Dere son har barn med briller.

mortilto

Forelsket i forumet
Jenta mi på 5 år har hatt briller i ca et år nå.

Det jeg lurer på er hvor ofte dere må bytte ut glassene i brillene? Vi har byttet allerede 3 ganger. Ene gangen for at det var kommet en stor ripe midt på glasset, andre gangen fordi infatningen var ødelagt så glasset falt ut på grusen i barnehagen og siste gangen fordi hun måtte ha sterkere styrke på glassene.

Nå er det ca 2 mnd siden hun fikk nye glass, og nå har hun greid å få mange store striper på ene glasset. Jeg aner ikke hvordan det har skjedd. Vi prøver hele tiden å fortelle henne at hun må behandle brillene fint. Men hun er jo tross alt bare 5 år.

Føler det er så kjipt å måtte gå til optiker og bytte igjen. Det er jo ikke så lenge siden hun fikk nye glass.

Hvor ofte har deres barn måttet bytte ut glass i brillene sine?

Ps. Vi får dekket glassene hos NAV.

Dytter litt jeg;-)

Nå har min 4-åring bare hatt briller i 1 år, men vi har enda ikke trengt å bytte. Han skal til øyelege i februar og da regner jeg med at han må skifte styrke og at de derfor må byttes. Var ikke mye til hjelp det her da men.. ;)

Tusen takk for svar:)

Ser jo at vi har byttet mye mer enn dere. Vi har jo bare hatt brillene i litt over ett år vi også...

Håper at vi ikke trenger å bytte på lenge etter dette:)

jeg har en gutt på 4,5 år. Han fikk briller for 3-4mnd siden. Har byttet glass en gang pga stor ripe i ene glasset. Ser nå at det er mange små riper i glassene, så mulig vi må bytte igjen neste gang vi skal på kontroll. Det viktigste er jo at brillen fungerer som den skal og riper i glasset er jo sikkert ikke behagelig å se med. Så jeg tenker sånn at vi får bytte glass når vi trenger det, om det er to eller seks ganger i året. Men hadde kanskje tenkt annerledes om ikke nav dekte det.... :)

Jenta mi er 6 år og har hatt briller nå i ca 1 år. Og vi har enda ikke skiftet glass.. Men skal på kontroll i slutten av januar og regner med at hun må ha nye glass da. Ser det er begynt å bli noen små riper i glassene...

Jeg har ikke, men gutten til venninna mi har. Han er 5 år og har hatt briller i nesten ett år. De har blitt behandla tøft de brillene, og mista rett som det er, men på en eller annen mystisk måte går det alltid bra. Brillene blir funnet igjen gang på gang og de har enda ikke bytta glass

Guten vår fekk dei første brillene sine ved 3 år og 8 mndr. Bytta briller/glas ved:

* 3 år og 9 mndr. - fordi vi hadde fått anbefalt briller som viste seg å vere for små, passa best for barn opptil tre år
* 4 år og 6 mndr. - fordi han skulle ha ny styrke
* 5 år og 4 mndr. - fordi glasa var så ripete
* 6 år og 4 mndr. - fordi han skulle ha ny styrke (men då var glasa og rimeleg ripete, så vi måtte vel bytta snart uansett)

Så lenge ein får glasa dekka gjennom NAV har eg ingen betenkeligheter med å få nye briller når det trengs. Kriteriet for å få det dekka (utover erklæring frå augelege sjølvsagt) er vel at brillene er så øydelagt at det ikkje er hensiktsmessig å bruke dei lengre, enten det er innfatninga som er knekt eller om det er glasa som er ripete.

Guten vår er eit forsiktig barn, og han har alltid behandla brillene pent. Hadde han vore ein meir livlig type tvilar eg ikkje på at vi måtte ha skifta oftare enn det vi gjer.

Back
Topp