Dere som syr maitai`er

Lena27

Elsker forumet
hvor breder er stroppene som går over skuldrene?/den andre
å hvor lange?
skal sy til tutta på 3 mnd.

ser det er litt forskjellige modeller hvilke er beste?

ja fortell meg det jeg bør vite

anbefaler deg en titt på denne "oppskriften" på meitai.

http://www.tettinntil.no/Instruksjoner_sysiden_asiatisk_meitai1.htm

Dessutne bør du ha i bakhodet at stroppevinkelen og polstring har mye å si for bærekomfort, og det er litt smak og behag. Å prøve andre er verdifullt erfaringsgrunnlag, så om du har muligeht til å komme deg på et bæretreff er det å anbefale. Men har du ikke denne muligheten, så får du prøve deg litt frem. Vit da at det ikke er sikkert en første du syr er helt ideel. Men, det vet du kanskje ikke før du får prøve en som ER bedre...

takker :) Hadde alt printa ut forklaringa på den der.Men syns å ha sett at andre lager uten den insvingen. Men er kanskje bedre med den.

Det er, igjen, litt smak og behag...

når du skal sy til en så liten baby er innsvinget panel en fordel. da får babyen riktig sittestilling.
jeg syr stroppene ca. 11-12cm brede, alle tre. og ca 210-220 lange. her må du nesten se litt ann, hvis du eller mannen er enten lange eller brede, kan det være greit med enda lengre stropper. jeg sydde en mt med 240 cm lange stropper, og den passet min mann best. han er ganske kraftig og bred. du bør også polstre stroppene mer enn det som står i oppskriften. jeg bruker 2 lag platevatt og to lag fleece, i alle stroppene.
bare spør hvis det er noe mer du lurer på =)

men sier meg enig med stella, her, det kan være en fordel å prøve en mt før du syr. absolutt ingen nødvendighet, men en fordel. hvis du ikke har mulighet til det, må du være forberedt på at mt'en kanskje ikke blir ideell. det er uansett bedre å bære i enn de bæreselene man kjøper.[:)]

ORIGINAL: dumidalia
 det er uansett bedre å bære i enn de bæreselene man kjøper.[:)]

Med mindre man kjøper en meitai da. [;)] Sydd "proffejsonelt". Eller en god (dvs ergonomisk riktig) formsydd bæresele (f.eks yamo, ergo, beco eller papatum)

tusen takk for hjelpa. Men da blir det med insvinget panel.

kjenner ingen som har MT så må sy uprøvd.

Er Sove hette noe jeg bør ha, ? at jeg vil angre på om jeg ikkje lager det? 

ORIGINAL: Lena25

tusen takk for hjelpa. Men da blir det med insvinget panel.

kjenner ingen som har MT så må sy uprøvd.

Er Sove hette noe jeg bør ha, ? at jeg vil angre på om jeg ikkje lager det? 

ja, jeg vil si at sovehette er en fordel. det er fort gjort å lage, og veldig enkelt.
du kan feste den med trykknapper, slik (jeg tror) det står i den oppskriften, eller du kan sy den fast i panelet.

Nå vet ikke jeg hvor du bor i landet, men det arrangeres treff med bærere hvor du får prøvd meitai og andre bæretøy mange steder. Og det er meget lav terskel og helt ufarlig å møte opp altså!

(Jeg har vært på treff uten bæretøy og uten baby jeg, bare skravla med andre, gikk så fint så)

Sovehette kan nok være veldig greit, i alle fall om du ikke lager så høyt panel at der er hodestøtte i det (noen merker som selges har det) rett og slett fordi hodet til et barn som sovner gjerne faller i ugunstige stillinger... Særlig uvurderlig er dette dersom/når du etterhvert begynner å bære på magen når barnet er litt større (de fleste begynner ikke med det før ungen passerer et halvt år i alle fall, men det er ikke noe i veien or å gjøre det allrede altså, om du skulle føle deg med komfortabel med det)

ORIGINAL: *Stella*

Med mindre man kjøper en meitai da. [;)] Sydd "proffejsonelt". Eller en god (dvs ergonomisk riktig) formsydd bæresele (f.eks yamo, ergo, beco eller papatum)

hihi, selvsagt. men du risikerer jo faktisk det samme da, individuelle preferanser og sånt...
nå får jeg sikkert noen på nakken, men jeg mente babybjørn o.l. [:D]

hihi, selvsagt. men du risikerer jo faktisk det samme da, individuelle preferanser og sånt...

skjønte at du egentlig mente BB ja, og er helt enig med deg, en skal sy en dårlig meitai (eller knytte den feil på) for at resultatet skal bli dårligere enn BB. Om man sørger for støtte fra knehase til knehase, og knærene høyere enn rompa har i alle fall barnet en mye bunbstigere stilling der enn om de henger og dingelr etter skrittet i en BB. Så får det nå heller være at mor kanskje må sy en meitai eller tre før hun får tilden helt ideelle komforten for seg selv.

(og ja, individuelle preferanser gjør at også å kjøpe er en risiko. Dog, om man kjøper av de nettbutikkene i norge som sleger meitai, så er man ganske sikker på at man får en med meget god kvalitet og sånn da i alle fall, selv om preferanser gjør at noen liker noen bedre enn andre)

skjønte at du egentlig mente BB ja, og er helt enig med deg, en skal sy en dårlig meitai (eller knytte den feil på) for at resultatet skal bli dårligere enn BB. Om man sørger for støtte fra knehase til knehase, og knærene høyere enn rompa har i alle fall barnet en mye bunbstigere stilling der enn om de henger og dingelr etter skrittet i en BB. Så får det nå heller være at mor kanskje må sy en meitai eller tre før hun får tilden helt ideelle komforten for seg selv.

(og ja, individuelle preferanser gjør at også å kjøpe er en risiko. Dog, om man kjøper av de nettbutikkene i norge som sleger meitai, så er man ganske sikker på at man får en med meget god kvalitet og sånn da i alle fall, selv om preferanser gjør at noen liker noen bedre enn andre)

vi er jo så enige [:)]
så faktisk ei dame på senteret her hjemme med en baby i mt, og hun hadde knytt den så inderlig feil at jeg så det som min plikt å hjelpe henne... ungen hang bare og dingla og hun gikk nesten sidelengs. når jeg hadde hjulpet henne å knytte den skikkelig på, var hun helt sjokkert for at det gikk an å bære så komfortabelt[:D] nå skal det sies at hun hadde fått den hos ei venninne som ikke hadde likt den, så jeg gjetter at grunnen ligger i knytingen der også...

Stor sjangs for at venninnas problem lå i knyttingen da ja...

Å lære å knytte den på seg rett er selvsagt helt vesentlig.

Men et klue: Om det ikke er behagelig, er det høyst sansynlig feil....

Back
Topp