Dere sorterings eksperter (søppel)

MetteJ

Gift med forumet
Augustmødrene 2014
Jeg prøver å bli flinkere og flinkere til å sortere. Har jo innsett at jeg bare MÅ for å få plass til alt av søppel i den og den dunken, men såklart, også for miljøet sin del. Har jo bleiebarn og det tar opp en god del. Kom til å lure på en ting, hva skal man egentlig ha i restavfall utenom bleier? Mat, glass, metall, plast, lyspærer og papir skal jo andre plasser, hva er da igjen som skal i rest?

Gavepapir, svært tilgriset plast

Ok, ikke noe mer? Den dunken er jo større enn matavfall dunken...

Også lurer jeg på hvordan dere soterer, har dere søppelbøtter inne til hver sort søppel? Eller går ut for hver ting man kaster?:P

Jeg er sorterings-Hitler. Vi sorterer; -plast, tømmes på miljøstasjon 2gng i uken -bioavfall. bananskall, brukt tørkepapir, vått avispapir, matrester og matavfall og altg fra hagen -papp/papir og alt av reklamer. -glass og metall leveres til miljøstasjon ved behov. (ligger like borti veien her) -kartonger av melk,juice og biola skylles og brettes. legges i pose oppi pappkontainer under vasken har jeg restavfall, plast og bioavfall i egne bøtter. kurv oppå mikroen til papp/papir som tømmes hver dag. restavfall her er: bleier, chipsposer, skitten plast, hyssing, t-lys kopper, gavepapir og sløyfer. sikkert mer jeg ikke kommer på. vi har en eneste pose fra under vasken i måneden. Så sorteringen hjelper veldig her. Plast utgjør den største delen. Sjekk med din kommune hva de tar mot og hvor...

©Miss Fat skrev:
Jeg er sorterings-Hitler. Vi sorterer; -plast, tømmes på miljøstasjon 2gng i uken -bioavfall. bananskall, brukt tørkepapir, vått avispapir, matrester og matavfall og altg fra hagen -papp/papir og alt av reklamer. -glass og metall leveres til miljøstasjon ved behov. (ligger like borti veien her) -kartonger av melk,juice og biola skylles og brettes. legges i pose oppi pappkontainer under vasken har jeg restavfall, plast og bioavfall i egne bøtter. kurv oppå mikroen til papp/papir som tømmes hver dag. restavfall her er: bleier, chipsposer, skitten plast, hyssing, t-lys kopper, gavepapir og sløyfer. sikkert mer jeg ikke kommer på. vi har en eneste pose fra under vasken i måneden. Så sorteringen hjelper veldig her. Plast utgjør den største delen. Sjekk med din kommune hva de tar mot og hvor...

Jeg digger sorterings-hitlere :D

Jeg er hakket verre enn deg :P

Vi har 3 forskjellige poser inne,
blå - plast,
grønn - matavfall,
vrengt dagligvarepose, eller hvit - restavfall. Alt som ikke går andre plasser....

Så sorterer jeg papp og papir. Hver minste papirbit går i den. Til og med pappen inni dorullene :P Tomme konvolutter osv...
Har en stor grønn dunk til den.

Så sorterer jeg glass og metall i en plastdunk inne på vaskerommet. Tømmer den ved behov.

Skyller, bretter og stapper melk og juicekartonger. GÅr i den grønne pappdunknen.

Lyspærer går i en pose som leveres på sånn miljøstasjon på butikken.

Batterier putter jeg også i en pose som leveres på samme plass som lyspærene.

Tøy som ikke passer barna går til naboen :D Tøy som ikke passer meg går til fretex.

Til nå har jeg vært slapp på dette, har sortert bio, papir/papp og restavfall er alt mulig annet. De henter plast 1 gang i mnd tror jeg det er, så skal virkelig bli flinkere til dette. Glass hiver jeg i glasskontainer rett borti her. Vi får utlevert plastposer (store) til å ha plastavfall i, men det er så ugunstig å ha alt av søppelbøtter osv på kjøkkenet, har ikke plass under vasken, der er bio og rest. Derfor har det blitt til at jeg hivet alt i restavfallet... Vil ikke ha det stående ute (altså ikke i skap) heller, ser ikke fint ut. Så må tenke litt på hvordan jeg skal få gjemt det:P

Ohh, never mind, fikk en ide:P Vi har en gammeldags søppelkasse stående ute som ikke brukes siden det nå har kommet de nye grønne sorteringsboksene:P Kan jo bruke den til plast

Sannheten skrev:
Hos oss skal bleier og bind i matavfallet :/

Virkelig? Vet at matavfallet er søppel men syns det var litt ekkelt fordi Her står det i søppelkalenderen at det IKKE skal i bio men i rest. Rart at det er forskjellig...

