Dere som vil fjerne kontantstøtten...

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2970587.ece

Utdrag fra linken;

Hvis en av foreldrene trives med å være hjemme, er i god psykisk balanse, har økonomisk mulighet for det og overskudd nok til å gi den lille adekvate og varierte erfaringer, er jeg likevel ikke i tvil om at det er det beste omsorgstilbudet som eksisterer for barn mellom ett og to år.

Dere som er imot kontantstøtta og sier at staten ikke skal betale bla bla bla...
Er dere imot barnetrygda å da eller??
Er det riktig at man liksom skal få 970kr i mnd fram til barnet er 18 år??!

Jeg er SÅÅÅÅ FOR kontantstøtta!!
Den har gitt meg muligheten til å gå hjemme med jentene mine!!
3300kr hjelper masse på her!!
Og i tillegg jobber jeg som vikar slik at jeg tjener 3-4000kr ekstra i mnd!
Greit, det er lite, men det holder[:D]
TAKK OG PRIS FOR KONTANTSTØTTA!!!
Og neiiii, jeg er IKKE lat!!

ORIGINAL: fairy

ORIGINAL: Azoria

Dere snakker som om man får kontantstøtta frem til barnet begynner på skolen. Kontantstøtta ble innført for at flere kunne velge å være hjemme med barna til de ble 3 år. Det er faktisk stor usikkerhet rundt hvor bra det er for så små barn å være i barnehage!

Kan jeg få se dokumentasjon på denne påstanden?

http://www.forskning.no/artikler/2008/september/192316

Der har du en. Denne er jo for barnehage, men trekker frem noen forskningsresultater.

http://www.nrk.no/nyheter/1.6509343

Her er en til. Her trekkes det sosiale frem som en god grunn til barnehage uten tanke på at barn kan ha kontakt med andre barn uten barnehagen. I tillegg går det på MORS karriere, ikke hva som er best for barnet.

Her er videre link fra artikkelen over:
http://www.apollon.uio.no/vis/art/2009_1/artikler/barnehagebarn

ORIGINAL: Thunderella

ORIGINAL: Oline

De som faktisk tror at det staten evt sparer på å avskaffe kontantstøten uavkortet vil bli brukt på barnehager er i beste fall direkte naive.

Uansett så koster det staten betydelig mer enn 3300 kr/mnd å drifte en barnehageplass.

Når Krf fikk innført kontantstøtten var det jo meningen at denne skulle økes, sånn at valget mellom kontantstøtte og jobb blir litt mer reelt.

Dere som er så skeptisk til kontantstøtte, hva synes dere om foreldrepermisjon og foreldrepenger da?
Har dere benyttet dere av det?
Er ikke det like mye latskap og snylting på felesskapet? Man mottar jo penger av staten da, bare at det heter noe annet.
Og man har faktisk rett på 2 års permisjon etter at man får barn (bare at det andre året er uten foreldrepenger)
Eller er det i det øyeblikket at man har vært hjemme i 44 eller 54 uker at det PLUTSELIG er giddeløshet?

Altså, for det første så er permisjonspenger og kontantstøtte to vidt forskjellige ting!! Permisjonspengene er noe du får når du har vært yrkesaktiv i svangerskapet, og i de fleste tilfeller er det arbeisgiver som betaler disse pengene. Ikke staten.
(Og ja, arbeidsplassen får dekket dette opp igjen av nav, men igjen.. Det er arbeidsgiver som betaler DEG!)

For det andre så finnes det ikke noe alternativ det første året.
Barnehager er jo noe som samfunnet tilbyr arbeidstakere slik at de kan arbeide selv etter de har fått barn. Hadde det vært slik at de hadde hatt et tilbud til nyfødte eller barn på godt under året så ville kanskje situasjonen vært annerledes. Men det er den ikke!!
Det er lagt opp til at man er hjemme med barnet det første året, etter dette venter arbeidslivet igjen!

Permisjonspengene er dine opptjente penger. Penger du har krav på.
Kontantstøtte derimot er i mine øyne penger du GJØR krav på ved å være hjemme. Enda det finnes et fullgodt alternativ i barnehagen velger mange å være hjemme.

