Dere som lager fruktmos selv

Venter på skatt nr 2

Flørter med forumet
Hei jenter!

Har dere noen tips å komme med? Hva som er bra å blande med hverande ol... Har så lyst å prøve å lage litt frukmos om selv, men er tom for ideer....

Jeg hadde meg en dag her og laget litt, men småen likte nå ingen av dem da, men tenkte jeg skulle prøve igjen snart, for han liker mer nå.

har prøvd:

mango og banan (synes selv den ble veldig god[;)])
eple og pære

mango banan (minst av banan da den ikke blir bra da du fryser (syns jeg)
eple pære
eple blåbær (billig blåbær i skoogen :P)
eple fersken
fersken alene
fersken og pære
eple og aprikos (tørket som er oppbløtt i ett døgn)

vil du lage grønnsakspureer så har du disse:

brokoli
potet og kålrot
potet og gulrot
gulrot

ps: jeg syns det å begynne med fersken er greit for det gikk veldig bra her, pluss at det er jo fersken og aprikos i grøten dems

nå er det forresten 40 % på frukt og grønt på coop obs!!!! så da sparer du masse penger der>!!!1

fikk en baby bok på hs med none oppskrifter... legger de ut jeg

eple og avokadomos : 2 ss eplemos og 1 ss avocadomos
pære og aprikosmos : 2 ss pæremos og 1ss aprikosmos
banan og avocadomos:( ugh hørtes ikek godt ut) 2 ss banamos og 2 ss avocadomos
plomme og eplemos: 2 ss plommemos og 2 ss eplemos
melon og bærmos : 2 ss melon og 1 ss bærmos ( helst blåbær eller bringebær står det)
melon og banamos : 2 ss melonmos og 2 ss bananmos

en annen plass står fremgangsmåte på mos: skrell å skjær frukten i mindre biter og bland frukten med vann i ei gryte( står ike hvor mye vann)
Kok opp å skru ned igjen, la det rekke til frukten er myk.
Mos frukten til en konsistens som er pase for barnet. tilsett evnt mer veske.

også står det at det er lurt å fryse ned isterninger med dette MEN avocado kan ikek fryses[8D]

ORIGINAL: Vaniljemuffin

eple pære
eple fersken
fersken alene
fersken og pære

brokoli
potet og kålrot
potet og gulrot
gulrot

ps: jeg syns det å begynne med fersken er greit for det gikk veldig bra her, pluss at det er jo fersken og aprikos i grøten dems

nå er det forresten 40 % på frukt og grønt på coop obs!!!! så da sparer du masse penger der>!!!1

Tusen takk!!

Ja, han elsker fersken, så det har jeg laget noen ganger.. men, jeg synes ikke den holder så godt, at den blir fort dårlig i smak... så hvis jeg skal fryse den, så bør jeg vel fryse den med en gang? og hvor lenge holder den seg i kjøleskapet?

Tusen takk for tips [:D]

ORIGINAL: fru gravdal

fikk en baby bok på hs med none oppskrifter... legger de ut jeg

eple og avokadomos : 2 ss eplemos og 1 ss avocadomos
pære og aprikosmos : 2 ss pæremos og 1ss aprikosmos
banan og avocadomos:( ugh hørtes ikek godt ut) 2 ss banamos og 2 ss avocadomos
plomme og eplemos: 2 ss plommemos og 2 ss eplemos
melon og bærmos : 2 ss melon og 1 ss bærmos ( helst blåbær eller bringebær står det)
melon og banamos : 2 ss melonmos og 2 ss bananmos

en annen plass står fremgangsmåte på mos: skrell å skjær frukten i mindre biter og bland frukten med vann i ei gryte( står ike hvor mye vann)
Kok opp å skru ned igjen, la det rekke til frukten er myk.
Mos frukten til en konsistens som er pase for barnet. tilsett evnt mer veske.

også står det at det er lurt å fryse ned isterninger med dette MEN avocado kan ikek fryses[8D]

ORIGINAL: Januar10

ORIGINAL: Vaniljemuffin

eple pære
eple fersken
fersken alene
fersken og pære

brokoli
potet og kålrot
potet og gulrot
gulrot

Tusen takk!!

Ja, han elsker fersken, så det har jeg laget noen ganger.. men, jeg synes ikke den holder så godt, at den blir fort dårlig i smak... så hvis jeg skal fryse den, så bør jeg vel fryse den med en gang? og hvor lenge holder den seg i kjøleskapet?

den holder seg hvertfall 3 dager,, jeg fryser de ned i små babycubes begre :)

kjøler det ned og tar det i frysen og lar det tine i kjøleskapet... det er ikke dårlig smak da det er 3 dager ihvertfall, smaker alltid før jeg gir henne,det gjelder alt[:D]

Favoritten til Rafael er mango med kesam [:D]. Tar en halv mango, av med skall og koker/trekker den ca 2 min for å få den myk og god, moser i mixer og blander i et par spiseskjeer med kesam. Går ned på høykant her.

kesam er ikke det litt fy fy? tanke på meieri produkter?? bare lurer :D for vurderte og kjøpe kesam selv i dag, mn turte ikke

Fant oppskriften i en bok om babymat, så tror ikke det...

ja for jeg har i barnebok jeg og og der står det at kesam ikke skal brukes før ni mnd.. men det er sikkert mengde det er snakk om :)

ja dette med kesam lurer jg på og for i en babymat bok jeg har er det en oppskrift med 4 ss kesam og det er fra 6-9 mnd, men jeg har ikke turt enda[8|]

Har ikke laget så mye forskjellige fruktmos enda, men har laget noen som faller i smak hos lille:

aprikosmos (lager hirsegrøt til han og blander denne inn for smakens del, men også siden jerne i grøten blir lettere tatt opp da)
nektarin- og honningmelonmos
Piel de Sapo melon- og ananasmos

ORIGINAL: Becky87

Har ikke laget så mye forskjellige fruktmos enda, men har laget noen som faller i smak hos lille:

aprikosmos (lager hirsegrøt til han og blander denne inn for smakens del, men også siden jerne i grøten blir lettere tatt opp da)
nektarin- og honningmelonmos
Piel de Sapo melon- og ananasmos

mmm, nektarin og honningmelon hørtes jammen godt ut...den må jeg prøve :)

Back
Topp