Dere som mistet melken...

Fliko

Andre møte med forumet
Hvordan startet det? Hva var symptomene? Og hvordan reagerte babyen når melken begynte å forsvinne?

Grunnen at jeg spør er fordi jeg tror at melken min begynner å forsvinne.. Spesielt de siste nettene så har jeg måtte ammet to ganger på 2 timer, og siden baby ikke virker fornøyd etter å ha tømt begge sider, har jeg vært nødt til å gi mme til slutt, da hun begynner å gråte og klage en del. Mme får hun egentlig bare på siste måltid før soving. Ellers fullammer jeg og gir tre måltider om dagen. Hun er forresten straks 6 mndr.

Det kan være at produksjonen går ned fordi hun spiser mer fart føde, men det kan også være at hun er inne i en periode der hun føler at hun trenger mer. Eller at hun er tørst. Prøvd å gi henne vann etter pupp?

Ikke så lett å vite hva det kan være.

Mi jente på snart to år får fortsatt pupp på sen natt/tidlig morgen, og merker godt hvis hun har spist lite til kvelds eller har drukket for lite på dagtid.
Men samtidig er det nok for kosens skyld og ;-)

Ellers er det ikke uvanlig med økedøgn heller med jevne mellomrom selv om de begynner å bli såpass store.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Har tenkt på økedøgn, men nå har det vart snart en uke, og hun våkner maks 2 timer etter hun har fått pupp på natta for mer mat. I natt ga jeg da flaske siden brystene var ganske tomme etter å ha tømt begge. Da sov hun godt, ca 5 timer i strekk. Prøvde med vann men da ble hun sint :) som sagt jeg fullammer ved siden av fast føde. Hun har fått fast føde i 2 mndr, og bare nå i det siste det har blitt sånn...

Da du begynte med fast føde, ga du pupp først? Jeg fikk beskjed om å amme først og deretter gi grøt, slik at hun ikke ble mett på grøten og dermed ikke drakk så mye melk. For da går jo produksjonen ned. I starten er det jo bare for å lære smaken, men dere er sikkert over det stadiet.

Da jeg begynte med fast føde fikk hun pupp etter. Ellers ville hun ikke spise noe særlig mat. De siste ukene har den faste føden blitt som et mellommåltid.
Men vil hun ha pupp 3 timer etter forrige pupp, så har jeg ikke nok melk, eller hun tømmer begge brystene helt. Hun pleide å få én av gangen før..

Men etter tre timer er brystet fullt opp igjen. Amming sjeldnere enn det vil føre til at melka minker.
Jeg ville nok også ha gitt pupp før fast føde, frem til 8 mnd bør mm være hovednæring, og fast føde som nr to.

Har du lest på ammehjelpen.no?
Der står det ganske mye nyttig.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg føler at hun spiser nok mm, som sagt jeg ammer henne mellom måltider, altså ca hver fjerde time. Da spiser hun noen ganger fra ett bryst, og noen ganger fra begge. Til hun er fornøyd.
Er hver fjerde time for lite? Hun spiste pupp hver tredje time inntil et par uker siden.. merker at hun ikke er like sulten lenger etter 3 timer..
Hvis hun får pupp før vanlig måltid så vil hun ikke ha noe særlig mat. Derfor jeg gir mat først -så pupp (men ikke rett etter hverandre).
I natt våknet hun 2 ganger med rundt 3 timers mellomrom for pupp, og våknet for dagen 1 1/2 time etterpå og ville ha mer pupp..

Her begynte vi med fast føde rundt 4 måneder i samråd med helsestasjonen fordi hun ikke la på seg nok av melken min. Men vi brukte lang tid på å gå fra smaksporsjoner til skikkelige måltid. Flere uker vil jeg tro. Jeg ga mat først fordi hun bare fikk en liten smak, og fordi hun likte pupp mye bedre enn fast føde. Hadde det vært motsatt så hadde jeg fulgt anbefalingene fra helsesøster og ammet først. Jeg ammet til hun var 19 måneder gammel, og all nedtrapping skjedde som følger av min plan.
Din unge høres motsatt ut, det hadde nok vært hensiktsmessig om du hadde ammet før fast føde.

Back
Topp