Jeg trenger litt hjelp til å tyde en del av denne oppskriften:
http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=3&lang=no
har begynt på sparkebuksa..
Så står det følgende:
SPARKEBUKSE:
Rille (rundt på ermp): 1 rille = 1 omg rett og 1 omg vrang.
Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 p rett.
Mønster: Se diag M.1 - mønsteret i diag sees fra retten.
Felletips:
Alle fellinger skjer fra retten.
Fell slik etter 4 rillem: Ta 1 m løs av, 1 r, løft den løse m over. Fell slik før 4 rillem: 2 r sm.
Venstre ben: Legg opp 36-42-48 (52-58) m på ermp 2,5 med Alpaca, strikk 4 cm riller. Neste omg strikkes slik: Strikk glstrikk samtidig som det økes 10 m jevnt fordelt på omg = 46-52-58 (62-68) m. Sett en merketråd på innsiden av benet når arb måler 1 cm fra rillekanten. Nå økes det 1 m på hver side av merketråden på hver 2.-2. 3. (3.-4.)omg totalt 14-15-16 (18-19) ganger = 74-82-90 (98-106) m.
Jeg har ikke kommet lenger enn at jeg holder på å strikke de første 4 cm med riller på venstre ben. Men så står det at neste omg skal strikkes glattstrikk samtidig som det økes med 10 masker fordelt på omgang..
Vil dette si på kun 1 omgang altså? Jeg blir litt forvirret for deretter står det jo at det skal settes en merketråd på innsiden av benet når arb måler 1 cm fra rillekanten.. synes det høres så mye ut og øke med 10 m på 1 omgang?
Takk for kloke svar [;)]
http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=3&lang=no
har begynt på sparkebuksa..
Så står det følgende:
SPARKEBUKSE:
Rille (rundt på ermp): 1 rille = 1 omg rett og 1 omg vrang.
Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 p rett.
Mønster: Se diag M.1 - mønsteret i diag sees fra retten.
Felletips:
Alle fellinger skjer fra retten.
Fell slik etter 4 rillem: Ta 1 m løs av, 1 r, løft den løse m over. Fell slik før 4 rillem: 2 r sm.
Venstre ben: Legg opp 36-42-48 (52-58) m på ermp 2,5 med Alpaca, strikk 4 cm riller. Neste omg strikkes slik: Strikk glstrikk samtidig som det økes 10 m jevnt fordelt på omg = 46-52-58 (62-68) m. Sett en merketråd på innsiden av benet når arb måler 1 cm fra rillekanten. Nå økes det 1 m på hver side av merketråden på hver 2.-2. 3. (3.-4.)omg totalt 14-15-16 (18-19) ganger = 74-82-90 (98-106) m.
Jeg har ikke kommet lenger enn at jeg holder på å strikke de første 4 cm med riller på venstre ben. Men så står det at neste omg skal strikkes glattstrikk samtidig som det økes med 10 masker fordelt på omgang..
Vil dette si på kun 1 omgang altså? Jeg blir litt forvirret for deretter står det jo at det skal settes en merketråd på innsiden av benet når arb måler 1 cm fra rillekanten.. synes det høres så mye ut og øke med 10 m på 1 omgang?
Takk for kloke svar [;)]

Men jeg bruker andre farger da; grønn, grå, natur og kamel. Før jeg begynte på dette var jeg nok på omtrent sammenivå som deg. HAr bare stikket firkanter før;-)[:D]