Disse liker jeg! Er såpass utoldmodig og disse skal bare koke i ca.15 minutt veldig mange andre oppskrifter skal stå så fryktelig lenge.
Ikke vanskelig i det hele tatt(jeg er eldendig på kjøkkenet) men har fått de til hver gang hehe..
FLØTEKARAMELLER
3 dl kremfløte
50 g smør eller margarin
3 dl sukker
1 ½ dl lys sirup
1 ½ ss vaniljesukker
Bruk en kjele som rommer ca 3 liter, gjerne med proporsjonene 20 cm i diameter og ca 12 cm høy.
(Et tips hvis du har er å bruke en svær teflonpanne og tresleiv. Da er det så lett å vaske opp siden.)
Lag ikke mer enn èn porsjon karameller om gangen. Kle en form på ca 16x20 cm med smurt aluminiumsfolie, eller som jeg har funnet ut er enklere: bakepapir. Da henger det ihvertfall ikke fast.
Ha alle ingrediensene i kjelen. Kok opp på forholdsvis sterk varme (ca 950 W). Rør rolig og jevnt til sukkeret smelter. Stopp så og rør. La karamellblandingen koke ved denne varmen uten omrøring i 15 minutter, maksimum 20. Rør ikke i karamellene underveis. Karamellblandingen sveller enormt, men koker ikke over når kjelen er såpass stor. Når karamellblandingen begynner å synke og tykne, kan du røre godt i bunnen av kjelen, men ikke for kraftig. Da kan karamellene sukre seg.
(for meg har den aldri svidd seg i bunn når jeg føler oppskriften og ikke rører, men om du syntes det er litt "skummelt"
går det som sakt ann å ta tresleiva og røre saakte ett par ganger)
Gjør karamellprøven.
(her drypper jeg litt av blandingen i et glass med iskaldt vann. La det gjerne renne iskaldt vann fra springen og ned i glasset mens du prøver å lage en seig kule.
Prøv også å dra i denne kulen mens du holder den under rennende kaldt vann. Kjennes den seig og god ut, er karamellene ferdig kokt.
Er den for myk og smuldrer så må det koke litt til. Er karamellene blitt for harde, kan du tilsette litt kremfløte.) Karamellprøven gjør jeg kontinuerlig fra ca 12 minutter(gjerne litt før å). Det er så kjedelig hvis den koker for lenge.
Men du ser jo selv litt ann hvor harde eller myke karameller du vil ha for myke nesten fudge med denne oppskriften her er ikke å anbefalle da tåler de nesten ikke ligge utenfor kjøleskapet.
Fyll karamellrøren i formen og la den stivne i romtemperatur.
Hvelv karamellflaten og fjern folien/bakepapiret.
Skjær, eller klipp med saks, i passelige biter.
Pakk de i cellofan.
Hvis planen er å ikke la de ligge ukesvis er det jo kjekt å pakke inn, men her går de som oftest i løpet av noen dager og da har det ikke vært nødvendig og pakke de inn.
Det går også ann å legge de på ett glass med litt melis oppi [:)]