Dere som kan sy - stofftyper til klær?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Mellomste skal via et iniativ fra sin kusine på sy-kurs med deres felles bestemor i høstferien. Dette blir gøy, og jeg har ca denne handlelisten

Skjørt: enkel modell med strikk i livet
Stoff så langt som fra livet til så langt skjørtet skal være, pluss et par cm til å brette inn

Topp: Meget enkel modell uten isydde ermer, det er snakk om to niåringers første forsøk med symaskin.
Stoff så langt som fra skulderen og sånn litt nedpå hofta, pluss noen cm

Skråbånd som matcher fargen på stoffet til toppen, og tråd som matcher skråbåndet.
Strikk har farmor/mormor så den er grei

Dette er altså sy uten mønster-planer.

Greit nok, men hva slags stoff ser vi etter? Det finnes et lite utvalg på en hobbybutikk nær oss visstnok, alternativt er jeg ikke fjern fra ideen om stoff og stil - send meg i posten, men da må vi virkelig hive oss rundt, det tar 1,5 uke det, og høstferien er om to uker. Så kanskje satse på hobbybutikken.

Men hva ser vi etter? Jeg har jo surret rundt på stoff og stil sin nettbutikk før (jeg har surret rundt på stoff og stil sin butikk uten for bergen, det er himmelen i så måte... )

Bomull.... er jo ikke bare bomull.... bolullsjersy? vevet bomull? sateng? bomullslerret?

Jahh... en verden jeg ikke kan noe om.

(Men jeg har symaskin, den skal hun få med seg)
 
Ville ikke valgt bomulsslerret, det er litt stivt.
Så på en av oppskriftene på Stoff og stil og der kan man på noen av de få kjøpt en pakke med stoff og annet som trengs til hver oppskrift. Du kan jo se på det for å få tips for hvilke stoff som kan være best å bruke til skjørt og topp? På et skjørt var det brukt isoli. Jeg bruker av og til å se på hva de har sydd av div og hvis det ikke står hvilket stoff som er brukt søkt litt på nettsiden til jeg finner det.
 
Isoli vet jeg slett ikke hva er, men så på det kit'er trolig (rosa med katter på eller noe sånn?) og det så jo ikke dumt ut.

Skal samkjøre litt med min svigerinne siden min og hennes datter altså skal på felles sy-kurs hos min mor i høstferien. De skal etter planen sy de samme klærene. Men muligens i ulike farger etter egen preferanse.

Også skal mamma sy til minstemor en dag, hun er bare 4,5 så hun skal ikke sy selv.
 
Isoli vet jeg slett ikke hva er, men så på det kit'er trolig (rosa med katter på eller noe sånn?) og det så jo ikke dumt ut.

Skal samkjøre litt med min svigerinne siden min og hennes datter altså skal på felles sy-kurs hos min mor i høstferien. De skal etter planen sy de samme klærene. Men muligens i ulike farger etter egen preferanse.

Også skal mamma sy til minstemor en dag, hun er bare 4,5 så hun skal ikke sy selv.
Var det stoffet jeg også så :)

Så kjekt at de får lære seg å sy og lage noe til seg selv.

Har kjøpt en del stoff før men husker jo ikke hva alt heter og det meste ligger bortgjemt inntil videre til jeg får ordnet hobbykroken min.
 
Ja, jeg tror det blir gøy for dem

Min mor er flink til å sy. Jeg har bare en symaskin. Men kan ikke sy.

Min niese har bedt min mor om å lære henne, så da tenkte mamma det kunne være gøy for begge to. Min datter og kusinen er like gamle, eller altså, min er 8 mnd eldre, og liker mye det samme.
 
Skal dere sy i strechstoff eller tenker dere mer fast stoff?

Bomullsjersey er mer som t-skjorte stoff, og har mye strech. Isoli og french terry er typisk joggebukse stoff, french terry er tynnere og har mer strech enn isoli. Hvis jeg syr til barn bruker jeg mest av de tre typene. Bruker ofte bomullssateng eller vevet viskose hvis jeg syr kjole eller topp til meg selv som ikke har strech :)
 
Jeg skal ikke sy noe som helst og har slett ikke peiling, for å si det sånn.

Men høres ut som jersey til toppen i alle fall da, kanskje skjørtet også? Eller bli det bli finere i noe stivere?
 
