Dere som skal på TUL

Myrlapp

Glad i forumet
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
Betaler dere selv hos privat klinikk, eller er dere henvist av lege? Hvorfor får dere evt. det fra lege? Hvorfor velger dere å dra på det? Og i hvilken uke får dere tul? :-)

Last edited:
Jeg får to ekstra ul på Haukeland fordi jeg er kategorisert ned risikosvangerskap pga helsehistorikk. Den første har jeg vært på alt, den andre skal jeg i uke 32. I tillegg betaler jeg privat for en ekstra i uke 13 på Volvat.

Jeg ønsker tul fordi jeg synes det er for lenge å vente til OUL med å sjekke at fosterutviklingen går som den skal. Jeg ønsker å føle meg så trygg jeg kan gjennom hele svangerskapet :)

Jeg ble henvist til sykehuset etter jeg hadde en MA i fjor. Det var de som sa jeg skulle gå til lege i neste svangerskap og bli henvist til tidlig ultralyd.

Jeg ble henvist av lege fordi jeg har diabetes. Må ha månedlige ultralyder etter uke 12 for å følge opp veksten til knøttet.

Okey, takk for svar :) hvor langt på vei er dere når dere får ultralyd?
Jeg har abortert i uke 14 tidligere, og nå har jeg rielignende smerter, dog ikke så voldsomme enda, men de ble jo værre å værre sist også! gikk til lege, men fikk beskjed om å bare vente å se.. Det var uansett ingen vits med tul da det var for vanskelig å se...

Jeg har abortert i uke 14 tidligere, og nå har jeg rielignende smerter, dog ikke så voldsomme enda, men de ble jo værre å værre sist også! gikk til lege, men fikk beskjed om å bare vente å se.. Det var uansett ingen vits med tul da det var for vanskelig å se...

Huff, får håpe det gir seg!! Hvor langt er du kommet nå?
Jeg aborterte også i uke 14 sist, men får ikke noe ekstra oppfølging etter dette.
Nå har jeg vært til UL privat grunnet blødninger uten smerter. Så da at alt var i orden og at det var en blødning av ukjent årsak. Skal snakke med legen om evt henvisning til ul nå, fordi blødningen har fortsatt, og jeg synes det blir litt dyrt å betale for flere selv.

Vi fikk i uke 6 fordi jeg alt var lagt inn for å få næring og væske intravenøst pga hyperemesis, og de hadde veldig lite å gjøre på avdelingen.
Pga en særdeles brutal voldtekt ville legen sjekke i uke 12 at alt var bra, så vi fikk henvisning til UL da.
I uke 18 ble det satt opp ny time i uke 28 pga morkakens plassering, også var vi på et par til pga det og diverse annet. :)

Betaler dette selv ja, har ikke henvisning fra lege. Gjør det av eget initiativ fordi vi vil se den lille og at alt er ok før vi forteller det til resten av familien og venner. Skal på tidlig ultralyd når jeg er 9+5. Syns det er lenge å vente til ordinær ultralyd.

Ble henvist pga usikker dato rundt siste mens og eg skal ha morkakeprøve. Eg var 7 veker på vei.

Henvist til sykehuset pga flere tidligere ma.

Tarprivat i uke 7+1 og en gang til i ca uke 12.

Med mindre du har spesielle utfordringer knyttet til helsen eller annen historikk, så får du i utgangspunktet ikke tul selv om du mistenker en begynnende sa. Da pleier man dessverre bare å måtte ta tiden til hjelp, eventuelt å teste HCG med et par dagers mellomrom. Hvis du har rielignende smerter så synes jeg jo at legen din burde tilby test av HCG så du får noen svar. Ønsker deg lykke til og håper at det bare er livmoren din som strekker seg og vokser ❤️

Er blitt henvist da jeg har ekstremt uregelmessig mens. Har ikke fått time enda, så venter spent. Tror selv jeg er 7/8 uker på vei, men kan være alt fra 6-12...

Hadde ul 7+6 med henvisning siden det er standard ved prøverør. Skal ha en ekstra ul 13+1 som jeg betaler for selv :)

Takk for alle svar og gode ord :) krysser fingrene for at det går bra :)

Jeg bestilte privat idag pga at jeg har hatt småblødninger siden fredag. Kunne kanskje gått til fastlegen og spurt etter evt henvisning, men orket ikke alt det når jeg bare kunne bestille selv.

Hvordan går det med deg?

Jeg bestilte privat idag pga at jeg har hatt småblødninger siden fredag. Kunne kanskje gått til fastlegen og spurt etter evt henvisning, men orket ikke alt det når jeg bare kunne bestille selv.

Hvordan går det med deg?

Det hjelper nok <3 godt å vite hvordan ståa er hvertfall!

Joda, det er ikke noe værre.. Utrolig kvalm, holder på å spy bare jeg rører på meg noen ganger, så jeg er sikkert gravid enda ;)

Fikk målt htc (hahaha, mente selvfølgelig hcg) før helgen 6+3 da var den på 40008, og det er vel nokså normalt? :) målte igjen idag, men fikk beskjed om at svaret ikke kommer før torsdag... :o

Back
Topp