Flott at mange vil det, men det synes jeg de skal bekoste selv.

Får avskaffe barnetrygden også da?

Barnetrygden er noe ALLE får. Men ja,de må gjerne avskaffe den når de får innført 100 % barnehagedekning! Da kan de heller kutte prisen tilsvarende, så er det fortsatt likt for alle..

Blir aldri likt for alle for det er ikke alle som vil ha barna i barnehagen! Hvorfor skal dere få masse støtte av staten i form av gratis/billig barnehage og andre ingenting? Og fordi man går hjemme ett par år ekstra, betyr det ikke at man ikke har jobbet og betalt skatt som andre folk.

Hjemmeværende får kontantstøtta, dere andre slipper å betale hva barnehagen EGENTLIG koster. Skal man begynne å sammenligne der, så er det jo ingen tvil om hva som er dyrest?

Hvorfor er det riktig at dere skal FÅ 3300,- i mnd?
Er ikke alle som har mulighet til å være hjemme noe lenger enn et år..

Nei, kjære... Kan godt fjerne kontantstøtten. Samtidig fjerner vi gratis sykehus, egenandel på lege, gratis skole politi, brannvesen, barnetrygd, uføretrygd, permisjonspenger, nedsatt barnehagepris osv. Må jo være likt for alle vettu!

Forklar meg logikken i den der er du snill?
Du er virkelig ikke så god på å argumentere når du kan klare å lire av deg slike ting..

Du argumenterer med at noen får noe DU IKKE får, og det er feil. Hvorfor skal noen få gratis sykehus når andre aldri benytter seg av det? Hvorfor skal noen få uføretrygd og andre ikke. Argumentasjonen din fungerer ikke. Er det jeg prøver å vise. Er MYE i samfunnet enkelte får, og ikke andre. Hvorfor skal jeg betale skatt for at du skal få billigere barnehage? Vi kan holde på slik i evigheter...

De som faktisk tror at det staten evt sparer på å avskaffe kontantstøten uavkortet vil bli brukt på barnehager er i beste fall direkte naive.

Uansett så koster det staten betydelig mer enn 3300 kr/mnd å drifte en barnehageplass.

Når Krf fikk innført kontantstøtten var det jo meningen at denne skulle økes, sånn at valget mellom kontantstøtte og jobb blir litt mer reelt.

Dere som er så skeptisk til kontantstøtte, hva synes dere om foreldrepermisjon og foreldrepenger da?
Er ikke det like mye latskap og snylting på felesskapet? Man mottar jo penger av staten da, bare at det heter noe annet.
Og man har faktisk rett på 2 års permisjon etter at man får barn (bare at det andre året er uten foreldrepenger)
Eller er det i det øyeblikket at man har vært hjemme i 44 eller 54 uker at det PLUTSELIG er giddeløshet?

Altså, for det første så er permisjonspenger og kontantstøtte to vidt forskjellige ting!! Permisjonspengene er noe du får når du har vært yrkesaktiv i svangerskapet, og i de fleste tilfeller er det arbeisgiver som betaler disse pengene. Ikke staten.
(Og ja, arbeidsplassen får dekket dette opp igjen av nav, men igjen.. Det er arbeidsgiver som betaler DEG!)

Barnehager er jo noe som samfunnet tilbyr arbeidstakere slik at de kan arbeide selv etter de har fått barn. Hadde det vært slik at de hadde hatt et tilbud til nyfødte eller barn på godt under året så ville kanskje situasjonen vært annerledes. Men det er den ikke!!
Det er lagt opp til at man er hjemme med barnet det første året, etter dette venter arbeidslivet igjen!

Kontantstøtte derimot er i mine øyne penger du GJØR krav på ved å være hjemme. Enda det finnes et fullgodt alternativ i barnehagen velger mange å være hjemme.

Barnetrygden er noe ALLE får. Men ja,de må gjerne avskaffe den når de får innført 100 % barnehagedekning! Da kan de heller kutte prisen tilsvarende, så er det fortsatt likt for alle..

