Dere som kan litt om kaker

paleface

Gift med forumet
Da datteren min ble døpt laget jeg en kake med marsipanlokk. Kjøpte ekstra hvit marsipan, men den smakte egentlig ganske jækk. Hvordan er smaken på fondant? Eller marshmallowfondant? Eller sukkerpasta? Og hvordan er de å jobbe med??

Driver og planlegger frøknas bursdag i august, og vil bestille det jeg trenger i god tid... :o)

IdaK skrev:
Da datteren min ble døpt laget jeg en kake med marsipanlokk. Kjøpte ekstra hvit marsipan, men den smakte egentlig ganske jækk. Hvordan er smaken på fondant? Eller marshmallowfondant? Eller sukkerpasta? Og hvordan er de å jobbe med??

Driver og planlegger frøknas bursdag i august, og vil bestille det jeg trenger i god tid... :o)

MMF smaker smelta marshmallows, er jo det det er. Kan kjøpes ferdig utkjevla på Jernia eller lage enkelt selv av en pakke marshmallows og melis.

Miss Fat skrev:

IdaK skrev:

MMF smaker smelta marshmallows, er jo det det er. Kan kjøpes ferdig utkjevla på Jernia eller lage enkelt selv av en pakke marshmallows og melis.

Takk for svar! :o)

Så da smaker det altså ganske godt - forutsatt at man liker marshmallows...!? Har dessverre ikke noe Jernia på ganske mange mil, så jeg tenkte å handle på nett. Er det greit å jobbe med, slik at det ikke revner så lett?

IdaK skrev:

Miss Fat skrev:

IdaK skrev:

Så da smaker det altså ganske godt - forutsatt at man liker marshmallows...!? Har dessverre ikke noe Jernia på ganske mange mil, så jeg tenkte å handle på nett. Er det greit å jobbe med, slik at det ikke revner så lett?

Jeg synes det var kjempeenkelt å jobbe med, mye lettere enn marsipan. Og jeg laga den selv.

http://www.cacas.no/Produkt/710-2076

Her er den jeg såg på Jernia på nettbutikken til Cacas.

Kjøper du ferdig kjevler du jo ikke selv om trenger ikke tenke på den rever lett. Synes ikke den gjorde det.

Kjøpte også noen utstikkere til kake fra Cacas jeg, til å pynte oppå og farge.
http://www.cacas.no/Produkt/417-435

Denne er også genial til å farge med:
http://www.cacas.no/Produkt/900-26

Laget min første mmf kake nå i helga og ble knall fornøyd. Bare å følge oppskrift (google) til punkt og prikke så ble den perfekt. Brukte litt mel når jeg kjevlet den ut, men det satte ikke smak. Blandet inn farge som jeg kjøpte på staples, men tror nok det kan bestilles på nett et sted. Så kjøpte jeg små hjerteformer til å trykke ut pynt med.

Er ikke en kakedame, men dette fikk jeg bra til og fikk masse skryt for kaka.
Husk at du må ha smørkrem og ikke fløtekrem under mmf lokket.

Har ikke prøvd å lage sukkerpasta selv, men har smakt kake som har det som lokk....og det var ikke godt.

IdaK skrev:

Fondant og sukkerpasta er vel i grunn det samme :) Jeg foretrekker definitivt å jobbe med sukkerpasta, mye bedre enn mmf! Og sukkerpasta er også mindre kliss å lage syns jeg, pluss at når du lager så får du MYE mer enn om du lager mmf. Du må bruke mye mer marshmallows osv for å få like mye som en oppskrift sukkerpasta (dårlig formulert jeg vet).
Sukkerpasta er også lettere å farge Du kan kjøpe ferdig sukkerpasta, jeg liker best den som er fra funcakes, den er med vaniljesmak. Men jeg lager min selv helst, for det koster 129 kroner for en kilo! Kan godt gi deg oppskrift om du trenger bare hyl ut :)

Miss Fat skrev:

IdaK skrev:

Miss Fat skrev:

IdaK skrev:

Jeg synes det var kjempeenkelt å jobbe med, mye lettere enn marsipan. Og jeg laga den selv.

http://www.cacas.no/Produkt/710-2076

Her er den jeg såg på Jernia på nettbutikken til Cacas.

Kjøper du ferdig kjevler du jo ikke selv om trenger ikke tenke på den rever lett. Synes ikke den gjorde det.

Kjøpte også noen utstikkere til kake fra Cacas jeg, til å pynte oppå og farge.
http://www.cacas.no/Produkt/417-435

Denne er også genial til å farge med:
http://www.cacas.no/Produkt/900-26

Takk for hjelpen! Jeg endte med å kjøpe det ferdiglokket. Skal lage Hello Kitty-kake, og den blir det forholdsvis lite pynt på (er hodet, så det blir bare øyne, nese, værhår og sløyfe), så da er det fint om lokket ser jevnt og fint ut. ;o)

karaoke skrev:
Laget min første mmf kake nå i helga og ble knall fornøyd. Bare å følge oppskrift (google) til punkt og prikke så ble den perfekt. Brukte litt mel når jeg kjevlet den ut, men det satte ikke smak. Blandet inn farge som jeg kjøpte på staples, men tror nok det kan bestilles på nett et sted. Så kjøpte jeg små hjerteformer til å trykke ut pynt med.

