Dere som strikker! Hva gjør dere?

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg prøver og prøver å strikke ett plagg. Følger oppskriften og da ble den så liten at den passet bare en nyfødt baby[emoji23]
Gikk opp tre størrelser på pinnen (går jeg opp mer vill det bli stygt pga garnet) og fortsatt er den liten, passer akkurat nå. Jeg strikker vanligvis litt mellom løst og stramt, og har ikke hatt dette problemet før. Hva gjør dere når dere ikke får oppskriften helt til å stemme? Gir opp prosjektet eller bare fortsetter?
Jeg er ikke raskt og bruker lang tid om det ikke er bare frem og tilbake strikk. Så nå har jeg brukt 4 uker på noe jeg ser kanskje bare passer til høsten [emoji20]
Noen av der som vet om lette oppskrifter på en kjole eller lignende, for nå trenger jeg noe som gir meg motivasjon til å fortsette [emoji43]

Hadde blitt irritert og gitt opp driten eller spurt svigermor om råd til hva jeg måtte gjøre. :P Bruker du samme garnet som i oppskriften? Og pinnene?

Strikk prøvelapp og mål strikkefastheten

Prøvelapp er nok tingen ja:p da kan du regulere med pinnene så det blir riktig størrelse hvis jeg ikke tar feil.

Gå opp en størrelse altså ikke mer på pinnene. Men strikk en størrelse større.

Jeg har aldri opplevd dette, strikker tidvis litt stramt og justerer opp en pinnestørrelse, i alle fall på mønster

Strikk prøvelapp og mål strikkefastheten

Prøvelapp er nok tingen ja:p da kan du regulere med pinnene så det blir riktig størrelse hvis jeg ikke tar feil.

Skal jeg strikke en prøvelapp så bruker jeg 1 uke på å få ti cm i bredde og høyde...
strikker ikke så mye av gangen, det har jeg ikke tid til. Blir mest på tur i bil når ungene er stroppet fast[emoji23]
Så prøvelapp gidder jeg ikke[emoji51][emoji85]
Sikkert dumt, men kan ikke miste motivasjonen før jeg i det hele tatt har begynt på tingen som skal strikkes [emoji4]

Du kan også over til bittelitt tykkere garn (men ikke mye), hvis det er en mulighet. Eller ta det med i garnbutikken og spør om råd.

Gå opp en størrelse altså ikke mer på pinnene. Men strikk en størrelse større.

Jeg har aldri opplevd dette, strikker tidvis litt stramt og justerer opp en pinnestørrelse, i alle fall på mønster

Går ikke høyere opp i størrelse [emoji20]
Så det er ikke ett alternativ. Første gang jeg opplever dette også! Men men, får vel finne noe annet å strikke [emoji1]

Hadde blitt irritert og gitt opp driten eller spurt svigermor om råd til hva jeg måtte gjøre. :P Bruker du samme garnet som i oppskriften? Og pinnene?

Nei, ikke samme garnet og har gått opp tre størrelser på pinnene. Likevel for smått og jeg strikker ikke så stramt egentlig [emoji28]

Skal jeg strikke en prøvelapp så bruker jeg 1 uke på å få ti cm i bredde og høyde...
strikker ikke så mye av gangen, det har jeg ikke tid til. Blir mest på tur i bil når ungene er stroppet fast[emoji23]
Så prøvelapp gidder jeg ikke[emoji51][emoji85]
Sikkert dumt, men kan ikke miste motivasjonen før jeg i det hele tatt har begynt på tingen som skal strikkes [emoji4]
Tror jeg har strikket en prøvelapp i mitt liv, jeg er mer wing it typen selv:p hadde vært fornøyd med at det i det hele tatt kan brukes:)

Men om du har laget ett plagg på fire uker klarer du en liten prøvelapp på under uka:p eller du kan måle når du er i gang med neste prosjekt:)

Nei, ikke samme garnet og har gått opp tre størrelser på pinnene. Likevel for smått og jeg strikker ikke så stramt egentlig [emoji28]
Muligens garnet som er problemet da?

Tror jeg har strikket en prøvelapp i mitt liv, jeg er mer wing it typen selv:p hadde vært fornøyd med at det i det hele tatt kan brukes:)

Men om du har laget ett plagg på fire uker klarer du en liten prøvelapp på under uka:p eller du kan måle når du er i gang med neste prosjekt:)

Plagget er ikke ferdig [emoji51][emoji23]
Bare sånn at jeg får prøvd det på, men mye igjen om jeg kan si det sånn...
Hele underdelen [emoji85]
Jeg har strikket noen plagg til nå, aldri opplevd dette før. Så tenker oppskriften er liten kanskje? Eller så strikker jeg kanskje annerledes med dette garnet [emoji38]

Garnet var så fint, derfor jeg bruker det. Håndfarget garn og blir fantastisk i rettstrikk, men får finne noe annet å bruke garnet på da [emoji1][emoji1303]
Men er det rett tykkelse på garnet, har det lik strikkefasthet som det det skulle vært?

Jeg tilpasser oppskriften til å passe min strikking [emoji6]

Skal sies at jeg lager oppskrifter selv når jeg ser for meg noe i hodet, og bruker de fleste andre oppskrifter mer som veiledning enn bruksanvisning [emoji85]

Jeg tilpasser oppskriften til å passe min strikking [emoji6]

Skal sies at jeg lager oppskrifter selv når jeg ser for meg noe i hodet, og bruker de fleste andre oppskrifter mer som veiledning enn bruksanvisning [emoji85]

Så god er ikke jeg, har ikke strikket så lenge [emoji23][emoji85]

Plagget er ikke ferdig [emoji51][emoji23]
Bare sånn at jeg får prøvd det på, men mye igjen om jeg kan si det sånn...
Hele underdelen [emoji85]
Jeg har strikket noen plagg til nå, aldri opplevd dette før. Så tenker oppskriften er liten kanskje? Eller så strikker jeg kanskje annerledes med dette garnet [emoji38]
Ååja:p såklart, er jo ikke høst ennå:D men jeg hadde tenkt at jeg gjør ferdig dette, for det er mye mer jobb å gjøre det på nytt:p

Back
Topp