Blir aldri likt for alle for det er ikke alle som vil ha barna i barnehagen! Hvorfor skal dere få masse støtte av staten i form av gratis/billig barnehage og andre ingenting? Og fordi man går hjemme ett par år ekstra, betyr det ikke at man ikke har jobbet og betalt skatt som andre folk.

Hjemmeværende får kontantstøtta, dere andre slipper å betale hva barnehagen EGENTLIG koster. Skal man begynne å sammenligne der, så er det jo ingen tvil om hva som er dyrest?

Nei, kjære... Kan godt fjerne kontantstøtten. Samtidig fjerner vi gratis sykehus, egenandel på lege, gratis skole politi, brannvesen, barnetrygd, uføretrygd, permisjonspenger, nedsatt barnehagepris osv. Må jo være likt for alle vettu!

Du er virkelig ikke så god på å argumentere når du kan klare å lire av deg slike ting..

Du argumenterer med at noen får noe DU IKKE får, og det er feil. Hvorfor skal noen få gratis sykehus når andre aldri benytter seg av det? Hvorfor skal noen få uføretrygd og andre ikke. Argumentasjonen din fungerer ikke. Er det jeg prøver å vise. Er MYE i samfunnet enkelte får, og ikke andre. Hvorfor skal jeg betale skatt for at du skal få billigere barnehage? Vi kan holde på slik i evigheter...

Men altså det var jo du som skrev noe slikt som arument!!
Jeg satte det bare påpekte hva du selv hadde skrevet..

"Hvorfor skal dere få masse støtte av staten i form av gratis/billig barnehage og andre ingenting?"

Dette var dine ord!!

Men altså det var jo du som skrev noe slikt som arument!!
Jeg satte det bare påpekte hva du selv hadde skrevet..

"Hvorfor skal dere få masse støtte av staten i form av gratis/billig barnehage og andre ingenting?"

Dette var dine ord!!

Du sier det samme, bare ikke like direkte. Slik tolker jeg dine argumentasjoner. Du argumenterer MOT noe, uten å se at ditt eget alternativ egentlig ikke er noe bedre.

Jeg er for likestilling.
Problemet er at jeg VET at kvinnekamp og likestilling innebærer at alle kvinner skal ha frihet til å velge om de vil være arbeidstakere på heltid eller deltid, eller hjemmearbeidende husmødre.
Men INSTINKTET mitt sier at alle som velger seg bort fra arbeidsmarkedet skader kampen om likelønn, likestilling osv. - selv om hodet mitt altså er fullt klar over at arbeidsmarkedet er en kamparena hvor ting foregår på mannens premisser.
Jeg jobber med disse følelsene, men reagerer dessverre ofte negativt når jeg hører at folk velger å gå hjemme med barna - men bare fordi MIN ettåring stooortrivdes i barnehagen betyr jo ikke det at det er riktig for andre!

I tillegg har jeg lettere for å godta at kvinner med/under utdannelse eller jobb tar seg et ekstra friår, enn at (unge) kvinner uten utdannelse eller arbeidserfaring blir gående hjemme og la seg forsørges av samboeren - rett og slett fordi jeg ser så mange fortvilte alenemødre som blir stående igjen på bar bakke når de plutselig ikke har noen forsørger lenger, og ikke har NOENTING å falle tilbake på. Eller enda verre - de som blir værende i helt uholdbare forhold fordi de ikke tør å gå - fordi de vet de ikke har noe å falle tilbake på... [8|]

Men dette er som sagt MINE hang-ups. [;)]
Selvfølgelig ergrer det meg også at det så og si bare er kvinner som tar ut kontantstøtte for å være hjemme - er det virkelig slik at ALLE kvinner finner seg menn med høyere lønn, eller at alle menn finner seg kvinner med lavstatusyrke og lav lønn? [8|]
Eller har ikke lønn så mye å si når mor vil være hjemme?
Jeg vet ikke jeg - jeg vet bare at en del av meg synes vi bør ha ca. 10 000 i kontantstøtte, slik at det å være hjemme et år ekstra blir et reelt alternativ for flere, og en annen del av meg synes vi skal fjerne hele greia siden vi mangler arbeidskraft her i landet og vi må ha flere kvinner ut i full jobb! [8D][:D]

