Dere som skal døpe

Jippi

kommende tobarnsmor :)
Har dere tenkt på noen dato ennå?

Gullet vårt født 10.04.12
Skal bli storesøster 03.02.14
skravler med *oida* :)

Jeg vil tro det blir i mai, men de har ikke dåp hver helg i kirka her, så må nok pent bare følge planene til kirka. Blir nok tidlig i mai vil jeg tro da, for det er også konfirmasjoner i siste delen av mai her.

Bør man være tidlig ute når det gjelder sånt? Vi har ikke tenkt tanken enda engang :P

Bør man være tidlig ute når det gjelder sånt? Vi har ikke tenkt tanken enda engang :P
Tja.. spørs om du vet hvilken kirke å sånn du vil ha...

Mannen vil gjerne ha tirsdag 29 juli. Jeg syns kanskje babyen er litt stor/gammel da, men det er ikke så ofte han har så spesifikke ønsker, så vurdere det sterkt. Også liker jeg at han hat meninger om ting..

Jeg vil tro det blir i mai, men de har ikke dåp hver helg i kirka her, så må nok pent bare følge planene til kirka. Blir nok tidlig i mai vil jeg tro da, for det er også konfirmasjoner i siste delen av mai her.

Tror det bare er 1 søndag i mnd pr kirke her. for presten har ansvaret for 2 kirker.

Tenker ikkje på dato før vi får oversikten frå kyrkja etter fødselen, men kjem mest sannsynlig til å døype når h*n er ca 2 mndr. Det gjorde vi med storesøster, og det passa veldig bra :-)

Eg veit at broren min og kona angra veldig på at dei døypte eldste barnet "seint" fordi ho grein seg gjennom heeeile dåpen :-p ho fekk ikkje luren sin fordi den var akkurat når dei skulle ta på henne dåpskjolen og etterpå så klarte ho ikkje å sovne.

Nå ble jeg litt overrasket her... Når bør man begynne å tenke på dette? Forstår jo at det kanskje er for seint når mini er født og det bare er et par måneder til...... men hvor tidlig bør man ordne det?

Jeg vet ikke hva som er normalt, men tenker vell også at det blir rundt i mai en gang!

Nå ble jeg litt overrasket her... Når bør man begynne å tenke på dette? Forstår jo at det kanskje er for seint når mini er født og det bare er et par måneder til...... men hvor tidlig bør man ordne det?

Jeg vet ikke hva som er normalt, men tenker vell også at det blir rundt i mai en gang!

Vi begynte ikkje å planlegge det før frøkna var født sist gang.. litt travelt, men det gjekk veldig bra :-)
Vi bestilte kyrkja og lokale rett etter at vi fekk datoene for dåp. Bestilte også mat ganske tidlig. Så var det bare invitasjoner og pynting igjen :-) Men då hadde vi dåpskjole i familien, så det slapp vi å stresse med.

Vi begynte ikkje å planlegge det før frøkna var født sist gang.. litt travelt, men det gjekk veldig bra :)
Vi bestilte kyrkja og lokale rett etter at vi fekk datoene for dåp. Bestilte også mat ganske tidlig. Så var det bare invitasjoner og pynting igjen :) Men då hadde vi dåpskjole i familien, så det slapp vi å stresse med.

Etter å ha lest på denne tråden gikk jeg inn på nettsiden til hvor vi mest sannsynlig kan tenke oss å ha selskapet etterpå, og jammen hadde de ikke begynt å få bestillinger og bookinger for februar/mars neste år, så kanskje ikke så dumt å begynne å tenke på om et par mnd!

3 av mine barn er døpt...
nr 4&5 er ikke det...
for meg er det tradisjon...
gubben ville ikke, fordi ingen i familien hans hadde kommet... (liten kontakt med de) og han er ikke døpt selv, vokst opp med steinerskole og steiner vgs osv... men da nr 5 kom, sa jeg at det kunne være greit å døpe, kunne døpe de samtidig, fikset faddere osv...
men så trakk min ene fadder seg for familien hennes hadde arrangert overasskelsesfest for henne, og fadderen som gubben trakk seg fordi han ikke tålte trynet på meg etter en sydentur vi hadde sammen... (dvs jeg fant meg ikke i løgner og vas fra ham) i tillegg bad han gubben lyve til meg om grunnen, noe dritt var det jo at jeg hørte samtalen og hva han sa... det værste var at gubben prøvde å lyve meg opp i trynet... vel, det endte med at det ikke ble dåp... :/

men her om dagen kom gubben med forslaget om å døpe alle de siste 3 samtidig... men da uten faddere fra hans side...
fordi han tok poenget mitt med at det er lettere å melde seg ut av statskirken når de blir eldre, enn om de må døpes når de er 14-15 år før de eventuelt vil konfirmere seg kirkelig :))
jeg vil tro at det siste alternative er mer flaut for en 14-15 åring...

