Dere som reagerer på melk!!!

*FruM*

Elsker forumet
Hvordan merket dere det? Og slo det ut på blodprøver?

Jeg sliter INNMARI (type VELDIG) med magen om dagen, og frykter jeg reagerer på melk, har hatt misstanke om dette en stund, og etter å ha blitt KNALLDÅRLIG etter å drukket kaffe mocca to dager nå, så er jeg ganske sikker på at det er dette. Men jeg har jo ikke fått det bekreftet noen plass. 

Broren min reagerer på melk, mel, soya, nøtter, skalldyr og fisk - så sannsynligheten er jo der! Men hos han heller slo det ikke ut på blodprøver - men han måtte igjennom diverse undersøkelser for å finne dette ut.

Og hva i HULESTE gjør jeg om jeg ikke tåler melk? Det er jo i ALT? Og hva hjelper mot denne magen man får :P

Hvis du reagerer på melk i voksen alder, så er det mest sannsynlig laktose du ikke tåler. De fleste med laktoseintoleranse tåler bittelitte granne melk (noen ca 1 dL om dagen, men dette er nok individuelt), men generellt ha et melkefritt kosthold.

Det finnes laktosefri lettmelk og fløte. Eller du kan bruke alternative produkter som rismelk, havremelk og soyamelk. Anbefaler rismelk som drikke og havremelk i mat. Finnes også havrekremfløte du kan bruke i is og kaker. Finnes melkefri sjokolade, som regel mørk. Soyaost kan være et alternativ, ikke prøvd det selv. Lag sauser og middager selv fra bunnen av. Bruk "blå soft" i steden for vanlig smør.

Fleste denja baguettsalater er melkefri, eller blir det jo kjøttpålegg, reker, kaviar, majones, egg, makrell i tomat og syltetøy du kan spise på brødskiven.

Kunne sikkert ramse opp mye mye mer, men egentlig må du bare lese på alt du finner i butikken. Titt også i allergi/økologisk hyllen.

888 skrev:
Hvis du reagerer på melk i voksen alder, så er det mest sannsynlig laktose du ikke tåler. De fleste med laktoseintoleranse tåler bittelitte granne melk (noen ca 1 dL om dagen, men dette er nok individuelt), men generellt ha et melkefritt kosthold.

Det finnes laktosefri lettmelk og fløte. Eller du kan bruke alternative produkter som rismelk, havremelk og soyamelk. Anbefaler rismelk som drikke og havremelk i mat. Finnes også havrekremfløte du kan bruke i is og kaker. Finnes melkefri sjokolade, som regel mørk. Soyaost kan være et alternativ, ikke prøvd det selv. Lag sauser og middager selv fra bunnen av. Bruk "blå soft" i steden for vanlig smør.

Fleste denja baguettsalater er melkefri, eller blir det jo kjøttpålegg, reker, kaviar, majones, egg, makrell i tomat og syltetøy du kan spise på brødskiven.

Kunne sikkert ramse opp mye mye mer, men egentlig må du bare lese på alt du finner i butikken. Titt også i allergi/økologisk hyllen.

Æh, dette hørtes tungvindt ut!!!
Respekt til alle med allergier altså...

Men går det an å finne ut om det er dette jeg ikke tåler?

*FruM* skrev:

888 skrev:

Æh, dette hørtes tungvindt ut!!!
Respekt til alle med allergier altså...

Men går det an å finne ut om det er dette jeg ikke tåler?

Ja, er jo selvfølgelig dumt å være allergisk, men så lenge man bare har en allergi er det overkommelig. Stakkars de som har mange ting de reagerer på, da blir det vanskelig da!!

Ta kontakt med lege du. De kan jo teste noe på blodprøve, men jeg vet ikke akkurat hva.

Jeg tåler ikke laktose, men det er egentlig ikke så stort problem :) Jeg fikk mine anelser etter mye dårlig mage etter is, sjokolade, rømme, melk osv osv. Så jeg prøvde å kutte det ut så mye som mulig et par uker. Jeg ble da raskt mye bedre :) Så spiste jeg litt med laktose igjen for å se hvordan jeg reagerte. Og ble igjen veldig dårlig i magen :S

Hørte med legen og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å ta blodprøver for å teste dette. Da måtte jeg ha laktose i kroppen en stund igjen, noe jeg virkelig ikke har lyst til :S Hvis ikke slår det ikke ut.

I hverdagen er det egentlig ganske enkelt :) Det er masse man fremdeles kan spise! Jeg bruker laktosefri melk osv, men tåler fint litt ost og smør. Det må man egentlig bare prøve seg frem for å finne ut :) Det vanskeligste er egentlig å være på besøk hos andre. Det er ofte jeg ikke kan spise kakene, is osv, men de fleste er jo klar over dette etterhvert.

venter på svar på mine blodprøver, men har jo allerede blitt mye bedre etter og kuttet melk. Jeg ble veldig mye bedre fort av å kutte alt av den enkle melka i alt av drikke, suppe, is, youghurt og mat med mye melk som pannekaker og grøt. Saus med vanlig melk til middag går helt fint. Samme med gulost som ineholder lite laktose. Står om ulike produkter osv her http://www.tine.no/ernaring/allergi-og-intoleranse/8783.cms?laktoseintolerante-trenger-ikke-a-kutte-ut-meieriprodukter
Legger til at når jeg har drukket melk og magen er i uleie så blir kaffe super problematisk for meg i tilegg. Ellers må du ha lykke til og håper du snart blir bedre.

Back
Topp