meg. Da får far kose seg med baby den halvannen timen det varer, og jeg får pumpe ❤️

Kommer også til å ta med baby på gallerier og museer, café og shopping hvis han er i form til det. Forrigemann sov veldig mye, så der var det nesten litt for mye egentid. Haha. Og så vil vi ut i skog og mark såklart! Fisketurer og gåturer i marka/fjellet skal vi alltids få til!
 
Her blir det far som har over når han kommer hjem- så jeg får tatt meg en dusj eller trent.

Café vil jeg gå på alene med venninner når lille tar flaske ♡
 
Har gått på gravidyoga nå og vil fortsette med barselyoga. Der har hun også mye fokus på selvpleie :) Dette er online på dagtid så passer fint å gjøre når jeg er hjemme likevel

Ellers er jeg aktiv i teatergruppe og vil være med der, enten ha med junior eller pappan har han. Ellers vet jeg jeg kanskje må stå over av og til der.

Venninner og tur med hunden er også godt å beholde med junior på slep
 
Last edited:
Min erfaring er at det jeg har behov for i babytida er babyen min... regner med det blir sånn nå også. Har aldri klart å reise fra noen av dem før de har vært rundt året (med unntak av kjappe turer på butikke etter melk f.eks.) og har aldri hatt behov for alenetid på den måten.
Gruer meg noe sinnsykt til å måtte reise på jobb når vesla er 7-8 mnd denne gangen:(
 
Helt enig... babytiden går så altfor fort! Spesielt når man har flere barn hjemme på en gang (her blir det 2 eller 3 under 3 år avhengig av hvilken dag det er). Alenetid for meg kan være en dusj mens babyen sover eller en kopp kaffe mens barna leker i sandkassa. Eller å drive med gårdsarbeid om kvelden mens barna sover inne (funker ikke bestandig med baby da, de er jo ofte litt mammasyke om kvelden). Nr 2 var f. Eks med på korøving fra første stund og sov litt og koste seg på et skinn på gulvet mens nr 1 brukte kvelden på pupp i sofaen og ville nok ikke akseptert noe annet uten store protester!
 
Med ei på 2 år og en nyfødt baby så trur ikke jeg får så mye alene tid med det første men jeg er fornøyd bare jeg får dusjet i 10 min uten forsryrrelse eller å gå på do alene:D
Skal kose og nyte tiden med ungene mest mulig for jeg kommer til å angre hvis ikke:cat:
 
Her er kommende storebror snart 8 år og gleder seg heldigvis til å hjelpe til!
Han sov mye, så er spent på hun her. Egentid for meg er å få luftet meg litt på egenhånd og truffet feks venniner. Samtidig er det godt å bare være med familien. Jeg og samboer er glad i toppturer både sommer og vinter så håper vi som familie kan dra på feks fjellturer og teltturer i høst. Og at besteforeldre evt passer til vinteren så vi kan gå ski!
Ellers er det de små tingene i hverdagen som å dra på trening alene, venninekveld, en dusj og egentid på badet, alenetid med storebror osv
 
Back
Topp