Jeg vil at kontantstøtten skal bli. Det er fordi jeg selv vil velge når jeg skal sende min sønn i barnehagen.
Syns 1 år er for tidlig, og vil derfor ha han hjemme til han er 1,5 år.. Deretter i barnehage. [:)] Jeg har
allerede nå begynt å legge av penger så jeg kan være hjemme lengre.
Og hvis kontantstøtten skal bort, får de få andre alternativer enn å måtte ende ungen i barnehagen.
Feks øke permisjonstiden

ORIGINAL: siljegulli

Mange gode grunner:

- Bedre barnehager
- Billigere barnehager
- Bedre og mere tilbud for barna i barnehagen
- Mødre som ikke gidder jobbe, må komme seg ut i arbeid (færre arb.ledige-mere arb.kraft)
- Innvandrerbarn blir integrert

+ tusen andre grunner! Er ikke så inn i politikk, så sikkert andre som kan gi skikkelige svar.

Men du sier at det blir færre bhg-plasser... Fjernes kontantstøtten, blir det jo mere penger til barnehagene, så der tror jeg du tar litt feil. Større muligheter for utvidelse og bygging av flere bhg`er.
Er jo ikke sånn at kontantstøtten forsvinner over natta, det blir jo gradvis.

Det kan godt hende at barnehagene blir billigere, men antall kroner sier ingenting om kvalitet..... [;)]

ORIGINAL: RenathePro

Jeg synes knøttet er for liten til å begynne i barnehage når han er 11 måneder gammel, så jeg vil vente et halvt år for så å begynne i jobb igjen. Da hadde virkelig kontantstøtten hjelpt oss i en kinkig situasjon. Jeg fikk ikke et barn for å ha han i barnehagen. Så lenge vi har mat på bordet og alle er sammen så betyr liksom ikke alle de overfladiske tingene som en som regel skaffer seg med å være i jobb noe. Jeg har vært i fast jobb siden jeg var 17 år, det er ikke fordi jeg ikke gidder at jeg skal tilbake til jobb, og slik er det helt sikkert med de aller fleste.
Hvorfor noen av dere hisser dere opp over hjemme mammaer det skjønner jeg ikke. Min første tanke er store lån og kreditter faktisk [:)] Må i jobb ellers mister dere hus og bil eller noe slikt tull. Det er fullt mulig å ha det bra å bo billig altså. Og forresten det er ikke alle som får seg jobb for tiden.. 

Men hvorfor skal samfunnet sponse deg fordi du VELGER å gå hjemme?
Barnehagen er faktisk en tibudt tjeneste til arbeidstakere, ikke en pålagt instans!! Hvis du vil gå hjemme med dine barn, så synes jeg det er kjempeflott!! Men jeg synes også at det er noe din familie burde bekoste selv..

Sign!! Det lurer jeg også på.....

ORIGINAL: *ToSøteSmå*

ORIGINAL: PuseGull

JEG tror at det er mange som sier at de ikke "kan" jobbe, for da er de unnskyldt fordi de ikke jobber. Og at mange av disse rett og slett ikke gidder. Det er ikke snakk om noen her inne.

Jeg for min del kunne tenkt meg å gå hjemme med snupp til hun ble 2-3 år, men min mann tjente for mye til at jeg fikk kontantstøtte, og vi hadde ikke hatt råd til å leve på bare hans lønning.

Ehhh.. javel?
Alle som ikke bruker bhgplass får kontantstøtte, uavhengig av inntekt, så det der er bare bull..

sign

Veldig enig med henne over her[:)] Jeanies lille verden...
Sålenge kontantstøtta brukes RETT, synes jeg det er helt greit med kontantstøtte.
Synd at misbruk av den, skal gå utover de som trenger den og bruker den rett.

Back
Topp