Er ikke en kakedame, men dette fikk jeg bra til og fikk masse skryt for kaka.
Husk at du må ha smørkrem og ikke fløtekrem under mmf lokket.

Har ikke prøvd å lage sukkerpasta selv, men har smakt kake som har det som lokk....og det var ikke godt.

Takk for svar! Høres bra ut at det er lett å jobbe med, for jeg er ikke helt kakedame jeg heller... ;o)

Frk.Cupcake skrev:

IdaK skrev:

Fondant og sukkerpasta er vel i grunn det samme :) Jeg foretrekker definitivt å jobbe med sukkerpasta, mye bedre enn mmf! Og sukkerpasta er også mindre kliss å lage syns jeg, pluss at når du lager så får du MYE mer enn om du lager mmf. Du må bruke mye mer marshmallows osv for å få like mye som en oppskrift sukkerpasta (dårlig formulert jeg vet).
Sukkerpasta er også lettere å farge Du kan kjøpe ferdig sukkerpasta, jeg liker best den som er fra funcakes, den er med vaniljesmak. Men jeg lager min selv helst, for det koster 129 kroner for en kilo! Kan godt gi deg oppskrift om du trenger bare hyl ut :)

Takk for svar!

På en nettside jeg var på (husker ikke hvilken) sto det at sukkerpasta er en form for pasta som ikke inneholder typiske allergikeringredienser, som melk, mel, mandler, egg osv.

Skal spørre deg om oppskrift hvis jeg trenger - tusen takk! :o)

Som konditor synes jeg sukkerpasta er best og jobbe med (men foretrekker Marsipan av god kvalitet).

Selv synes jeg at både MMF og sukkerpasta er så søtt at det ødlegger hele kaken.
men akurat det er jo smak og behag da! :)

syddihodet skrev:
Som konditor synes jeg sukkerpasta er best og jobbe med (men foretrekker Marsipan av god kvalitet).

Selv synes jeg at både MMF og sukkerpasta er så søtt at det ødlegger hele kaken.
men akurat det er jo smak og behag da! :)

Kanskje du vet om en god marsipan som er ekstra hvit? Den jeg brukte til dåpen smakte som sagt ikke noe godt. Kanskje det har noe med fargingen å gjøre? Kjøpte nemlig rosa samtidig, og den smakte mye bedre!

Ferdigkjøpte fondanter og sukkerpastaer smaker gammel skosåle.
Sukkerpasta er ment for å lage figuerer og pynt med, ikke trekke kaker med.

Marshmellowfondant derimot smaker godt! Det er jo bare marshmelows og melis, og litt vann.

Ta og mål opp så du har ca lik vekt av marshmellows og melis. Varm marshmellowsene og en skje eller to med vann i microen til de puffer seg opp. Ta den ut og rør, og begynn å røre inn melisen. Det er skikkelig klinearbeid, og man må kna den godt. Men den blir en fin deig til slutt. Du trenger sikkert litt ekstra melis.

Vi bruker Pals sin Ekstra Hvit marsipan, den smaker utsøkt og er veldig lett å jobbe med :D

Miriel skrev:

Marshmellowfondant derimot smaker godt! Det er jo bare marshmelows og melis, og litt vann.

Ta og mål opp så du har ca lik vekt av marshmellows og melis. Varm marshmellowsene og en skje eller to med vann i microen til de puffer seg opp. Ta den ut og rør, og begynn å røre inn melisen. Det er skikkelig klinearbeid, og man må kna den godt. Men den blir en fin deig til slutt. Du trenger sikkert litt ekstra melis.

Tror jeg skal prøve å lage mmf en dag snart, for å øve. Lillemor har ikke bursdag før i august, men jeg har ikke så lyst til å stå dagen før og erfare meg frem...

Hva rører du med? Visp eller bare slikkepott eller noe?

Tanntrollet09 skrev:
Vi bruker Pals sin Ekstra Hvit marsipan, den smaker utsøkt og er veldig lett å jobbe med :D

Vet du hvor man får kjøpt den?

Visp kan du bare glemme hvertfall :p
En skje eller gaffel først, så hendene. Du blir sinnsykt klinete, men det er verdt det. Bare jobb lenge nok, så blir den bra. Er det for klissete har du i mer melis.

Miriel skrev:

Nei, sukkerpasta er til å trekke kaker med. Hilsen utdannet konditor .

Frk.Cupcake skrev:

IdaK skrev:

Åhh, Jeg elsker deg og syddihode :)
Hihi.
Endelig noen som er enig med meg om sukkerpasta og dritten MMF.

Sukkerpasta er MYE enklere å lage, få til og jobbe med. MMF er virkelig noe dritt etter du har prøvd sukkerpasta.

Men til HI: Marsipan er jo best av alt. Du kan farge vanlig marsipan hvit med titandioksid. Så smaker den god marsipan og er hvit :)

Pals sin marsipan får du kjøpt på bakerier:)

Back
Topp