Dere som reagere på vaskemiddel..

Sønnen min får eksem, jeg får boblende hud som væsker og klør noe voldsomt.

Når eg slet med det, fekk eg elveblest. Vise seg at eg har kronisk elveblest gitt.

Jeg klør over hele kroppen som regel..
Er det pulveret eller skyllemiddelet?
Jeg klør sykt på beina armer og mage, driver å tester ut neutral vaskepulver nå, men kommer til å savne litt lukt :arghh: er det slik atkroppen reagerte med engang du tok på klær som var vasket med vaskepulver med lukt og at kløen gav seg med en gang du fikk klærene av?

Skyllemiddel har jeg slutta å bruke for mange år siden. Det var som gift mot huden min iallefall.
Jeg reagerer særlig på OMO vaskepulver. Klør da mest på natta. Men nå er det mange år siden sist jeg reagerte..

Hvordan er reaksjon?

Samboer får eksem og kløe.
Man vender seg fort til ikke å ha lukt i vaskemiddel synes jeg da. Nå synes jeg det lukter alt for mye av klær vasket med parfymeholdig vaskemiddel.

Her har vi bare brukt neutral i mange år. Får helt noia nå hvis vi arver klær der det er brukt andre midler... Lukter sååå sterkt.

Her tåler ikke eldste diverse ting virker det som. Nå feks, klødde han veldig på kroppen en periode. Da hadde jeg lagt på et helt nytt sengetøy til ham. Vaska med neutral. Så tok jeg av dynetrekket, for å se om han slutta å klø, og det gjorde han. Men han fortsatte å klø i ansiktet. For putetrekket tok jeg ikke av.

Så tok jeg av putetrekket også, og han sluttet å klø.

Så det er nok fortsatt noe fargestoffer i sengetøyet han reagerer på.. Får vaske det flere ganger og teste på nytt.

Han reagerer også på mange solkremer. Spesielt de med octocrylene og ett stoff til jeg ikke husker i farta.
Edit: salicylater var det andre stoffet. Vita sin harmoni går bra.

Last edited:
Er det pulveret eller skyllemiddelet?
Jeg klør sykt på beina armer og mage, driver å tester ut neutral vaskepulver nå, men kommer til å savne litt lukt :arghh: er det slik atkroppen reagerte med engang du tok på klær som var vasket med vaskepulver med lukt og at kløen gav seg med en gang du fikk klærene av?
Vår gutt reagere på det meste av vaskemiddel og skyllemiddel, men Klar sitt vaskemiddel funker fint og da er det litt god lukt også. Han får utslett på mage og rygg spesielt, men kan også komme litt her og der.

Klør over alt. Alt med parfyme i.
Bruker kun Blenda Sensitive her, og er veldig fornøyd med det :)

Blir generelt mer ømfintlig og, så kan klø på meg STORE blåmerker. Såpass at legen begynte å sjekke for diverse diagnoser... Merker samme om jeg spiser melke- og glutenprodukter over tid.

Last edited:
Samboer får eksem og kløe.
Man vender seg fort til ikke å ha lukt i vaskemiddel synes jeg da. Nå synes jeg det lukter alt for mye av klær vasket med parfymeholdig vaskemiddel.
Er så enig. Klarte å få med meg noen klær fra bhg en gang fra et annet barn og jeg ble faktisk kvalm av lukta. Lukta bra etter at jeg hadde vaska det med parfymefritt og, og lukta satt i nesa mi et par dager

Er så enig. Klarte å få med meg noen klær fra bhg en gang fra et annet barn og jeg ble faktisk kvalm av lukta. Lukta bra etter at jeg hadde vaska det med parfymefritt og, og lukta satt i nesa mi et par dager

Ja, når jeg kjøper klær brukt må det vaskes flere ganger før parfymelukta går vekk. Og helt endog synes også enkelte vaskemiddel/skyllemiddel er litt kvalmende. Men jeg tenkte jo ikke over det da jeg brukte sånn selv, før jeg traff samboer.

Reagerte på skyllemiddel med å klø overalt. Tåler comfort. Hvis man leser på sprotsvasken så står det noen under den firkanten for hvor mye parfyme osv det er i, det er visst det stoffet jeg reagerer på fordi jeg kan bruke de fra komfort uten den ingrediensen.

Jeg bruker nøytral og blenda. Andre vaskemiddel klør jeg så av at det er et mareritt.

Skyllemiddel er like ille som vaskepulveret. Det er parfymen som er synderen.

Å ikke ha parfyme i vaskemiddelet er nydelig, du kan gå med den parfymen du vil, uten at det kræsjer i lukt med klærne dine. Du slipper å lukte som et vandrende parfymeri, og luften rundt deg blir mye 'lettere'.

Du venner deg fort til det ;)

Jeg klør.
Får også migrene av mye parfyme, så skyllemiddel utgår uansett.

Bruker änglamark. Får utslett og kløe av andre. Spesielt omo.

Back
Topp