Dere som slutter med nattmat.../OPPDATERT

marlang83

Betatt av forumet
Kristian får 2-3 flasker pr natt, og han er en ganske stor gutt. Så kan ikke holde på med den nattmaten i evigheter... Dessuten er det ganske slitsomt å gi den flaska. Eller selve flaska går det greit å gi, men han sliter så med å sovne etterpå. Så jeg bruker gjerne hvertfall en halvtime på å få han til å sovne igjen etter mat.

I natt var første natta med avvenning. Har bestemt meg for å trappe ned til EN flaske først, for så å kutte helt ut.
Han fikk siste måltid og la seg kl 07.00, så våkna han igjen kl 23.30 for å få mat. Surra lenge før han sovna, og våkna igjen kl 03.00 for ny flaske. Da prøvde jeg først med sutten... hjalp ikke... Så med vann... hjalp ikke... Så det endte med at han grein i 2 timer, (med trøst fra mor ca hvert 5 min.) SLITSOMT, og ikke minst så får jeg vondt langt inne i hjerterota. Men da er hvertfall DAG 1 unnagjort. Hvor lang tid tar den avveninga da? Vet ikke hvor lenge jeg orker det her liksom...

Hvordan er deres "taktikk"?

I natt har Kristian for aller FØRSTE gang i hele sitt liv sovet gjennom hele natta!!! UTEN MAT! Hjalp visst å være konsekvent. Haha. Så fra å gå fra 3 flasker til INGEN på 2 netter... Det syns jeg er SUPERT! Nå vet jeg jo ikke åssen det går i natt da men. Kan hende det bare var flaks, hehe. Men, det har jo aldri skjedd før... så det jeg gjorde i går natt må jo ha funka bittelitt hvertfall.

Så nå skal jeg fortsette framover. INGEN mat på natta.

Olav her også får 2-3 flasker hver natt , slitsomt i lengden, ikke å gi flaska som du sier men må jo opp og tar tid å sovne igjen. skal sies at olav sovner til flaske og sover allerede når jeg legger han ned igjen. så tøff du er som avvenner, vet ikke om jeg klarer det jeg altså, men må vel til pers etterhvert. klarte det ikke med snuppa heller så hun fikk en flaske hver natt til ho var 1,5 år iallefall hehe,.. men ikke tenkt å holde på sånn med olav. men håper han kunne nøyd seg med en flaske likosm og ikke 3 flasker. legger seg kl 1900, mat igjen i 22 tiden, så 1-2 tiden og igjen i 4 tiden og når han våkner da i 5-6 tiden er det morgen .. følger med på tråden din og håper du vil oppdatere hver dag så jeg kan følge med på hvordan det går så kanskje vi også skal ta opp kampen.

Her gikk det av seg selv egentlig. Begynte ganske tidlig å prøve å tilby smokk da hun våkna og fikk utsatt flaskene lenger og lenger. Og da vi begynte med fast føde begynte hun selv å sove rundt uten mat.

Har dere begynt med noen form for fast føde?

ORIGINAL: engelimagenmin

Her gikk det av seg selv egentlig. Begynte ganske tidlig å prøve å tilby smokk da hun våkna og fikk utsatt flaskene lenger og lenger. Og da vi begynte med fast føde begynte hun selv å sove rundt uten mat.

var ikke min tråd det her men skjønner ikke hvorfrhan skal ha så mye mat på natta han får grøt og vann pluss sviskemos til frokost, frukt og melk til lunsj, middag og melk, og grøt og melk til kvelden. gjerne litt melk mellom middag og kvelds også hvis han trenger en liten dubb.

Ikke godt å si.. skulle jo tro de små avvente seg selv på en måte. Går vel mye i vane. Må fremdeles inn å gi smokk til hennes "gamle" spisetider iblant. Har dessverre ikke noen gode råd, skulle jo tro de ikke trengte så mye mat på natta når de får såpass på dagen. Håper dere lykkes med avvenninga. Det er et nytt liv med en baby som sover rundt.

