Dere som synes selv dere spiser sunt

Audrey

Elsker forumet
Marsboerne
Hva spiser dere hver dag? Altså, hvilke måltider, typisk mat til hvert måltid, og mengde? Hvor mye trener dere, og hva slags mat spiser dere absolutt ikke? Lettprodukter eller ikke? Søtt/fett?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg i perioder i livet har spist for lite, for ensformig og delvis for kalorifattig, i tillegg til å trene mye. Nå prøver jeg å få et normalt sunt kosthold, men synes det er vanskelig å vite hvor mye og hva slags mat jeg bør spise, og å finne den gode balansegangen mellom sunn/usunn mat og bra trening. Har lett for å bli enten eller, enten er jeg alt for sunn, eller så spiser jeg alt jeg kommer over av usunn mat. Så jeg trenger tips til hvordan en NORMALT sunn dag kan se ut! [:)]

Nå trener ikke jeg, men går litt turer og skal igang med å sykle nå som snøen endelig er borte.[;)]
Ikke er jeg så forbanna sunn, men prøver å være.

Min vanlige spisedag:
Frokost: Brødskiver med pålegg(Helst magert pålegg)
                Melk eller jucie.
                Eller frokostblanding med frukt.
Mellommåltidene mine består stort sett av frukt og/eller knekkebrød, av og til brødskiver.
Middag: Potet/ris/pasta med grønnsaker eller salat, og evnt fiskeboller/fisk/kjøtt/kjøttkaker etc.
Kveldsmat: Samma som frokost, men her kan jeg og gjerne lage meg litt diverse suppe..

Vet ikke om d hjalp, men noe tips hvertfall..[;)]

ORIGINAL: Ju9ta

Nå trener ikke jeg, men går litt turer og skal igang med å sykle nå som snøen endelig er borte.[;)]

Min vanlige spisedag:
                Melk eller jucie.
Mellommåltidene mine består stort sett av frukt og/eller knekkebrød, av og til brødskiver.
Middag: Potet/ris/pasta med grønnsaker eller salat, og evnt fiskeboller/fisk/kjøtt/kjøttkaker etc.
Kveldsmat: Samma som frokost, men her kan jeg og gjerne lage meg litt diverse suppe..

Takk for tips! [:)] Men et spørsmål til: ca hvor mye spiser du til hvert måltid da? Hvor mange skiver, hvor mye middag etc?

ORIGINAL: audrey og VO

ORIGINAL: Ju9ta

Min vanlige spisedag:
                Melk eller jucie.

Takk for tips! [:)] Men et spørsmål til: ca hvor mye spiser du til hvert måltid da? Hvor mange skiver, hvor mye middag etc?

Til frokost og kvelds så kan d fort bli 2-3 brødskiver, og kanskje en youghurt. Spiser gjerne en god frokost jeg nå som jeg er gravid..[:)]
Mellommåltid, som oftest et eple/appelsin/ banan, d jeg måtte ha av frukt.Evnt  1-2 knekkebrød.
Middag: Spiser til jeg er mett jeg, og ikke overmett.
Ligger d igjen en bit med kjøttkake f.eks så spiser jeg ikke den, for jeg er mett.
Men 1,5 potet, mye grønnsaker, og 2 kjøttkaker da.. Bare for å gi deg et bilde.

Spiser meg sjeldent eller aldri overmett, men bare mett.. Tror d er viktig. Å så går d 3-4 timer mellom hvert måltid ca..[;)]

Ingen skjønner d der hvorfor jeg ikke spiser den siste biten lixom, klarer da den mener de.
Men er jeg mett så er jeg mett.
I mitt hodet så er all den overspisinga, skal bare bare,som gjerne gjør at vi legger mer på oss.
Er ingen sylfide jeg heller, men sånn passelig med noen ekstra kiloer..[;)]

EDIT: Forrige graviditet så spiste jeg mye junk, og lite sunn mat.. OG d svidde seg noe sinnsykt.
Så har ingen planer om d denne gangen..[;)]

Jeg skal ikke hevde at jeg alltid spiser sundt, men jeg prøver, og har noen prinsipper jeg prøver å følge:

Faset måltider:
Frokost, lunsj, frukt på tampen av arbeidsdagen, middag, kveldsmat (den er jeg dårligst på å holde)

Så skal alle måltidene inneholde noe frukt/grønt, noe fiber og noe protein.

