Dere som strikker ulltøy..

healmor

Glad i forumet
Til dere som strikker ulltøy til baby`ne deres, hva slags ull bruker dere som ikke klør og som varmer..
Har tenkt å be en strikke ulltøy for meg. Og vet at merino ull ikke klør,men finnes det i garn/hobby butikker.
Og vet dere om oppskrifter som finnes på nett..?
[8|] [:)] [:-]

Babyull er kjempefint og selges vell i alle garnbutikker. Den kan som regel vaskes i maskin også.
Jeg har brukt mye tynn alpaca når jeg har strikket babytøy. Det er et kjempemykt garn og klør ikke. Men det må vaskes for hånd.
Så har du også garn fra nøstebarn og bånsull som du kan kjøpe i deres butikker eller på nett. Det er ubehandlet ullsom enda har di naturlige fettstoffene i ulla i behold. Dette gir garnet en bedre isolerende evne, nesten selvrensende, men må vaskes for hånd.

Har brukt alle disse og vært meget fornøyd. Så er d bare smak og behag hva du liker. [;)]

Mamma har strikt endel til meg, og hun bruker som regel noe som heter baby-ull.

Ellers har jeg kjøpt endel merino-ull hos nøstebarn (nostebarn.no). Der har de også oppskrifter du kan bestille. Masse deilige klær der![:)]

Masse oppskrifter gratis på garnstudio.no [;)]

babyull eller tynn alpakka bruker jeg. Alpakka er mye varmere enn vanlig ull, og så mykt og deilig!

Jeg liker godt å strikke i Lanett (Sandnesgarn) eller babyull fra Dalegarn. Disse har samme strikkefasthet, så kan strikke lanettmønster med dale-garn og omvendt [;)]

Ellers finnes jo også Babyull på Rema og Nille, men vet ikke hvordan kvaliteten på garnet der er. Lanett VET jeg er veldig bra. Klør ikke, og mykt for babyen + kan maskinvaskes.

Takk for hjelpen damer [:)]

Back
Topp