Dere som ligger ann til setefødsel?

Fru_Barvik

Forelsket i forumet
Har en mistanke om at knerten har snudd seg med stussen ned, og selv om han har noen uker å snu seg på begynte jeg å lure på hvordan dere blir møtt hos jordmor/lege. Får man alltid valg om keisersnitt el vaginal fødsel, eller er det sånn at man bare får keisersnitt i visse tilfeller. Jeg fødte vaginalt sist, da kom snuppa ut med hodet først, jeg hadde ikke bedøvelse og selv om det tok sin tid ble jeg ikke skremt av det. Men, setefødsel blir jeg faktisk litt svett av tanken på uansett hvor mye epidural jeg kan få..... [&:]

jeg er ikke helt sikker allså, men mener å ha hørt at noen sykehus ikke tar setefødsel vaginalt uansett..?!

Nei man kan vel ikke velge selv..
De sjekker om bekkenet ditt er stort nok til å få ut babyen, så det og størrelsen på babyen er vel det som er avgjørende..

Kommer helt ann på bekkenet! Mamman til nevøen min fødte i setefødsel i fjor vaginalt.

ja, tenkte meg at det ikke var noe "valgfritt". Jeg får stille meg på hodet og håpe han snurrer rett vei [:D] Men, nå skjønner jeg i allefall litt hva fødselsangst kan innebære.. for jeg kjenner jeg får hetta av tanken. Får snakke litt med jordmor om det om mistanken skulle være korrekt [:)]

hvor langt er du på veg?jeg er 32+6 og her ligger snuppa i seteleie også..har gjort det leeeenge..håper hun snur seg..fødte normalt sist jeg også..uten smertestillende. og hadde håpet jeg kunne gjøre det denne gangen også..men blir det setefødsel..nekter jeg..søskenbarnet mitt fikk keisersnitt pga av det sist..dette er i førde..tror de praktiserer litt ulikt rundtomkring på sykehusa. hørte at hvis en merka at når babyen var aktiv..så ska en krabbe rundt..dette gjør at babyen får mer plass i magen til å snu seg..så jeg krabber ofte rundt på gulvet om dagene kan man si.. :)

Søstra mi hadde en setefødsel i desember som gikk veldig fint. Her er en tråd hun har svart i angående dette (tunafish): http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=18596341&mpage=1&key=�

Jeg er 32+4. Skal til jordmor den 7 april, men jeg kjenner tydelig at det sparkes nedover og utover og det er en liten kul som minner om hodet som ligger rett under ribbeina. Jeg er tilbøyelig til å si at jeg nekter å føde i seteleie. Og det til tross for at jeg helst vil hjem rett etter en vanlig fødsel.. det sier sitt om frykten min for å føde i sete.. hehe..

Så får se hva jordmor finner ut over påske.. ligger han ned så blir det krabbing på gulvet her også! :D

Jeg fødte førstemann, som lå i seteleie, vaginalt! Alt kom litt brått på siden to jordmødre hadde tatt feil av leie hans. Derfor ble ikke feilstillingen oppdaget før jeg var godt i gang med fødsel og 3 cm åpen..gjett om jeg fikk litt panikk da!! [:'(] Dagen før hadde jeg hørt verste skrekkhistorien fra ei som hadde født i sete..uff..var jo så glad for at jeg skulle slippe det..men den gang ei! Trodde egentlig de skulle gi meg keisersnitt da..men ble oppfordret til å gjøre et forsøk på den naturlige måten. Ble lovet epidural..og de måtte måle bekkenet under fødselen..et håpløst prosjekt! Uansett viste målene at jeg var stor nok til å føde normalt. Åpningsfasen gikk ganske greit og hadde 10 cm etter noen få timer..eneste trøbbelet var at lillegutt lå altfor høyt til å komme ut..fillern så vondt det var å vente så lenge på at han skulle komme langt nok ned. Fikk ikke epidural..som jeg ble lovet..og gudene skal vite hvorfor..jeg ble klippet og han ble tatt ut med tang.. En fødsel er uansett ganske tunge greier, så det gikk greit til tross for alt. Har hørt alle typer historier om setefødsler..noen har gått kjempegreit, mens andre har endt i akutt keisersnitt..min setefødsel ble i ettertid betegnet som en flott setefødsel..selv om jeg ikke følte det helt slik (mye pga at jeg ikke fikk epiduralen jeg var lovet..skrek etter den i flere timer).. Tror jeg ville født i sete igjen hvis jeg kunne nå, men man må være forberedt på at det kan bli litt styr.. Heldigvis for de fleste er dette ting man kan forberede og avklare greit på forhånd og ikke midt i en fødsel! Lykke til uansett valg!! [;)] 

Først av alt vil dei nok prøve å snu h*n på forhånd dersom dei finn ut h*n ligg feil veg. [:)] Det funker for mange det og [:)]

Back
Topp