Jeg er egentlig flinkest med frokosten: kornblanding med knuste linfrø og biola, og hjemmelaget fruktsmoothie[:)] 

Jeg spiser meg alltid mett, men prøver å ikke bli overmett. Vil hest holde forbrenningen oppe, så da tenker jeg at det er fint med fett (sundt) og ikke for lite mat.

[:)]

Takk for tips alle sammen! Ut fra det dere har skrevet, så tror jeg kanskje at jeg har klart å få til et ganske normalt kosthold likevel [:)]

Min dag ser som regel sånn ut:

Frokost: 2 skiver med servelat og majones/leverpostei/kremost el.l
Mellom: Yoghurt og en frukt
Lunsj: 2 skiver med pålegg/salat med egg og gjerne en frukt
Mellom: 1 skive med pålegg
Middag: Variert middagsmat, til jeg er mett (kanskje litt mer[:)])
Kvelds: Havregrøt/frukt/1 skive med pålegg

Har godteavtale med en venninne, så jeg spiser ikke snop, men kake/dessert er lov i helga eller ved spesielle anledninger. Trener kondisjon ca 2 timer i uka fordelt på 3 økter, og styrke 1 time i uka fordelt på to økter.

Eg meiner selv eg er sunn, så dette spiser eg ca til vanlig. Er 172 cm og veier vanligvis 59 kg. (lever på glutenfri kost da )

Frokost; 2 tynne knekkebrød med ost og skinke og salat agurk/ brunost, eller havregryn med nøtter eller tørket frukt m/melk eller oppi lite yoghurt beger

Mellom måltid; Alt av frukt og grønt, et eple, knaskegullerøtter ol.

Lunch; Veldig likt frokost, men da supplerer eg gjerne med 1 ekstra knekkebrød eller frukt ellers blir det for lite

mellom måltid; Frukt og grønt om det blir noe mellom. Av og til noe søtt som litt sjokolade

Middag; alt mulig sunt, alltid friske grønnsaker til fisk, kjøtt eller kylling

Kvelds; 2 Knekkebrød, eller fruktsalat oppi vanilje yoghurt med nøtter til.

Så må eg legge til at det er dager eg kan bake meg muffins og ha med meg, eg kan ta meg kaffe latte ute, meir sjokolade. Føler eg lever sundt og variert selv om eg ikkje orket å skrive alt her så eg kan fint skeie ut slik eg vil. Så har eg juice maskin og lager meg ofte grønnsaksjuice eller frukt juice. Hjalp det?

ORIGINAL: rosarose

Eg meiner selv eg er sunn, så dette spiser eg ca til vanlig. Er 172 cm og veier vanligvis 59 kg. (lever på glutenfri kost da )

Frokost; 2 tynne knekkebrød med ost og skinke og salat agurk/ brunost, eller havregryn med nøtter eller tørket frukt m/melk eller oppi lite yoghurt beger

Lunch; Veldig likt frokost, men da supplerer eg gjerne med 1 ekstra knekkebrød eller frukt ellers blir det for lite

mellom måltid; Frukt og grønt om det blir noe mellom. Av og til noe søtt som litt sjokolade

Så må eg legge til at det er dager eg kan bake meg muffins og ha med meg, eg kan ta meg kaffe latte ute, meir sjokolade. Føler eg lever sundt og variert selv om eg ikkje orket å skrive alt her så eg kan fint skeie ut slik eg vil. Så har eg juice maskin og lager meg ofte grønnsaksjuice eller frukt juice. Hjalp det?

