Dere som leier (ut) der Nav betaler..

Sjakkruta

Tobarnsmamma <3
VIP
Oktoberskatter 2014
hvor pålitelig er det?

Vi skal leie ut en kjellerleilighet der et av parene som er interesserte har Nav som skal betale for leiligheten.. 

Vet du om NAV betaler direkte til deg, eller til leieboeren din som så betaler til deg igjen?

Hatt god erfaring med det første, da leide jeg ut til en ung flyktning. Det andre alternativet derimot, gikk veldig skeis.. Man vil jo gjerne tro det beste om folk også!

champi skrev:
Vet du om NAV betaler direkte til deg, eller til leieboeren din som så betaler til deg igjen?

Hatt god erfaring med det første, da leide jeg ut til en ung flyktning. Det andre alternativet derimot, gikk veldig skeis.. Man vil jo gjerne tro det beste om folk også!

Jeg tror Nav betaler til meg, men jeg kan kanskje sette det som et krav viss ikke..? Glemte helt av å spørre hvorfor Nav skulle betale den, er muligens et rødt flagg bare det men.. 

betale husleia hver mnd, eller stille med depositumsgaranti?

Trur jeg hadde blitt litt skeptisk om NAV skulle betale husleia hver mnd. men det kan vel være mage grunner til det. 

2x 24November skrev:
betale husleia hver mnd, eller stille med depositumsgaranti?

Trur jeg hadde blitt litt skeptisk om NAV skulle betale husleia hver mnd. men det kan vel være mage grunner til det. 

Betale husleia hver mnd... Ja jeg er skeptisk jeg også... :/

Vi hadde en fra NAV (ga han en sjanse fordi han måtte ha et sted å bo via NAV for å for beholde babyen sin) og det endte med at han brøt seg inn i huset vårt, stjal den ene bilen vår, krasja med den andre bilen vår på vei ut av gårdsplassen, fyllekjørte ned til byen og frontkolliderte med en annen bil, stakk ifra hele greia og løp hjem og raserte leiligheten. Når vi kom hjem stod det 2 politibiler med blålys og var full baluba. Ble en vanvittig jobb med NAV for å få de til å dekke alt han hadde forårsaket, og for å få husleien.

Jeg har ei venninne som leier ut til en som får hjelp av nav.
han har vært fosterbarn i mange år, og vært i mange forskjellige hjem. Veldig preget av å aldri hatt noe stabilt i livet, og trenger derfor litt ekstra hjelp til å komme i gang med voksenlivet. 
Nav betaler hele husleien direkte til henne. Aldri vært noe tull, bortsett fra en høylytt fest i mai( da han var russ) Hun fikk beskjed på forhånd, og sa klart ifra dagen etter at det var greit den gangen, men det kunne ikke være sånn i fremtiden. han har oppført seg etter det.

Trygg betaling når nav betaler da. Du vet du får pengene dine hver måned ;) lett å kastre de ut også da. Da du kan gå til nav å klage. Mest sannsynlig gidder ikke nav å betale for h"n om h"n ikke oppfører seg ;) 

Kan jo skrive i kontrakten at om hærverk/ bråk eller andre ting du ønsker skjer, men vedkomme flytte ut innen... 

Nav er ikke nødvendigvis "en trygg betaler". Det du må huske er at Nav ikke er leietaker, det er det personen som bor hos deg som er. Vedkommende har skrevet under på husleiekontrakten din og forpliktet seg til å betale husleie hver måned, det har IKKE Nav gjort. Personen som bor hos deg har ett vedtak hos Nav som tilsier at de skal betale leien til vedkommende. Men det vedtaket er ikke på noen måte bindende ovenfor deg som utleier. Selv om leietaker sier at Nav skal betale leien direkte til deg, trengs det kun en telefon til Nav fra leietaker som ber de endre kontonummer på husleie for at dette endres. Og ettersom du ikke er part i saken hos Nav vil du ikke få beskjed om slike endringer. 

Du har ikke innsyn i vedkommendes sak på Nav på grunn av taushetspliktsregler. Det vil si at hvis leien en måned ikke skulle bli betalt som avtalt vil du ikke kunne ringe Nav og purre på den, eller spørre om hvorfor den ikke er betalt. Nav har ikke lov til å gi deg slike opplysninger med mindre du har en skriftlig fullmakt fra din leietaker. Du må til enhver tid forholde deg til din leietaker, og det er derfor egentlig uvesentlig at Nav "skal betale husleien". For det er ingen garanti for at det blir gjort. Det er til enhver tid din leietaker som er ansvarlig.

Jeg jobber i systemet og opplever ofte telefoner fra frustrert utleiere som har hatt en oppfattelse av at Nav er ansvarlig for at leien blir betalt hver måned, men dette er dessverre ikke tilfellet. Hvis leietaker for eksempel ikke husker å levere ny søknad om dekning av husleie, ikke følger opp avtalene sine med Nav eller får endret inntektssituasjon kan husleien fra Nav utebli.

Jeg sier IKKE at du ikke skal leie ut til personer som får dekket husleien av Nav, men jeg vil understreket at dette ikke er ensbetydende med sikker husleiebetaling!! Du bør vurdere om du har tillit til de som ønsker å leie av deg og skal skriver under på leiekontrakten, for det er disse du skal forholde deg til -og ikke Nav!
OG; personer som mottar stønad til husleie fra Nav trenger ikke være hverken bedre eller værre enn andre leietakere. 

Lykke til :)

Min mor leier ut til en som nav betaler leien for. Ingen problemer med hun som bor i leiligheten, og de får pengene direkte fra nav, men er alltid forsinkelser fra nav med pengene. Tror de enda ikke har fått betalt den datoen de skal ha, iblandt får de ikke en mnd og må få dobbelt neste mnd. Ringer nav og prater med dem hver gang og de beklager og bortforklarer men ikke blitt noe bedre for det.....

Back
Topp