Dere som nattammer - når slutte med det?

Ceropegia

Glad i forumet
Vi er oppe et par ganger hver natt fordi mini vil ha pupp. Han får nattapuppen ca kl 19, så våkner han og spiser før jeg legger meg, mellom 22 og 23. Etter det våkner han klokka 02 og 05, noen netter 01, 03 og 06...

Jeg lurer på om dere som ammer om natten har tenkt på når dere skal avvenne barna med nattpupp? Har hørt så mye forskjellig om dette. Noen mener at man skal nattamme så lenge barnet ønsker det, noen sier at man kan slutte når barnet er over 6 mnd og får 2 fulle måltider per dag, og så er det noen som sier at hvis barna er store og legger mye på seg så kan man slutte.
Jeg må innrømme at jeg lengter etter mer enn 2-3 timer sammenhengende søvn. Selv om mini er blitt effektiv og vi er oppe maks 1/2 time, så blir jeg veldig trøtt av det...særlig de nettene han er oppe 2-3 ganger.

Får han noe grøt eller mat ellers da?

Her begynte småen å sove hele natten gjennom når han var 3mnd ca, men nå i desember begynte han å mase på natten igjen. Et måltid er greit men ble noen netter der han lå konstant med puppen (ikke økedøgn). Da begynte vi med grøt. Nå får han grøt i 18-tiden, og så pupp en gang eller to før han legges kl 20ca. Han våkner noen ganger på natten, som regel trenger han bare smokken de første gangene men vil gjerne ha pupp i 3-4-5tiden. Vet ikke om han er spesielt sulten eller om han bare vil ha kosen, men syns ikke det gjør noe med en nattamming og en tidlig morgenamming i 6-7-8tiden (sover som regel litt etter den også).

Kommer til å la han få nattpupp om han trenger det en stund til. Men kanskje forsøke å gi vann noen netter for å se om han gir seg da.

ORIGINAL: Stjernejenten

Får han noe grøt eller mat ellers da?

Her begynte småen å sove hele natten gjennom når han var 3mnd ca, men nå i desember begynte han å mase på natten igjen. Et måltid er greit men ble noen netter der han lå konstant med puppen (ikke økedøgn). Da begynte vi med grøt. Nå får han grøt i 18-tiden, og så pupp en gang eller to før han legges kl 20ca. Han våkner noen ganger på natten, som regel trenger han bare smokken de første gangene men vil gjerne ha pupp i 3-4-5tiden. Vet ikke om han er spesielt sulten eller om han bare vil ha kosen, men syns ikke det gjør noe med en nattamming og en tidlig morgenamming i 6-7-8tiden (sover som regel litt etter den også).

Kommer til å la han få nattpupp om han trenger det en stund til. Men kanskje forsøke å gi vann noen netter for å se om han gir seg da.

Begynte å gi små smaksporsjoner grønnsakspuré etter nyttår, ca 1-2 ss, det hjalp ingenting. For en uke siden begynte vi med 1-2 ss grøt på formiddagen. Begynte med grøten etter flere netter der han våknet og spiste 21, 00, 02, 04 osv.. I går flyttet vi grøtmåltidet til kl 18, og da var han bare oppe kl 22:30, 02:30 og 06, så det var en forbedring [:)]

Men er det ikke slik at mange barn våkner "av gammel vane" for å få pupp om natten, selv om de strengt tatt ikke har behov for mat? Eller er det like vanlig at de kutter ut nattpuppen når de får mer fast føde?

Vil tro at de våkner litt av gammel vane, men om man da kun tilbyr vann, så forstår de det forhåpentligvis etterhvert? [:)]

Her spiser han nesten en full porsjon grøt (underkant av 1dl vann), så tror han blir god og mett, men gulper ikke på natten heller...

vet ikke..her får hu pupp kl 19 - 20 så våkne hu igjen og ska ha pupp i 2 -3 tiden om natten..så sove hu te 7 - 8

Her skal ho få velge selv.. ho har kutta ut et å et nattmåltider om gangen, så ho skal få fortsette med det... Ho sover lengre jo mer jeg gir på kvelden.. så når jeg er oppe i full grøt posjon så kan det nok hende ho sover hele... Ho er egentlig veldig lita for aldern (ligger nederst på både lengde og vekt i forhold til aldern) så jeg vil ikke kutte ut noe måltider ho kanskje trenger...!! Det må ho få styre selv... Men passer jo på at det ikke er no kos på natta..!!
Nå legger jeg ho kl 7 og ho sover til 04.. og våkner igjen 07 så syns det går veeeldig fint... er oppe kun 10 min så overlever de minuttene...

Tror nok ikke det blir med det første her iallefall[:-] Her våkner han annenhver time å gaper etter mat[8D] Han er nok ikke sulten hver gang, er vel mest kos. Har prøvd å bare la han ligge men da begynner han å sutre og våkner til, så da er det liksom litt lettere å bare gi pupp så han sovner igjen..

Skal begynne på prosjekt sovne-av-seg-selv i morgen, så håper det endrer seg hvis vi evnt får til det[;)]

Jeg velger å vente litt med avvenningen da andrea ikke spiser mye grøt ennå, og morsmelk er lettfordøyelig. Venter hvertfall en måned til. Tar hun flaske til den tid, avvenner jeg ved å gi vann på nattestid:)

Jeg har tenkt på det samme som deg, babymomy. Når de får mer mat på dagen så blir det jo mindre pupp og jeg vil også gjerne kunne fortsette å gi han morsmelk en stund, særlig nå som han stadig blir eksponert for nye matvarer. Hadde detbare vært sånn at han spiste som flere over her; en gang mellom 19 og 07, så hadde det ikke vært noe pes synes jeg. Det er også bare koselig og praktisk at han våkner rundt 22:30 og vil spise litt før jeg legger meg.
Men i natt igjen var han oppe 00:45, 02:45, 04:30 (urolig bare, så måtte synge og bysse) og 05:45 for mat igjen. Siste gangen var vi oppe i nesten en time, for han er stort sett på do ved de tider. Det er ganske slitsomt synes jeg å bare få halvannen time søvn av gangen. Særlig når det er sånn minst tre netter i uka.

Skal på 5-månederskontroll idag, så får høre hva hs sier. Mistenker søat hun kommer til å si at jeg skal slutte å gi nattmat fordi han er så stor (over 10 kg [:)]), men det synes jeg er et litt dårlig argument. Det kan vel hende at han er sulten på natten og trenger mat selv om han er en stor gutt.

Storebro avvente vi når han var 9 måneder, kommer ikke til å vente så lenge med henne her, men vil hun skal spise to gode måltider på dagen først, og der er vi ikke enda, hun får fortsatt bare litt smaksporsjon med grøt. Og våkner annenhver time om natta...gjesp.

Her nattammer vi, og det blir nok ikke noe slutt på det før han sover på natta. Altså ikke har en våkeperiode på 3-4 timer pr natt.................

Eg har veldig lyst å avvenne hu me nattmåltidet... slitsomt, åsså e hu 10 kilo og trenge forsåvidt isje någe ekstra, og så ska eg begynne å jobbe om 2mnder, då hadde d vært godt å få heile nattå me søvn![:)]

Back
Topp