Dere som røyker -

Isilra

Glad i forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Er det noe som kunne fått dere i fra å begynne?

Har ei jente i tenåra i familien som akkurat har begynt å røyke (og feste veldig) og jeg synes det er såååå synd [&o] (hun har også forandret seg veldig .. ) Har prøvd å prate med henne om det, men hun sier at selv om hun vet at hun vil angre senere og at alle andre sier det ikke er bra, så går det ikke inn på henne og hun vil bare gjøre det hun har lyst til.

Vet at jeg ikke har noe å gjøre med det egentlig, men samtidig så synes jeg det er så synd og vil så gjerne hjelpe FØR hun blir avhengig..

Kjenner jeg gruer meg fælt til å få tenåringer i hus. Foreldrene må føle seg fryktelig hjelpesløse når de regjerer... [8D]

Nei, tror egentlig ikke det. Ble ferska mange ganger, og lovte å slutte. Men snek meg rundt likevel.
JEg ble aldri tilbudt penger, førekort eller noe sånt om jeg lot være eller slutta. Kjenner flere det har funket for.

Nei, igrunn ikke.. Hun må liksom lære og finne ut selv "dette er ikke noe for meg, dette gidder jeg ikke".. Eller så fortsetter hun.. eneste er å ikke gi penger, så må hun bruke egne penger på røyk, når det svir hardt nok i lommeboken frister det slutte :P
Men jeg ble fersket, funket dårlig uannsett hva de sa..

Men VERSTE du sier til en tenåring, eller barn generelt "du får ikke lov".. Da virker det som noe uoppnålig og du kan banne på de både drikker og røyker seg ihjel :P

Lykketil

Jeg fikk sertifikatet om jeg ikke røyka, eller dvs, jeg spurte om jeg kunne få det om jeg ikke begynte å røyke, for jeg viste selv at jeg ikke kom til å gjøre det. Av en eller annen grunn gadd jeg aldri bli med på "røykehjørnet" på skolen.. Mamma sa uansett at hun ikke hadde råd til det, men kunne hjelpe meg, men endte opp med at jeg fikk det alikavel [8D]

Ellers tror jeg det er veldig individuelt om det funker med sånne gulerøtter.. Og om hele veninnegjengen røyker skal det kanskje litt til å stoppe henne?

Jeg tror ingen kunne ha stoppet meg. Jeg har prøvd å tenkt på noe som kunne fristet meg til å stoppe, men finner ingenting. Om man har bestemt seg så har man bestemt seg. Unger/ungdommer er nesten urokkelige til tider[;)]

Tror hun bare må finne ut av det selv egentlig ja. Kanskje er det kjedeligere å røyke hvis ingen sier du ikke har lov, men det kan jo også virke motsatt igjen[8|] Nei tror ikke det finnes noe fasitsvar jeg..

Jeg lurer litt på hvordan de som er så unge får tak i røyk, egentlig??? Når vi begynte (14) var det 16 årsgrense for å kjøpe. Noen ganger fikk vi kjøpe selv, mens andre ganger fikk vi noen til å kjøpe for oss. Var alltid noen som var 16... Men er vel alltid noen 18-åringer som kan kjøpe...

Men tror ikke det var noe, egentlig, som kunne hindret meg, annet enn at de andre også sluttet...

Jeg hadde sikkert prøvd alt. Lokket med billappen, bil, sydenferie osv, men heller spille på samvittigheten enn å bli sinna. Alla: Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffa...[8D] (Den tror jeg nok hadde stukket litt om foreldra mine hadde brukt den, men det gjorde de aldri...)

Hehe, dere var noen utagerende ungdommer altså! [8D][8D]

Ja, er det jeg tenker også.. at det ikke hjelper å kjefte og bli sint, og heller ikke store sjansen for at det jeg sier påvirker hennes avgjørelse.. men tenk så skummelt da når det kommer til ens egne barn. Skal en bare godta det da? Fysj [:'(]

Røyk er nå heldigvis ikke det værste en kan finne på da, heldigvis.. men bare det i det hele tatt å føle at en ikke har noe en skulle ha sagt til en mindreårig føles så feil. (nå tenker jeg på mine egne barn, ikke denne jenta)

Jeg fikk også lappen om jeg ikke begynte å røyke (den sveiiii i lommeboka til foreldra mine, for jeg brukte laaaaaaaang tid [8D] hihi), men jeg har alltid vært veldig antirøyk, så var egentlig aldri noe spørsmål. [:)]

Jg skulle ikke få lappen om jeg røykte heller. Begynte både drikke og røyke før..
Nå BER mamma å de om å få lov hjelpe til så jeg tar lappen. HAH.. Så mangen skjønner at det er litt tomme trusler.. Iallefall jeg stresset ikke med det, siden jeg ikke vil ha lappen

tror nok det heller bare må følges nøye med slik at det blir tatt tak i ting før det evt. går for langt ;)

*sniker litt* du kan "vise" henne noe som er alldeles vemmelig med røyk,bare at hun gjør det selv da, be henne trekke ned røyk å så plassere munnen tett over armen så man ikke har mellom rom, å så blåse alt hun har ut igjen. Da legger det seg en liten flekk med b.la tjære der hun pustet ut. Å så smaker det helt grusomt, funket på søsken barnet mitt [;)]

Takk for tipset! [:)]
(og æsj.. [&:] hehe. skal jeg prøve på faren min og [8D])

ORIGINAL: Isilra

Takk for tipset! [:)]
(og æsj.. [&:] hehe. skal jeg prøve på faren min og [8D])

Vet, husk å få de til å slikke seg om leppene etter på for tjære er der [;)] Den er så ekkel at det er til å brekke seg av, å si at det der er bare 1/4 av det som havner inni kroppen din! Håper det kan fungere for dere [:)] Lykke til

Back
Topp