Dere som skal til utlandet i sommer....

Appelsinpiken83

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
...hva skal dere tillate dere å spise?
Jeg var hos jordmor i dag, og ble litt irritert. Jeg skal til Spania i sommer og jeg fikk inntrykk av jeg ikke kan spise noenting. Hun ramset opp: jeg kan ikke spise/være forsiktig med: grønnsaker, salat, frukt, kjøtt, vann, isbiter, saftis,kremis. Men det jeg derimot bare kunne spise trygt var fisk. Jeg kjente jeg ble litt irritert for man kan da ikke være så hysterisk? Folk er da på ferie selv om man er gravid og mat må man da ha!Vi eier et hus der nede og kan lage mat selv, da har man jo bedre kontroll. Synes det er kjipt nok at jeg ikke får mesket meg med all den gode vinen, enn om at jeg må spise Dr.Oetker Mozzarella en hel uke...

Dere andre som skal ut å reise, hvor forsiktige skal dere være med mat?

Jeg var i namibia (som ikke kan sammenlignes med spania med tanke på mat og hygiene) i mars/april. Og det eneste jeg fikk beskjed om var å holde meg unna rått kjøtt (spekemat osv, samme som i norge), passe på at kjøttet mitt var godt stekt og drikke vann fra flaske.. Jeg var selvfølgelig litt skeptisk til å dra nedover i og med jeg var gravid (uplanlagt:p) Men det gikk veldig fint! Var der en mnd og ingen skade skjedd, annet enn noen digre blåmerker på armer og bein etter baby-bavianer;) Og jeg hadde antibac i lomma konstant:) 

Jeg tror helst det er hygienen de tenker på, men om du kan lage mye mat selv så ser jeg ikke helt det store problemet jeg altså, for da vet du jo hva du spiser og du vet det er rent nok..

Grunnen til at jordmor ber deg være forsiktig er toxoplasmosebakterien, som det finnes mye av i jorda der nede. Denne er bevist farlig for fostre, mammaen merker ofte ikke at hun blir smittet. Siden den finnes i jorda må man være forsiktig med alt som har vært i jorda, skylle det godt, eller koke det. Om det kalles å være hysterisk eller ikke får hver enkelt avgjøre for seg selv, faktaen rundt toxoplasmose er nå e samme uansett om man kaller det hysteri. Hvis du vil føle deg tryggere kan du jo sjekke om du allerede har antistoffer mot toxoplasmose i blodet? I og med at dere har mulighet for å lage maten selv er det jo mindre grunn til engstelse, grunnen til at gravide frarådes å spise råkost i syden er vel først og fremst fordi man ikke har noen garanti for hvordan restauranten skyller for eksempel rå grønnsaker før de serveres.

Når det gjelder isbiter er det fordi en del av bakteriene i vannet der nede (så fremt det er springvann de bruker til isbitene) er uvante for oss, og kan dermed gi diare. Diare kan utløse rier, og dermed for tidlig fødsel.

Kom nettop tilbake fra Spania(mallorca), og det eneste jeg fikk beskjed om å være forsiktig med var iskrem i sånne åpne bokser som står fremme hele dagen og rått kjøtt. Var nøye med å vaske frukt og grønt!  
Kos deg på ferie du;)

jeg har vært i spania bade denne gangen og sist jeg gikk gravid og jeg har spist akkurat det jeg hadde lyst på.
 men de annbefaler at men ikke skal spise salat (siden de skyller det i klorvannet i springen) og ikke rått kjøtt... men medium stekt kjøtt ol er greit. kokte og stekte grønnsaker er også greit.

men isbiter er ikke farlig pga det er laget på ordentlig vann.
is er heller ikke farlig.

så reis og kos deg i spania og spis ting med måte =)

Jeg har vært i spania nå og spist akkurat det jeg har lyst på, husk de får faktisk barn der nede også! Spanjoler blir gravide og bærer frem barn, spis og kos deg, men ha en liten tanke i bakhodet bare.. holdt meg unna rått kjøtt osv, men spiste og koste meg med det jeg hadde lyst på jeg, det gjorde jeg sist også!
god ferie!

Jeg kommer til å følge de samme rådene jeg følger her hjemme, men være litt ekstra nøye med vask av frukt og grønt :)

Så godt å høre:) Det er slik jeg har tenkt også, men jordmor var så "streng" !

Da er det bare å glede seg til avreise

Var i Spania under forrige graviditet, helt uproblematisk så fremt du tar noen forholdsregler, først og fremst de samme som nå. Vi kunne også lage all mat selv dersom vi ville, og da går det helt fint. Flaskevann er sikrest - selv om du som regel kan drikke springvannet i Spania (klorsmak :P), men det er utrolig billig dersom dere kjøper store dunker/flasker.

Isbiter ute bør nok unngås, siden de er laget av springvann og vannkvaliteten varierer. Iskrem kjøpt på isbar/restaurant etc er samme som i Italia, de har som regel en god del lavere temperatur i isdisken enn det som er anbefalt i Norge, så da får du tenke selv. Spiste ikke kuleis, men masse pinne- og kjeksis. De vanlige fryserne på kafeer stoler jeg glatt på :D Is kjøpt på butikk/fra frysedisk går helt fint. Frukt og grønnsaker må selvsagt vaskes slik som her - men det kan være greit å unngå salat og rå grønnsaker når du spiser ute, fordi du ikke vet hvor godt det er vasket. Jeg spiste salat et par ganger, men det får jeg ta på på min egen kappe :/ Ellers gjennomstekt kjøtt osv, men det er jo det samme som hjemme.

Er i Spania kanskje annenhvert år, og pleier ofte å kikke etter temperaturen i kjøledisken når vi kjøper kjøtt, særlig fra juli til september, for da er det jo nokså varmt der nede. Men det sjekker jeg forresten hjemme også. En del butikker som slurver i kjøttdisken, ekkelt...

Håper dere får en kjempefin tur :)

Back
Topp