Dere tobarnsmødre som har ammet

Lykkeliky

Gift med forumet
De fleste strever med såre brystvorter og andre ting de første dagene etter at nr 1 er født. Er det like ille med nr 2?

Nei, det var ikke like ille i det hele tatt :)
Men frøkna tok brystet mye bedre, hun styrte showet selv ;)
Jeg var dessuten mer obs på å smøre og lufte brystet....Hadde jo lært litt etter førstemann :)

Sleit ikke med det med førstemann,men med andremann derimot :-S

Nå var førstemann født 1 mnd før termin og innlagt på nyfødtintensiven i 8 døgn. Med han måtte jeg bruke skjold for at han i det hele tatt skulle klare å få tak,så det var vel derfor jeg ikke ble sår sikkert. Med andremann måtte jeg bruke skjold fordi jeg ble så sår- hadde blødende sprekker på begge sider :-(  Gikk over etter noen dager med skjold da :-)

Synst igrunn det var helt likt! Sårt dei frøste dagane, men begge jentene mine tok puppen kjempe fint!

Smør og luft tørk etter hver amming den første tida- dersom du kjenner at du begynner å bli sår! Det har eg gjort, og har sluppet unna blodige og opne sår.

Med førstemann måtte jeg gi opp amminga, og  gå over til pumping pga såre brystvorter (det randt blod fra brystvortene nr jeg ammet det første døgnet...mistet til slutt endel av brystvorten pga sår, tok nesten 4mnd før det grodde).

Med andremann, 18mnd senere hadde jeg ingen problemer og amminga gikk smertefritt.

Visste seg at førstemann hadde stramt tungeband og dermed ikke fikk skikkelig tak og det gjorde meg sår.
Så det kan jo egentlig ikke sammenlignes

Hmm, jeg ble mye mindre sår med nummer to, men det var nok mest fordi hun var så sugesvak og slet slik med ammingen. Veldig vanskelig å bli sår med en alt for rolig baby som nesten ikke ville amme. :P 

nå er jeg 4 barnsmor da, men i mitt tilfelle har den sårheten i starten vært like ille med alle 4. Nr 4 var faktisk værst.

Selv om mammaen har ammet før, så har aldri babyen gjort det. Så det behøver ikke bli likt i det heletatt.
Men av erfaring vet jeg at de aller fleste blir litt såre de første dagene uavhengig av om de er førstegangsmødre, eller flergangsmødre.
Alfa og omega, er å sørge for at man får hjelp til å observere barnets sugeteknikk. Hovedårsaken til at man får såre brystknopper er at babyen ikke har rett sugeteknikk. Dersom man har begynt å bli sår, lufttørk, smør med god krem (anbefaler unguentum M, som fås kjøpt reseptfritt på apoteket). Dersom man er veldig veldig sår, smør med simplex øyesalve i åpne sår. Legg på melkeoppsamlere, tesiler eller albueskjell, så brystknoppene slipper å komme i kontakt med tøy, og får tid til å leges mellom hver amming.

Må desverre si ja! Er et hel... vær gang i starten synes jeg,og jeg har 3. Jeg ahr veldig startvansker tydligvis, med tette ganger og såre ikke minst! Men når første uka er over så går d jammen meg som smurt også, så d er verdt å bite tenne sammen å prøve. Angrer ikke et sek på d Man kan jo gjøre litt for å være forberedt også. Kremer evt , albueskjell som hos mange er effektivt mot sårhet, nesespray man kan få på resept av legen når man sliter med tette ganger. Med andre mann tok jeg akupunktur for dette også!

Var like sår begge gangene ja...
Og hadde 2 ganger brystbetennelse med begge to :(

Men var litt lettere å takle det andre gangen, da jeg begynte å smøre med en gang, og visste at det kom til å gå seg til :)

Hjå meg var det utentvil verst med nummer ein, holdt pusten kvar gang ho skulle "kobla seg på" i byrjinga, plutselig hadde ungen blod rundt munnen og greier, fekk jo heilt angst, trudde det var noko gale med ho, men var jo berre meg....

Nummer to var eg litt sår, men ikkje i nærheten av første gangen....

Ikke sår med nr 1, men med nr 2 sprutet blodet, og det ga seg ikke før etter drøye to uker!
Kan ha noe med at jeg ikke spurte/fikk så mye hjelp på sykehuset med nr 2, for jeg skulle kunne dette!

Med første var jeg aldri sår. Bare la ungen til puppen første dag og han sugde seg fast ;)

Med andre var jeg litt sår. Fikk åpne sår som blødde i rundr ei uke før det gikk seg til ;)

jeg har 3 barn og min erfaring er at det har mye med hvordan ungen tar tak i puppen...

nr.1 fikk jeg ikke ammet, hun tok aldri puppen. pumpet meg i 4mnd.
nr.2 ammet jeg... aldri noe problem, ikke sår eller noenting...
nr.3 ammet jeg... ble dritsår.. blødde som en gris.... men det gikk over etter en dag med pumping og lufting...

2,5år mellom nr.1 og 2... 15mnd mellom nr.2 og 3...

Var mye bedre med nr 2 for meg :)

hadde ikke såre brystvorter etter førstemann. ingenting andre gang heller.

Hmm, mye forskjellige erfaringer her ser jeg. Jeg trodde i min naivitet at kanskje brystvortene var "herdet" etter første ganga og at det dermed ville bli lettere med nr 2...

som oftest er det feil sugeteknikk som er årsaken til såre brystvorter - så det kommer ann på ungen ansett hvor i rekken av søsken...

Jeg hadde mer problemer og utfordringer med å amme andremann enn første. Men så var han et KISSbarn også da.

Back
Topp