Her også sorteres alt :)
Digger at kommunen her har sørget for at vi kan sortere alt her hjemme og at vi har 5 ulike dunker som tømmes her :)

Restavfall - nesten aldri noe i den!
Papir
Plast
Matavfall
Glass og metall

Kom på en ting som irriterer meg at skal i restavfallet og det er poser med pulversaus. De burde da klarer å lage slike poser også som kan resirkuleres :O ???

Sorterer svært nøye og merker man blir mer bevisst av dette. Tar litt tid, dette, men synes det er en liten pris å betale for at man faktisk kan gjenbruke en del av ressursene.

- Plast i blå poser: skyller og tørker plastavfall. Det som er skittent må i restavfall. Store menger plast og dette er den posen som må tømmes daglig.
- Matavfall i grønne poser: alt matavfall, men ikke planterester osv (døde blader på inneplanter f.eks, det skal i restavfall).
- Papir har vi i egne containere her vi bor og vi sorterer alt papiravfall ut (mottar ikke uadressert reklame, har reservert oss mot det).
- Glass og metall i egne innsamlingscontainere i nabolaget.
- Elektrisk avfall leveres i elektrobutikker (batterier, lyspærer, alt av ledninger/kabler osv).
- Klær gir jeg bort til venner og familie som mer enn gjerne arver. Eventuelt gis det til Fretex.
- Spesialavfall leverer jeg på bensinstasjonen.

Solvit skrev:
Digger at kommunen her har sørget for at vi kan sortere alt her hjemme og at vi har 5 ulike dunker som tømmes her :)

Papir
Plast
Matavfall
Glass og metall

Kom på en ting som irriterer meg at skal i restavfallet og det er poser med pulversaus. De burde da klarer å lage slike poser også som kan resirkuleres :O ???

Noen sauser fra Toro f.eks kan gå i plastavfall..

Dette fikk jeg til svar da jeg henvendte meg til de for å vite hvordan sortere avfall.

Til orientering anvender Toro i prinsippet 2 forskjellige poselaminater:

Et laminat bestående av plast/papir/alu hvor papir dominerer (nesten 50%).
Alle produkter som har sveis på alle 4 kanter, f.eks. alle supper og
sauser,ol.  anvender dette laminatet.  Disse posene skal sorteres som
restavfall. Restavfall i Norge går til forbrenning og utnyttes i stor grad
som energigjenvinning.

Et laminat bestående av plast/alu hvor plast dominerer. Alle produkter som
har en ryggfinne-sveis, f.eks. vaffler, røre,ol. anvender dette laminatet.
Disse posene skal sorteres i plastavfall.

Vi er i en prosess hvor merking for kildesortering blir påført all vår
emballasje. Det vil ta noe tid før alt er gjennomført fordi vi vil unngå
kast av emballasje som allerede ligger på lager. Kast er også et
miljøaspekt så det er mye å ta hensyn til.

Frøken Hege skrev:

Solvit skrev:

Papir
Plast
Matavfall
Glass og metall

Dette fikk jeg til svar da jeg henvendte meg til de for å vite hvordan sortere avfall.

som energigjenvinning.

Det er de jeg har uthevet jeg tenker på, alle andre går i plasten :) Tusen takk for godt utfyllende svar :)

Solvit skrev:

Frøken Hege skrev:

Solvit skrev:

Papir
Plast
Matavfall
Glass og metall

som energigjenvinning.

Det er de jeg har uthevet jeg tenker på, alle andre går i plasten :) Tusen takk for godt utfyllende svar :)

Men jenter... dere må lage sausene fra bunnen av :P

Hellstrøm hadde ikke likt disse posesausene...

Hilsen posesaus-bruker selv

Moderator Marthe skrev:

Men jenter... dere må lage sausene fra bunnen av :P

Hellstrøm hadde ikke likt disse posesausene...

Hilsen posesaus-bruker selv

Ja, du sier noe, men er ikke alltid smaken på saus laget fra bunden blir like god dessverre :( 
Hilsen travle "karrierekvinne"

©Miss Fat skrev:

Skitten plast kan man da vaske? Og chipsposer skal sorteres som plastemballasje, ikke i restavfallet. ;)

Back
Topp