Jeg vet bare at jeg skal ha tak i noe bomullssateng i samme slangen til å sy munnbind, som har vært planen siden midten av august, bare ikke rotet meg til å gjøre det. Så det skal jeg skaffe når jeg først er igang.
 
Jeg skal ikke sy noe som helst og har slett ikke peiling, for å si det sånn.

Men høres ut som jersey til toppen i alle fall da, kanskje skjørtet også?

Ville gått for jersey for toppen ja. Går ann å sy skjørt i jersey også, ser det er mange som syr både skjørt og kjole i det, men personlig syns jeg at det ofte blir litt for tynt og hadde nok heller gått for french terry (kalles noen steder for strech isoli) eller isoli. Men her er det bare smak og behag :)

Hvis dere skal sy i strech stoff så bør dere også skaffe nåler beregnet for det og sy med en strech søm, f. eks sikksakk eller elastisk rettsøm.
 
Nål har jeg ikke tenkt på, men maskina kan sy elastisk søm, det går greit. Min i alle fall, mamma sin syr sikksakk men ikke elastisk rettsøm, den min niese skal benytte.

Men egen nål altså?
 
Men skråbånd som mamma tenkte de skulle kante toppen med rundt hals og ermhull, det er jo ikke elastisk, hvordan fungerer det med jersy?
 
JEg skjønner i alle fall at jeg må finne frem symaskinen, se hva jeg faktisk har av nåler og sånn, og ha en handletur eller to. Myligens bådesjekke fysisk butikk og nettbutikk. Fant jo at det finnes jersy-skråbånd, men det er helt sikkert ikke det mamma hadde tenkt seg.

Er det lettere for nybegynnere å sy i fast stoff, vevd bomull eller noe sånn? Aner meg at det kanskje er det?
 
Jeg er litt håpløs sånn, når jeg skal finne ut av noe vil jeg gjøre det nå. Dels fordi, dersom vi ikke finner noe hun liker på hobbybutikken, eller noe som egner seg, så må vi bestille. Og helst få det før høstferien. Og da bør vi bestille snart.

Så da er min mor på campingtur. Og min svigerinne er alene hjemme (resten av familien på den campingturen med mine foreldre ja) for hun har mye skolearbeid, hun tar deltids utdannelse på siden av jobb.

Så ingen av dem er like opptatt av slike smålige detaljer som "funker skråbånd på jersey, da" for mamma er på tur og min svigerinne tar hele greia igjen en dag på hobbybutikken og satser på det. Så mye mindre bekymra enn meg, som overtenker alt....

Jeg bør være frisk nok til å dra på handletur i morgen. Men mannen er opptatt hele dagen på fotballskole så jeg er alene med ungene og det er muligens litt vann over hodet å dra alene på sentret med dem, altså inkl minstemor, med min form og overskudd.

Men vi får se. Jeg trenger å vite om jeg der får tak i det vi trenger, før fristen er ute for å bestille og få det i tide. Det bør vel vaskes før de skal til å sy også. Såpass husker jeg fra mitt forrige store sy prosjekt. Gardiner til barnerommet til eldstemann. Meg og mamma på stoff og stil, butikken utenfor Bergen. Fant stoff. Sydde kanten og vasket det. Hang over rekkverk i trappa til tørk. I mange dager. Husker sannelig ikke når de gardinene faktisk ble sydd. Jeg mener jeg sydde dem, noen av dem i alle fall. Mulig mamma sydde noen. Nemlig. Jeg var meget høygravid da vi kjøpte det stoffet. Hadde en ukes tid til termin med nr to. Morgenen etter at det stoffet ble vasket så startet riene.

Det er den jenta som altså om et par uker skal sy sammen med mamma.

Det skal være sagt. Jeg har sydd siden det altså. Tror jeg. Kanskje.

Jeg sydde meitai, men det var før, for den er sydd til å bære eldste i. Alle tre er båret i den altså, men det var før de gardinene...

Symaskina mi er mao ikke misbrukt akkurat. Mamma har lånt den når hun har lagt ut og inn bunaden min da, den er sterkere til mange lag med ull og for enn hennes.
 
Ja egen nål for elastiske stoffer :) ville brukt ribb istedenfor skråbånd hvis du går for elastisk stoff. Er to måter å avslutte med ribb, enten kante eller brette den dobbelt, er bare å google så kommer det nok opp mange tutorials eller youtube videoer. Om de viser med kanting med tvillingnål går det helt fint å bruke sikksakk istedenfor.