Sporte om dette på 5mnd kontrollen, og hs sa at d e nok isje nødvendigvis d at di trenge mat på nattå lenger, d e mer bare vanen me å komme opp og få kos di har igjen, så eg har og slutta me mat på nattå, har gått "greit" i ei uke nå [:)]

ORIGINAL: Nina Madeleine

Sporte om dette på 5mnd kontrollen, og hs sa at d e nok isje nødvendigvis d at di trenge mat på nattå lenger, d e mer bare vanen me å komme opp og få kos di har igjen, så eg har og slutta me mat på nattå, har gått "greit" i ei uke nå [:)]

det samme sa helsesøstra vår! [:)]

men eg har ikkje starta avvenningen enda da... er så usikker på kordan eg skal gjere det..og får vondt ved tanken på å nekte han mat[8D]

ORIGINAL: Lykketroll m/2gutar

ORIGINAL: Nina Madeleine

det samme sa helsesøstra vår! [:)]

men eg har ikkje starta avvenningen enda da... er så usikker på kordan eg skal gjere det..og får vondt ved tanken på å nekte han mat[8D]

Ja sant d, men hu her ligge bare å sutre egentlig, hu grine isje, og smiiiile stort når eg komme inn te hu, inatt sov hu faktisk heile nattå, og va inne me tutten to ganger, så eg håpe d funke nå framover [:)]

Jeg trodde vesla våkna bare for kosens skyld...godt å ligge inntil mamma og få pupp på natta. Men i natt har min kjære tatt henne, sånn at jeg skulle få sove skikkelig. Og hun skulle ha mat, masse mat hver 3 time...Men nå har ikke vi begynt så mye med fast føde ennå da...driver fortsatt med smaksprøver[:D]

ORIGINAL: engelimagenmin

Han spiser grøt til frokost, middag midt på dagen og grøt til kvelds!!!
Mulig han er tørst kanskje?? Han er ikke så flink til å drekke på dagen....

ORIGINAL: 2.Gangsmamma

Olav her også får 2-3 flasker hver natt , slitsomt i lengden, ikke å gi flaska som du sier men må jo opp og tar tid å sovne igjen. skal sies at olav sovner til flaske og sover allerede når jeg legger han ned igjen. så tøff du er som avvenner, vet ikke om jeg klarer det jeg altså, men må vel til pers etterhvert. klarte det ikke med snuppa heller så hun fikk en flaske hver natt til ho var 1,5 år iallefall hehe,.. men ikke tenkt å holde på sånn med olav. men håper han kunne nøyd seg med en flaske likosm og ikke 3 flasker. legger seg kl 1900, mat igjen i 22 tiden, så 1-2 tiden og igjen i 4 tiden og når han våkner da i 5-6 tiden er det morgen .. følger med på tråden din og håper du vil oppdatere hver dag så jeg kan følge med på hvordan det går så kanskje vi også skal ta opp kampen.

Høres veldig ut som våre netter det der ja.... Skal prøve å skrive i morgen også. Men, jeg vet ikke om jeg klarer å fortsette. Hahaha. Men, må jo nesten nå, nå som en natt er overstått.

Prøv å stå opp til faste tider selv flere ganger i løpet av natta, og spis noe du synes er skikkelig godt. Tar ikke mange nettene før du våkner av deg selv til de samme tidene og føler det sulten og har lyst på noe godt. Nattspising er er vane mener jeg, dersom de legger på seg trenger de jo ikke spise om natta. Etterhvert som de skjønner at det ikke er noe å hente på natta vil de jo kompensere for det ved å spise mer på dagtid.¨

Jeg ammet to-tre ganger i løpet av natta, men for ca 14 dager siden bestemte jeg meg for å slutte. Ga han vann de første nettene, varmet det litt opp, så det ikke skulle bli så stor omveltning fra melk. Nå får han kun smokk om natta. Legger seg ca 18.30, sover til ca 05.00, da vil han gjerne ha noe, griner og sutrer i ca 1,5-2 timer før han sovner, men da gir jeg meg ikke før han  sover igjen, selv om han skulle være våken frem til 07 (da synes jeg det er ok at det er morgen, vi kan stå opp og spise). Jeg gir altså ikke opp før han sovner igjen, om han så bare sover i fem minutter, men når han da våkner igjen/jeg vekker han så er det jeg som "bestemmer" når det er frokosttid. HVis jeg ammer han etter at han har "grini" seg til det, så vil han skjønne at bare han griner lenge nok så får han det som han vil. Dersom man faller for fristelsen til å velge enkleste løsning en natt man er veldig trøtt og ikke orker ta kampen, gjør man seg selv en stor bjørnetjeneste. Skrikingen blir da satt på intermitterende forsterkning, som innebærer at han får en belønning i ny og ne, men han vet aldri  når den kommer. dette er den beste måten å opprettholde atferd på, og anbefales derfor ikke på uønsket atferd (som skriking). Har brukt ferber-metoden, og den fungerer bra synes jeg. Synes det var grusomt de to første nettene, men har sittet så innmari mange kvelder inne på rommet hans uten at det hjelper, og han blir egenlig mer sint at vi er i nærheten, så roer seg fortere når han er i fred. På dagtid får han selvfølgelig masse respons når han gråter, det er jo en svært sentral del av språket hans. Tar han forøvrig aldri opp av senga hans fra leggetid og frem til 07.,00 heller.