jeg er konfirmert borgelig, men nekter ikke unga mine kirkelig om de vil det...

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Etter å ha lest på denne tråden gikk jeg inn på nettsiden til hvor vi mest sannsynlig kan tenke oss å ha selskapet etterpå, og jammen hadde de ikke begynt å få bestillinger og bookinger for februar/mars neste år, så kanskje ikke så dumt å begynne å tenke på om et par mnd!

Oj.. ja då må dåke kanskje tenke på det litt før.
Her trenger vi sikkert bare å holde oss unna konfirmasjonstida, så trur eg det går bra.

3 av mine barn er døpt...
nr 4&5 er ikke det...
for meg er det tradisjon...
gubben ville ikke, fordi ingen i familien hans hadde kommet... (liten kontakt med de) og han er ikke døpt selv, vokst opp med steinerskole og steiner vgs osv... men da nr 5 kom, sa jeg at det kunne være greit å døpe, kunne døpe de samtidig, fikset faddere osv...
men så trakk min ene fadder seg for familien hennes hadde arrangert overasskelsesfest for henne, og fadderen som gubben trakk seg fordi han ikke tålte trynet på meg etter en sydentur vi hadde sammen... (dvs jeg fant meg ikke i løgner og vas fra ham) i tillegg bad han gubben lyve til meg om grunnen, noe dritt var det jo at jeg hørte samtalen og hva han sa... det værste var at gubben prøvde å lyve meg opp i trynet... vel, det endte med at det ikke ble dåp... :/

men her om dagen kom gubben med forslaget om å døpe alle de siste 3 samtidig... men da uten faddere fra hans side...
fordi han tok poenget mitt med at det er lettere å melde seg ut av statskirken når de blir eldre, enn om de må døpes når de er 14-15 år før de eventuelt vil konfirmere seg kirkelig :))
jeg vil tro at det siste alternative er mer flaut for en 14-15 åring...

jeg er konfirmert borgelig, men nekter ikke unga mine kirkelig om de vil det...

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg er selv ikke døpt (selv om ellers hele min familie er det), mamma følte at det var noe vi selv måtte få bestemme når vi ble gamle nok til det.. Og både jeg og min bror er glade for det, vi er begge konfirmert borgerlig og trives med det.. Hos oss er det heller samboeren som gjerne vil døpe barnet. Han er døpt og hele hans familie, også hele min familie utenom min bror og jeg... Men, kan legge til at det ikke er flaut å konfirmere seg når man er 14-15.

Jeg er selv bare 21 år, så det er da alså ikke såå alt for mange år siden jeg var der.... Vurderte en stund å døpe meg, å konfirmere meg i kirken BARE fordi resten av familien hadde gjort det, og mange ønsket at jeg gjorde det. Hadde ikke sett på det som noe problem, om jeg hadde valgt det.. Hadde også mange venner som gjorde det, og de syns ikke det var noe galt med det.....

Om barnet/barna mine når de blir eldre vil konfirmere seg borgerlig selv om de er døpt så mener jeg at det er opp til dem. Jeg støtter dem uansett! Jeg valgte borgerlig og er glad for det i dag. Men, har ingenting i mot kristelig dåp eller konfirmasjon heller :-)

Vi skal ikke ha dåp, men navnefest:) Vi er begge konfirmert borgerlig og er ikke religiøse, så da synes jeg kristen dåp blir veldig rart for oss.

Termin 16. februar 2014 <3
Taster fra mobilen

Blir vel mai/juni mnd..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Blir nok i mai en gang regner jeg med :) men det tenker vi ikke på før h*n er født :)

Sant.. å når vi skulle døpe sist var det kun 3 datoer som var ledig for de andre var det fullt.. da skal det klaffe med andre ting, faddere, ferie osv..

Back
Topp