Takk! [:)] Sånn juicemaskin, er det noe annet enn blender? Blander du ulik frukt/grønnsaker da, eller hvordan gjør du det?

ORIGINAL: audrey og VO

ORIGINAL: rosarose

Takk! [:)] Sånn juicemaskin, er det noe annet enn blender? Blander du ulik frukt/grønnsaker da, eller hvordan gjør du det?

Eg har kjøpt Philips sin juice maskin HR1865, valgte den som gir sunnest juice på grunn av presse metoden. Eg blander grønnsaker og frukt sammen ofte, som pære og stangselleri, eller 2 epler og 150 g brokkoli, blir ganske godt synes eg. Så er det lettere for meg å få i meg meir grønnsaker på den måten siden eg trenger fiberene på grunn av magen og dietten min[:)] Funne masse gode oppskrifter gratis på nett.

Spennende, kanskje jeg skal gå til innkjøp av en sånn jeg også! Trenger virkelig å få i meg mer grønnsaker iallefall! [:)]

[:)] Eg liker det at ungene også vil ha, har hjulpet litt, spesielt på eldste når det gjelder inntak[;)]

Så lurt å ta tak i kostholdet sitt nå - kjempe bra!

Prøver å spise regelmessig og sunt, men absolutt ikke slavisk...
Dagene ser omtrent slik ut:

Frokost: bolle med havregrøt kokt sammen med skrelt delt eple og kanel, noen ganger banan istede
Lunch: stor salat med stekt/grilla kylling. Bruker mye tomater, gjerne fetaost og avokado nam nam - eventuelt 3 knekkebrød med diverse pålegg..
Middag: variert men en tallerken med masse grønsaker, elsker brokkoli og ca ei potet/porsjon pasta og hva det nå er til middag...
Kvelds: ca 3 grove knekkebrød med ost/pålegg - masse agurk/tomat/paprika o.l. + en yoghurt

Mellom måltidene spiser jeg store mengder frukt, helt sikkert i overkanten av for mye, er gjerne oppe i seks-syv til dagen...
Prøver å erstatte dette med grønsaker innimellom, mitt lille prosjekt om dagen...

MASSE lykke til!!!

ORIGINAL: Lenelill

Så lurt å ta tak i kostholdet sitt nå - kjempe bra!

Prøver å spise regelmessig og sunt, men absolutt ikke slavisk...
Dagene ser omtrent slik ut:

Frokost: bolle med havregrøt kokt sammen med skrelt delt eple og kanel, noen ganger banan istede
Lunch: stor salat med stekt/grilla kylling. Bruker mye tomater, gjerne fetaost og avokado nam nam - eventuelt 3 knekkebrød med diverse pålegg..
Middag: variert men en tallerken med masse grønsaker, elsker brokkoli og ca ei potet/porsjon pasta og hva det nå er til middag...
Kvelds: ca 3 grove knekkebrød med ost/pålegg - masse agurk/tomat/paprika o.l. + en yoghurt

Mellom måltidene spiser jeg store mengder frukt, helt sikkert i overkanten av for mye, er gjerne oppe i seks-syv til dagen...
Prøver å erstatte dette med grønsaker innimellom, mitt lille prosjekt om dagen...

MASSE lykke til!!!

Takk for det! Har startet et "nytt og bedre liv" idag, synes det går fint! Hjelper med alle tipsene her, er veldig fantasiløs når det gjelder mat også, så moro å prøve noe nytt! [:D]

Alltid godt med litt inspirasjon! Blir ofte mye av det samme her også..
Nå sitter jeg og koser meg med fiskeburger til lunch - kjempe godt! Steiker fiskekarbonader og har det i grove polarbrød, masse frisk salat, kryddersmøreost og ketchup - nam nam:-)

Mmm, det hørtes godt ut! Og med grove polarbrød, det har jeg ikke tenkt på før, det er jo mye sunnere enn selv grove hamburgerbrød! [:)]

Back
Topp