Håper noen fikk noen tips nå, er ikke lett dette her..Men tror det beste er å finne en metode man er bekvem med, og holde seg til den, konsekvent.

ORIGINAL: koseflua

Prøv å stå opp til faste tider selv flere ganger i løpet av natta, og spis noe du synes er skikkelig godt. Tar ikke mange nettene før du våkner av deg selv til de samme tidene og føler det sulten og har lyst på noe godt. Nattspising er er vane mener jeg, dersom de legger på seg trenger de jo ikke spise om natta. Etterhvert som de skjønner at det ikke er noe å hente på natta vil de jo kompensere for det ved å spise mer på dagtid.¨

Jeg ammet to-tre ganger i løpet av natta, men for ca 14 dager siden bestemte jeg meg for å slutte. Ga han vann de første nettene, varmet det litt opp, så det ikke skulle bli så stor omveltning fra melk. Nå får han kun smokk om natta. Legger seg ca 18.30, sover til ca 05.00, da vil han gjerne ha noe, griner og sutrer i ca 1,5-2 timer før han sovner, men da gir jeg meg ikke før han  sover igjen, selv om han skulle være våken frem til 07 (da synes jeg det er ok at det er morgen, vi kan stå opp og spise). Jeg gir altså ikke opp før han sovner igjen, om han så bare sover i fem minutter, men når han da våkner igjen/jeg vekker han så er det jeg som "bestemmer" når det er frokosttid. HVis jeg ammer han etter at han har "grini" seg til det, så vil han skjønne at bare han griner lenge nok så får han det som han vil. Dersom man faller for fristelsen til å velge enkleste løsning en natt man er veldig trøtt og ikke orker ta kampen, gjør man seg selv en stor bjørnetjeneste. Skrikingen blir da satt på intermitterende forsterkning, som innebærer at han får en belønning i ny og ne, men han vet aldri  når den kommer. dette er den beste måten å opprettholde atferd på, og anbefales derfor ikke på uønsket atferd (som skriking). Har brukt ferber-metoden, og den fungerer bra synes jeg. Synes det var grusomt de to første nettene, men har sittet så innmari mange kvelder inne på rommet hans uten at det hjelper, og han blir egenlig mer sint at vi er i nærheten, så roer seg fortere når han er i fred. På dagtid får han selvfølgelig masse respons når han gråter, det er jo en svært sentral del av språket hans. Tar han forøvrig aldri opp av senga hans fra leggetid og frem til 07.,00 heller.

Håper noen fikk noen tips nå, er ikke lett dette her..Men tror det beste er å finne en metode man er bekvem med, og holde seg til den, konsekvent.

Er helt enig i alt du skriver.. Er slik jeg prøver å gjøre det om dagen. Syns det er vanskelig, for jeg har mest lyst til å ta han opp når han griner. Men, vet at jeg da gjør både kristian og meg en bjørnetjeneste. Det må jo være bra for han å lære å sove gjennom hele natta. Jeg mener, han er bare 6 mnder... Og søvn er viktig!!
Håper jeg klarer å være like konsekvent hver natt... [8|]

Så deilig. En god natt med søvn har så mye å si[:D]

Krysser fingrene for at det vil fortsette sånn:)

ORIGINAL: Wembi

Så deilig. En god natt med søvn har så mye å si[:D]

Krysser fingrene for at det vil fortsette sånn:)

Takk for det :) hihi

Back
Topp