Dere strikkeguruer...

slinsie

Forumet er livet
Høsthjerter 2017
Jeg trenger litt hjelp til å tyde en del av denne oppskriften:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=3&lang=no

har begynt på sparkebuksa..

Så står det følgende:

SPARKEBUKSE:

Rille (rundt på ermp): 1 rille = 1 omg rett og 1 omg vrang.
Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 p rett.

Mønster: Se diag M.1 - mønsteret i diag sees fra retten.

Felletips:
Alle fellinger skjer fra retten.
Fell slik etter 4 rillem: Ta 1 m løs av, 1 r, løft den løse m over. Fell slik før 4 rillem: 2 r sm.

Venstre ben: Legg opp 36-42-48 (52-58) m på ermp 2,5 med Alpaca, strikk 4 cm riller. Neste omg strikkes slik: Strikk glstrikk samtidig som det økes 10 m jevnt fordelt på omg = 46-52-58 (62-68) m. Sett en merketråd på innsiden av benet når arb måler 1 cm fra rillekanten. Nå økes det 1 m på hver side av merketråden på hver 2.-2. 3. (3.-4.)omg totalt 14-15-16 (18-19) ganger = 74-82-90 (98-106) m.

Jeg har ikke kommet lenger enn at jeg holder på å strikke de første 4 cm med riller på venstre ben. Men så står det at neste omg skal strikkes glattstrikk samtidig som det økes med 10 masker fordelt på omgang..

Vil dette si på kun 1 omgang altså? Jeg blir litt forvirret for deretter står det jo at det skal settes en merketråd på innsiden av benet når arb måler 1 cm fra rillekanten.. synes det høres så mye ut og øke med 10 m på 1 omgang?

Takk for kloke svar [;)]

Så effektiv du har blitt med strikkinga![:)] Kjekt at det er fleire som strikka her.

Ja, du skal øke alle 10 maskene på 1 omgang. Det fordi brotet(rillene) skal vere strammare enn det andre.
Så strikker du vidare 1 cm fra rillene, setter en merketråd(eg bruka å lage ei løkke i en annen farge og henge inn der den skal vere) på midten og øker vidare etter oppskrifta. Føttene blir finast når du øka vidare sånn på innsida av foten kvar gong.

Lykke til vidare![:)]

Og bare spør om du lurer på meir![;)]

Aha! Ja, jeg tenkte på om det kunne være sånn - men hadde ikke lyst å feile så mye på denne oppskriften - så tenkte det var kjekkest å høre med de som er litt mer vant til å lese strikkeoppskrifter enn meg [;)] Tusen takk for hjelpen! [:)]

Synes det er ganske kjekt å strikke, for da blir jeg mer fokusert på at jeg vil bli ferdig med plagget, enn at jeg skal få ungen ut... også er det jo litt gøy når jeg faktisk får det til! [:)]

Men skal man øke alle maskene på et sted, eller skal man fordele det jevnt i løpet av omgangen, f.eks. øke en maske for hver 4. maske e.l.?

ORIGINAL: kenguri

Men skal man øke alle maskene på et sted, eller skal man fordele det jevnt i løpet av omgangen, f.eks. øke en maske for hver 4. maske e.l.?

Det står jo jevnt fordelt, så jeg økte med 1 maske hver 3/4. maske [:)]

Har du begynt på samme bukse? [:D][:D][:D]

Du skal nok øke jevnt rundt hele omgangen.. Dvs f.eks. øke en maske for hver 4. maske ja

ORIGINAL: slinsie

Har du begynt på samme bukse?
[:D][:D][:D]

Nei, ikke ennå iallfall, men jeg har tenkt på å prøve meg på både bukse og body. Men jeg må bare bli ferdig med babyteppet først. HAr holdt på med det siden april/mai, så det spørs da...men har jo siste arbeiddag på tirsdag, så da har jeg jo masse tid til strikking.

Nei, ikke ennå iallfall, men jeg har tenkt på å prøve meg på både bukse og body. Men jeg må bare bli ferdig med babyteppet først. HAr holdt på med det siden april/mai, så det spørs da...men har jo siste arbeiddag på tirsdag, så da har jeg jo masse tid til strikking.

Hehe.. tepper tar tiiiiiid.. så det har jeg ikke orka.. eller egentlig bør det gå fort for man strikker jo gjerne på pinne 6 da.. men jeg synes det var litt kjekkere med sånt småplukk som dette.. for det ble litt mer 'spennende' når det var litt øking og sånn rundt forbi.. blir ikke så ensformig da synes jeg [:)]

Hehe.. tepper tar tiiiiiid.. så det har jeg ikke orka.. eller egentlig bør det gå fort for man strikker jo gjerne på pinne 6 da.. men jeg synes det var litt kjekkere med sånt småplukk som dette.. for det ble litt mer 'spennende' når det var litt øking og sånn rundt forbi.. blir ikke så ensformig da synes jeg [:)]

Er nok plukk på det teppet jeg strikker på, for å si det sånn... Strikker på pinne nr. 3, og det er ikke rillestrikk, men bølgeskum, eller hva det nå heter.
Oppskriften er her: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b13&d_id=23&lang=no Men jeg bruker andre farger da; grønn, grå, natur og kamel. Før jeg begynte på dette var jeg nok på omtrent sammenivå som deg. HAr bare stikket firkanter før;-)[:D]

Er nok plukk på det teppet jeg strikker på, for å si det sånn... Strikker på pinne nr. 3, og det er ikke rillestrikk, men bølgeskum, eller hva det nå heter.
Oppskriften er her: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b13&d_id=23&lang=no Men jeg bruker andre farger da; grønn, grå, natur og kamel. Før jeg begynte på dette var jeg nok på omtrent sammenivå som deg. HAr bare stikket firkanter før;-)[:D]

Oh wow.. hørtes litt slitsomt ut [&:] Også på pinne 3!! Et helt teppe!

Ja, det går nok fortere når du kommer ut i permisjon.. hehe.. [;)]

Jeg synes den buksa går litt treigere enn bodyen, for den er på pinne 2,5 istedenfor 3.. hadde aldri trodd jeg skulle merke forskjellen.. men jeg gjør det.. men det går i passe fart likevel,så jeg skal nok klare å få den ferdig - håper jeg. Strikker den i hvit/naturhvit elns.. tror jeg det er [:D]..

Satt og tenkte på om jeg skulle gått over til pinne 3 når jeg begynte på glattstrikk, men jeg klarte aldri å bestemme meg så det ble til at jeg ikke gjorde det.. hehe

Back
Topp