Dere strikkere

Melkesjokoladen

Gift med forumet
Hei :) Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt. Skal prøve å lage et morsigne teppe med denne oppskriften:

Babyteppe med hullrad
Strikket på skrå:

Legg opp 3 m på p. nr. 6, øk 1 m på hver p til du har 6 m. Så strikker du 3 m. 1 kast i begynnelsen av hver p. Strikk slik til du har brukt en bunt (ca 125g til lite teppe, eller 200g til stort teppe). Felling: Strikk 3m. 1 kast 3 m. sammen i begynnelsen av hver p. Når du har 6m igjen feller du 1 m per. p til 3 m. igjen. Fell av.

Men så lurer jeg da: hvordan skal jeg felle? altså strikke 3 masker sammen. Har prøvd å sett på vidoe, men er jo så mange måter å gjøre det på og jeg får det ikke skikkelig til :P

Ble usikker selv på den der jeg ;)
Jeg strikker et teppe med hullrader og rillerader i.
Men jeg strikker ikke på skrått, så da slipper jeg å tenke på felling før på slutten og da blir det vanlig felling :)

Heihoppsopp skrev:
Nei du skal felle 1maske. Altså NR. 4siste. Du skal felle en flat også strikke de 3siste. På slutten på hver pinne. Vanskelig å forklare. Men du skal jo få en hullrad dær å.:)

skjønte ikke den der jeg :P Har du en litt mer dummis forklaring? :)

Melkesjokoladen skrev:

Heihoppsopp skrev:
Nei du skal felle 1maske. Altså NR. 4siste. Du skal felle en flat også strikke de 3siste. På slutten på hver pinne. Vanskelig å forklare. Men du skal jo få en hullrad dær å.:)

Dette blir litt feil om eg ikkje misforstod nokon.

Du skal *alltid* felle/auke i begynnelsen av pinnen. Resten av pinnen skal alltid strikkast rett. Heilt til siste maske.

Når eg begynner fellinga gjer eg det slik: I begynnelsen av kvar pinne: Strikk 3 masker rett, 1 kast (for å få hullrad), og så tar ein 1 m laust av, strikkar 2 rett saman og trekker den lause maska over. Strikk resten av pinnen rett.

Dersom eg berre skulle ha felt vanleg kunne eg strikka to maskar saman og ferdig med det, men når eg i tillegg skal ha hullrad må eg ta eit kast (= auke 1 maske), og derfor må eg også felle to masker. Du kan strikke 3 masker rett saman viss det er lettare for deg, men eg synest det blir penare slik eg forklarte det i forrige avsnitt.

Ranveig R skrev:

Melkesjokoladen skrev:

Heihoppsopp skrev:

Dette blir litt feil om eg ikkje misforstod nokon.

Du skal *alltid* felle/auke i begynnelsen av pinnen. Resten av pinnen skal alltid strikkast rett. Heilt til siste maske.

Når eg begynner fellinga gjer eg det slik: I begynnelsen av kvar pinne: Strikk 3 masker rett, 1 kast (for å få hullrad), og så tar ein 1 m laust av, strikkar 2 rett saman og trekker den lause maska over. Strikk resten av pinnen rett.

Dersom eg berre skulle ha felt vanleg kunne eg strikka to maskar saman og ferdig med det, men når eg i tillegg skal ha hullrad må eg ta eit kast (= auke 1 maske), og derfor må eg også felle to masker. Du kan strikke 3 masker rett saman viss det er lettare for deg, men eg synest det blir penare slik eg forklarte det i forrige avsnitt.

Takk :D
Skal prøve meg på det :D
Prøver og feiler her, heldigvis har jeg bare strikket småe firkanter for å prøve og ikke hele teppet :P

Back
Topp