Dere som sliter med bekkenet..

fruKnudsen

Forelsket i forumet
Hva GJØR dere? Er i bevegelse eller holder dere i ro? Syns det gjør vondt uansett hva jeg gjør/ikke gjør.. emoticon

Er dette noe en kiropraktor kan knekke på plass, eller må man til annen type behandling?

lady-T skrev:
Hva GJØR dere? Er i bevegelse eller holder dere i ro? Syns det gjør vondt uansett hva jeg gjør/ikke gjør.. emoticon

Er dette noe en kiropraktor kan knekke på plass, eller må man til annen type behandling?

Jeg har bekkenløsning. Min lege henviste meg til kiropraktor som da kostet meg 350 kr pr behandling, mens min jordmor var uenig i denne avgjørelsen. Hun mente at jeg heller på sikt kunne henvises til fysioterapi, men at jeg nå så tidlig kunne gjøre øvelser hjemme. Avlyste kiropraktortimen og fikk med meg masse papirer og brosjyrer med trenigstips, så vil anbefale deg å ta det med jordmora di.
Noen tips:
Vasking og støvsuging var ikke noe særlig, og ikke mye bøy og løft. Skal jeg gå turer, bør de ikke være for lange, så må prøve meg litt fram her. Bassengtrening er bra.
Ikke krysse bena når man sitter, for da får man en uheldig skjevstilling i bekkenet. 

En bekkenløsning går nok ikke over før etter svangerskapets slutt, men de øvelsene jeg tar hjelper til å styrker muskulatur rundt bekken og korsrygg. Fysioterapaut kan hjelpe med øvelser og i tillegg foreta smertelindrende behandling om jeg har forstått riktig.

Det verste som er er vel å sitte helt i ro. gå små turer f.eks..
bassengtrening er godt.
ikke sitte med bena i kryss.
når du reiser deg opp så sett begge føttene i gulvet samtidig.
ruge/sitte på fitnessball styrker muskulaturen
akupunktur er godt :)

Har ikke fått påvist noe bekkenløsning så langt, men vet at det kommer snikende. Kjenner det godt i ryggen/bekkenet etter endt arbeidsdag. Så enten må det tilrettelegges for meg, eller så blir ikke jeg å jobbe lenge denne gangen.
Her har de gravid trening i basseng som et tilbud til gravide. Men det er tirsdager mellom 14.30-15.30.  Jeg begynner på jobb 15.45..  snodig tidspunk..

Takk for tips!
Får prøve å få meg henvisning til fysio e.l..

Er så redd både påsketur i fjellet og sommerferien vår på Mallorca i mai skal ryke pga. dette :(

Eg ville tatt kontakt med manuellterapaut. Det er gratis når en er gravid og har bekkenplager. De kan og hjelpe med å finne bekkenøvelser du kan gjøre hjemme

Jeg hadde god erfaring med akupunktur forrige gang. Var fullt sykemeldt siste 10 ukene, og delvis sykemeldt kanskje 6 uker før dette. Det blir jo egentlig samme hva man gjør ikke "bra" før etter babyen er ute, så altfor mye streben etter å bli bedre (så fremst det er levelig i ditt eget tempo), hadde jeg nok ikke gjort. F.eks. brukt masse penger på det, med mindre du faktisk er så ille at man ikke kan fungere i hverdagen. Jeg skal starte med akupunktur nå snart tenker jeg ( er 14+4 idag).. Akupunktur er gratis på sykehuset her jeg bor, og forrige gang gikk jeg 1-2 ganger i uka der halve svangerskapet.. 

Jeg gikk til manuellterapeut i forrige svangerskap. Fikk det gratis da terapeuten konkluderte med at jeg hadde bekkenplager med gangvansker. Om man ikke har "med gangvansker" får man det ikke gratis.

Hvor bor du? Et fantastisk sted på Skøyen som heter Bekken og Barn. Utrolig dyktige, som har spesialisert seg rundt dette. Ellers ville jeg tatt kontakt med jormoren du går til til, de har som regel de beste tipsene om hvor du skal gå for hjelp:)

Back
Topp