Kan være lettere å sy i faste stoffer, problemet er at man ofte enten må sy ganske store plagg, må jo få den over hodet f.eks uten å strekke i den, eller så må man sette inn glidelås og da er det like greit med elastiske stoffer sys jeg :p
 
Greia er at jeg ikke skal være med på dette her, det er det min mor som skal, og hun hadde sett for seg en enkel løsning der jentene skulle sette på skråbånd, for det er lurt å ha lært seg uansett.

Mamma er flink til å sy, men har nok mest erfaring med faste stoff. Dvs, jeg vet har sydd med elastisk også. For jeg hadde et sett klær til dukka mi som hun sydde til min bror da han var baby. (jeg har en prematur bror. Minste babyklær som var å få kjøpt på den tiden var str 60. Han var 42 cm lang da han ble født. Mamma ble svært rørt da hun så prematur klær i butikken da jeg ventet eldste. Hun fikk beskjed om å gå og kjøpe dukkeklær. Derav at hun sydde)

Men ribb eller et elastisk bånd er nok bedre ja. Ribb er min naturlige tanke. Jeg har altså nesten ikke sydd, men jeg har hatt veldig lyst til å sy og hang i en periode på et sy-forum. Det var da jeg fikk meg symaskin. Mannen sa jeg skulle se på det som en langtidsinvestering. Jeg var gravid med eldste da. Han som er 12. Jeg tror mamma har brukt den mer enn meg. Det er mulig det er hun som sydde de gardinene siden jeg likegodt fødte en baby.

Men jeg tror faktisk jeg er frisk nok til å gå på butikk i dag, så vi får se hva vi gjør
 
Du får legge ut hva slags stoff det ble til til slutt :)

Et sirkelskjør med strikk i toppen er i hvertfall veldig enkelt og fint, tror jeg ville gått for isoli eller french terry nå til høsten, det er litt tykkere enn jersey og lettere å sy i også. Da er det bare å sy i strikken øverst og legge opp nederst, med en nål beregnet for elastiske stoffer :)

Evt med en topp i noe fast stoff kan jo bli fint det, da tror jeg at jeg ville vurdert vevet viskose
 
Vel, nå har jeg glodd litt på symaskinen min og kommet på hvordan den fungerer, og funnet at der fulgte med et lite utvalg nåler da jeg kjøpte den, men ingen av dem ser ut til å være "ball point" til elastiske stoffer, selv om den har mange elastiske stingtyper (janome easy jeans 22)

En tvillingnål og noen vanlige, en med blå topp, men det tror jeg er til jeans - stoff basert på litt googling. Så jeg skal kjøpe nåler til elastisk stoff sammen med stoffet.

Jentene fant nå litt de likte så jeg må bare konferere med min mor ang teknikk. For kante med skråbånd kan hun ikke
 
Du får legge ut hva slags stoff det ble til til slutt :)

Et sirkelskjør med strikk i toppen er i hvertfall veldig enkelt og fint, tror jeg ville gått for isoli eller french terry nå til høsten, det er litt tykkere enn jersey og lettere å sy i også. Da er det bare å sy i strikken øverst og legge opp nederst, med en nål beregnet for elastiske stoffer :)

Evt med en topp i noe fast stoff kan jo bli fint det, da tror jeg at jeg ville vurdert vevet viskose

Det var meget begrenset utvalg på butikken, me fant ensfarget... Frensh terry tror jeg det var. Som trolig blir skjørtet, tenkt strikk i toppen og legge opp nede og sy sammen i siden tror jeg.
Og noe jersy som passet i fargen til å lage topp, må bare bli enig med mamma ang kanting.

Minstemor på fire vil ha skjørt med Anna på og kjole med en av pysjheltene IMG_20200919_104055.jpg IMG_20200919_104038.jpg IMG_20200919_103838.jpg
 
Jeg ble jo rent inspirert til å sy selv, men da tenker jeg med mønster, ikke mammas enkle tilnærming

Mye fint stoff å finne på nett, det er bare om å gjøre å vite hvor en skal lete
 
Så bra dere fant noe, blir sikkert bra! Og ikke minst en hyggelig aktivitet for jentene å gjøre sammen :)
 
Back
Topp